Vinterridbyxor

Jag, som är väldigt frusen, använder långkalsonger, ariat vinterridbyxor och täckkjol från uhip när det är vinter på riktigt. Måste säga att täckkjol är bättre än alla fodrade ridbyxor jag har testat.
 
Hur är de teddyfodrade i tyget? Stretchiga och sköna eller blir de mer stela?

Det finns förövrigt ett gäng ”vinterridbyxor” som visserligen är tjockare än tights brukar vara men inte tjockare än traditionella ridbyxor. Haybum är ett annat sånt exempel. Som att de sätter vinterstämpeln bara för att de är tjockare än sommartights🤪
Jag tycker de är stretchiga och mjuka, blir lite mer oformliga än de vanliga iom att teddyn är ganska tjock men inte alls stela :)
 
Jag har Ohio winter från ZacZess som jag köpte i vintras. För mig som i stort sett bara rider i ridhus på vintern var dom lagom varma. Däremot hade jag gärna haft något varmare för de gånger jag sitter på läktaren och tittar på dottern.
Jag tycker de är stretchiga och mjuka, blir lite mer oformliga än de vanliga iom att teddyn är ganska tjock men inte alls stela :)
Jag är sugen på dom teddyfodrade men är rädd att dom är lite för bylsiga och att dom kommer åka ner. Hur är de i storlek?
 
Jag har Ohio winter från ZacZess som jag köpte i vintras. För mig som i stort sett bara rider i ridhus på vintern var dom lagom varma. Däremot hade jag gärna haft något varmare för de gånger jag sitter på läktaren och tittar på dottern.

Jag är sugen på dom teddyfodrade men är rädd att dom är lite för bylsiga och att dom kommer åka ner. Hur är de i storlek?
Jag rider mest också i ridhus, men de Ohio winter jag har sedan tidigare använder jag när det är typ 2-10 plusgrader och inte ens alltid då tycker jag de är tillräckliga.

Lite bylsiga blir de nog iom att de är så tjocka, men midjan är hög så jag hoppas att det inte ska kana ner sen när jag använder dem.
 
Det finns förövrigt ett gäng ”vinterridbyxor” som visserligen är tjockare än tights brukar vara men inte tjockare än traditionella ridbyxor. Haybum är ett annat sånt exempel. Som att de sätter vinterstämpeln bara för att de är tjockare än sommartights🤪
Haha ja exakt, jämfört med de tunna tightsen Haybum har är de väldigt tjocka, men jämför man med gamla vanliga ridbyxor så är de så typ samma, fast lite mjukare och stretchiga bara 😅
Tycker de är sköna, men inget att förlita sig på i minusgrader och tyvärr inget tyg som står emot mer än pyttelite snö/regnstänk.
 
Har inget bra svar, men har själv funderat på Maya Delores vintertights. Nån som har provat och kan rekommendera? 😊

Jag tycker de är rätt tunna, de funkar för mig att rida i vår och höst, sen räcker det inte utan jag måste ha täckkjol eller overall. Den nya modellen är mindre i storlekarna, i fjol hade jag M och i år L och L känns på gränsen, så nästa år måste jag nog köpa XL (de går sönder på en säsong tyvärr).
 
Jag tycker de är rätt tunna, de funkar för mig att rida i vår och höst, sen räcker det inte utan jag måste ha täckkjol eller overall. Den nya modellen är mindre i storlekarna, i fjol hade jag M och i år L och L känns på gränsen, så nästa år måste jag nog köpa XL (de går sönder på en säsong tyvärr).

Tack för svar, då ska jag nog kika på andra märken 😊 Är SÅ LESS på att frysa ihjäl om vintrarna.
 
Jag har vintertights från Equetech. Supersköna och lagom varma, kompletterar med lång kappa när det är riktigt kallt. Dock glider de ner lite när man går omkring i stallet för de är så mjuka... Tycker jag haft det problemet på flera. Nån som har tips på tights som sitter kvar ordentligt fast de är mjuka? :)
 
Jag har Maya Delorez, både Function (inköpta vintern 2021) och Performance (inköpta vintern 2022). Jag gillar MD dels för att de är ganska klistriga i silikonet och det är guld när man sitter på en häst som gärna hoppar till och slänger sig runt och har flera MD-ridbyxor som inte är vintervarianterna, och dels för att de har ganska små storlekar vilket är ett stort plus för oss med korta ben. Bor söderut så det är inte så kalla vintrar här, men rider å andra sidan alltid ute.

Jag är jättenöjd med mina Performance. Function köpte jag samma storlek som jag har i mina vanliga Function, och som sitter bra, men vintermodellerna upplever jag som större och på mig kasar byxorna ner. Performance upplevde jag som större redan i den vanliga storleken, så gick ner ytterligare en storlek, de är fortfarande i största laget men eftersom de har hällor för skärp så går det bra ändå.

Har också ett äldre par vinterridbyxor från Covalliero (inköpta på Granngården), som sitter bra och är varma, men där silikonet inte är lika tillfredsställande som MD:s. Använder dem mer när jag "bara" ska vara i stallet och inte nödvändigtvis rida.
 
Jag tycker de är rätt tunna, de funkar för mig att rida i vår och höst, sen räcker det inte utan jag måste ha täckkjol eller overall. Den nya modellen är mindre i storlekarna, i fjol hade jag M och i år L och L känns på gränsen, så nästa år måste jag nog köpa XL (de går sönder på en säsong tyvärr).

Hur är de jämfört med deras vanliga (jag älskar Function!)? Hade velat ha ett par tunna men typ borstad Insida eller så. De vanliga blir ju liksom iskalla när det blir kallt 😆
 
Hur är de jämfört med deras vanliga (jag älskar Function!)? Hade velat ha ett par tunna men typ borstad Insida eller så. De vanliga blir ju liksom iskalla när det blir kallt 😆

Lite hårdare i tyget tycker jag. Samt som sagt mindre i storleken. Iaf de nya för i år. Sen är jag osäker på ifall det är function som finns i vinterversion, för midjedelen är mycket kortare än jag minns den.

Men jag frös iaf inte om benen i stallet idag, inte förrän solen gick ned. :)
 
Lite hårdare i tyget tycker jag. Samt som sagt mindre i storleken. Iaf de nya för i år. Sen är jag osäker på ifall det är function som finns i vinterversion, för midjedelen är mycket kortare än jag minns den.

Men jag frös iaf inte om benen i stallet idag, inte förrän solen gick ned. :)

Förra paret vanliga leggings jag köpte där var också som en storlek mindre 😒 Samma storlek och modell. Ska nog testa vintervarianten ändå om de har något erbjudande framöver :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp