Vinterskor?

Sv: Vinterskor?

jag använder ett par teddyfodrade ridskor :) fast när jag bara är i stallet har jag vanliga varma gympadojjor... fungerar bra!

ridskorna finns att hitta HÄR

Får man fråga vad det är för negativa saker du hört? Kanske är något jag inte tänkt på. Iofs kommer jag nog gilla mina lika mycket ändå, men alltid spännande att veta.

Att de inte håller värmen, att de är för stora för stigbyglarna och så. Men hittade ett par Haglöfs kängor med Goretex som verkade bra. Men jag och mor (tackar mor för att hon betalar mina nya kängor/stövlar/vad det nu blir) ska och kolla på ett till ställe innan vi bestämmer oss.

Jag tycker problemet snarare är metallstigbyglar än vad för skor jag har. Med westernstigbyglar, eller plaststigbyglar, eller barbacka, fryser jag sällan om fötterna.
Jag rider med "vanliga" jodphursskor året om, har gott om plats för sockor i dom och lägger i tovade ullsulor om det är riktigt kallt. Tänk också på vad du har på benen, blodet som passerar där ska ju till dina fötter så har du tunna ridbyxor på dig hjälper det inte vad du tar på dig på fötterna. Se till att inte använd bomullssockor, de kyler så fort de blir det minsta fuktiga! Jag brukar ha tunna syntetsockor innerst och sedan ett par tjocka ullsockor utanpå.

Jag tror att det har en hel del att göra med hur man klär sig i övrigt om man fryser om fötterna. Jag har ett par blundstone jodphurs med stålhätta, i de har jag en filtsula och använder sockar i ullfrotté. Sen klär jag mig varmt i övrigt också och jag har inte frusit om fötterna en enda gång i vinter och då är det ändå ner mot -30 här emellanåt. Så mitt tips är väl då klassikern att om du fryser om fötterna, sätt på dig en mössa.

Jag är världens mest frusna människa tror jag så när jag är ute och rider är det:
Microfleece underställ, ridbyxor, stora thermobyxor, "lumpentröja", tjock fleecetröja, vind o. vattentät ridjacka med fleecefoder, dubbla vantar och huva under hjälmen. Ofta har jag skyddsvästen under också. Men just fötterna är helt hopplösa!

Jag frös inte heller när jag hade westernsadel, men medryttarhästen har "vanlig" sadel.

Finns ett par varma termo stövlar som kostar här på fiske-affären i stan 600kr. sägs vara de varmaste skor man kan få tag i. har aldrig fryst i dem!:D det är nå isbjörn på märket, fråga närmaste fritidsaffären, dem vet nog:)

Vi är nog olika frusna då eller så har ni det mkt kallare ;) I förragår longerade jag två hästar efter varann i -14, stod i snön hela tiden i mina ofodrade jodhpurskor och ullstrumpor och frös inte en enda gång. Det enda jag inte frös om var nog fötterna ;) Hade inget underställ så var iskall sen, hehe.

Jag beställde Hööks ullstrumpa, inte supertunn men inte så värst tjock heller - allt är väl relativt ;) Sitter kvar bra, kasar inte ihop eller ner.

Jag har graninga kängor.
jag har även de kängor som finns på börjes för 600kr, de är superbra!med ullstrumpor i.

någon som kan tipsa om bra tunna ullstrumpor? :idea: har flera varma vinterstövlar och skor men ingen som duger att rida på riktigt i.

tänkte slå på stort och köpa ett par fårskinnsfodrade königsstövlar eftersom jag fryser så extremt, men det blir ju nästa vinter isf pga lång beställningstid. så får lida med mina vanliga+ullsulor så länge, och då kanske det skulle hjälpa med ullstrumpor också! :)

Woolpower gör kanonbra sockar och strumpor i ullfrotté. Rekommenderas!:)

Har du ullsulor i skorna?
Jag funderar på om jag ska pröva att tejpa liggunderlagsbitar i stigbyglarna som isolering.Är jag ute och gör något stillastående när det är jättekallt brukar jag stå på en bit liggunderlag så slipper jag markkylan, borde funka likadant med stigbyglar bara dom inte blir hala av det.
Sen kan du kanske pröva att byta ut microunderstället mot ett i ull.

har jag funderat på också men det känns inte så säkert. så har dom bara i stallet.

men ett gammalt tips som faktisk funkar är att trä raggsockar utanpå dom vanliga ridstövlarna! jag har testat och det var stor skillnad. dock ser det ju inte klokt ut :p men jättebra om man vill ha sina vanliga stövlar tex när man tränar dressyr.

kl

Måste bara rekommendera Muckboots!
Finns i både ridsko, ridstövel, "vanlig" stövel osv :) jättevarma och sköna, inte alls klumpiga att gå i och håller värme jättebra även nu när det är riktigt kallt ;)

66202625

*kl*

Jag har Graningekängor med fårskinssula i, och raggsockor på fötterna. Undviker att använda stigbyglarna också eftersom de leder kyla, men vill man ha det så finns de stigbyglar utav trä eller plast att köpa. De utav trä brukar vara ganska breda tycker jag om man har större skor, och de med plast finns med säkerhetskåpa så man kan rida i skor utan klack. :)

Jag drar på mig rejält med kläder på resten av kroppen istället. Då klarar sig fötterna oftast bra av bara farten. Idag (mellan minus tio och femton) hade jag dubbla underställ, tjocka mjukisbyxor, fleecetröja, fodrade överdragsbyxor ( eg. för längdskidåkning men helt underbara att ha i stallet :love: ), vinterjacka, skidstrumpor och helt vanliga gummistövlar med fårskinnssula. Höll mig varm utan att bli svett hela dagen :bump:

när jag red ut idag, ca -15 hade jag: strumpbyxor, ridbyxor, thermobyxor, t-shirt, tjocktröja, dunjacka, öronmuffar :p SM All-weather-handske samt MH stålhätteskor med ullstrumpor i. Frös inte ett smack! :D gäller nog att klä sig varmt på övriga kroppen. Utan thermobyxor i -8 fryser ju fötterna o fingrarna fasten jag hade samma kläder :grin:

Men det bästa tipset är ju att inte skritta så mkt! Trava blir man varm av :idea:

Rid barbacka och ha skoterstövlar:angel:

haha, det har jag då fryser jag inte fast det är tjugåminusgrader :laugh:
Det funkar i alla fall när man rider ut. Men kanske inte på dressyr träningarna i ridhuset;)

Senast ändrad:

i denna extremkyla har jag på mig mina vinterdojjor från Equipage (har tyvärr ej bild) stl 42, har normalt stl 39 ;) de är inte världens bästa men funkar hyfsat ändå. just nu rider jag barbacka eller i westensadel o då funkar dom, men skulle vara ngt för klumpiga för vanliga stigbyglar.
tycker det är svårt att hitta vinterskor! nästa säsong ska jag se till att investera i ett par rejäla kvalitétsdojjor, det kommer kosta med det är det värt!

Vi är nog olika frusna då eller så har ni det mkt kallare ;) I förragår longerade jag två hästar efter varann i -14, stod i snön hela tiden i mina ofodrade jodhpurskor och ullstrumpor och frös inte en enda gång. Det enda jag inte frös om var nog fötterna ;) Hade inget underställ så var iskall sen, hehe.

-14, herregud ingenting! Jag lyckas alltid pricka in att rida medryttarhästen när det är mellan -20 till -28. Men min kära moder var med och köpte nya skor häromdagen som fick mästarprov idag med -26. Frös inte med dubbla, tjocka ullsockar i. Dock blev det lite kallt sedan när jag stod still och mockade och sådär. Men de klarade ridningen, det är huvudsaken. När vi får in soffan i sadelkammaren kan man sätta sig där och få upp värmen igen efter man släppt ut pellen i hagen igen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: cowgirl81
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 454
Senast: As_Vegas
·
Ridning Hur många här gör det? Vet att det är rätt vanligt bland Islandsfolket men bland oss andra? Hur ofta gör ni det? Vart rider ni? Vilket... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 544
Senast: knoppet
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 026
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka