Vinterskor

Mirre

Trådstartare
Vad har ni för skor i vinter?

Fick slänga mina gamla trotjänare förra året och söker nya, men hittar inga.
 
Vad har ni för skor i vinter?

Fick slänga mina gamla trotjänare förra året och söker nya, men hittar inga.

Beror ju på vad du menar med vinterskor. Men lite tjockare sulor oh plats för filtsulor utan att det "gnager" på hälen är min melodi. Använder gärna Graninge på fritiden, men i jobbet gäller träskor med stålhetta 24/7. funkar även i stallet om man inte skal rida, Då är det Graninge för hela slanten. Köp gärna ett nummer större en sommartid så har du även plats med raggsockar på fötterna.
 
Det beror ju på vilken slags sko du vill ha tips om? Känga, stövel, sko, varm & fodrad, eller mest halksäker osv?
 
Jag drömmer om ett par curlingskor från shepherd of Sweden.
Finns i fler färger.

26102020-elin-mustard-2744-Redigera.jpg
 
Varierar mellan två olika modeller av jodphurs. Ett par bruna från Blundstone och ett par svarta från RM Williams. Ofodrade båda två men med tjocka sulor och yllestrumpor räcker de för de flesta skånska vintrar. Har haft samma duo i tre-fyra år nu och räknar med båda skor ska hålla i många år till.
 
Jag är skoshopoholic. Jag går med svarta ofodrade snörade skinnkängor nu på hösten så länge det är barmark, annars är det ett par Saucony wide, eller ett par Icebugs (walkingskor) eller ett par merrellkängor med arctic grip, eller två par par olikfärgade polecat med samma antihalk som merrells, eller ett par scholl havang...det är de som är aktuella, de jag har i garderoben poppar fram till användning då och då, där finns det flera icebugs och merreller...
 
Jag har lite olika beroende på väder. Är det runt nollgradigt och jag ska gå mestadels på asfalt (typ korta rastningar med hundarna, handla, slänga skräp...) så blir det gympadojor med gore tex som ändå klarar lite väta.

Under promenaderna annars kommer jag ha de här:
f5e41084bda9475bb664a05d3284b5c4


När det blir rejäl ishalka så kör jag på icebugs med brodd. De är mina livräddare.
icebug-speed-ladies-bugrip.jpg


Hade gärna haft något i stil med mina icebugs, men vattentäta! Just vattentätt verkar vara en omöjlighet när man bor så att det är vanligt med blötsnö... Blir troligen gummistövlar delar av vintern pga det.
 
Timberlandkopia som hållit i flera säsonger. Har de i bilen och ”ute på stan” och liknande ärenden.
Annars denna säsong och förra: fodrade ridskor som är jättesköna dock inte jättevarma om det är riktigt kallt.
Har ett par billiga från Jula som är jobbiga att få på och av men som är sköna att gå i och ganska varma.
Hade tidigare två par riktigt varma stövlar som var så sköna! Nu minns jag inte vad de hette men det var en isbjörn på bilden. Tyvärr gick båda sönder då de användes mycket. Funderar om jag kanske ska köpa ett nytt par sådana.
 
Annars är det Merrell som gäller för mig. Har tre par (ettt äldre par med lila på istället för orange), men använder de med orange på mest eftersom de sitter bättre än de nyare paret som står till höger. De är dock året nu, daglig användning så, det högra paret skor köptes just av den anledningen. Men som sagt, "råkar" alltid dra på mig de orangea och svarta istället. MEN, älskar Merrellskor dock!

259816193_10158835232373877_2892899001075750751_n.jpg
 
Annars är det Merrell som gäller för mig. Har tre par (ettt äldre par med lila på istället för orange), men använder de med orange på mest eftersom de sitter bättre än de nyare paret som står till höger. De är dock året nu, daglig användning så, det högra paret skor köptes just av den anledningen. Men som sagt, "råkar" alltid dra på mig de orangea och svarta istället. MEN, älskar Merrellskor dock!

Visa bifogad fil 80327
Då har du kanske koll :p Vet du något som sitter lika bekvämt som Merrell, men som är vattentätt? Inga av mina Merrellskor med gore tex håller tätt när jag går i skog och tja, det mesta är obekvämt :cautious:
 
Då har du kanske koll :p Vet du något som sitter lika bekvämt som Merrell, men som är vattentätt? Inga av mina Merrellskor med gore tex håller tätt när jag går i skog och tja, det mesta är obekvämt :cautious:
Jag köpte mig ett par Gore Tex Viking en gång i tiden Sånna med knäppning.... Inte snygga, men sköna och vattentäta, jag testade :D Dock när ena sonen också fick sånna var de inte vattentäta, han gick i vatten som rann IN i skon, så... om man håller sig under skokanten vet jag de var vattentäta :D Jag hade mina i 5 år, slet däremot ut sulan helt så de blev ashala. Älskade dem och brydde mig inte om att jag såg barnslig ut i dem- jag varken frös eller blev blöt.... Men i övrigt, nej tyvärr, har inte hittat några andra skor än Merrel som faktiskt är riktigt sköna att gå i. Mina är dock täta, men impregnerade.
 
Jag köpte mig ett par Gore Tex Viking en gång i tiden Sånna med knäppning.... Inte snygga, men sköna och vattentäta, jag testade :D Dock när ena sonen också fick sånna var de inte vattentäta, han gick i vatten som rann IN i skon, så... om man håller sig under skokanten vet jag de var vattentäta :D Jag hade mina i 5 år, slet däremot ut sulan helt så de blev ashala. Älskade dem och brydde mig inte om att jag såg barnslig ut i dem- jag varken frös eller blev blöt.... Men i övrigt, nej tyvärr, har inte hittat några andra skor än Merrel som faktiskt är riktigt sköna att gå i. Mina är dock täta, men impregnerade.
Jag ska nog impregnera mina nyaste och hoppas på det bästa... Hade tänkt göra det innan jag ens började använda dem, men visste inte vilken impregnering jag skulle köpa och så blev det inte av.
 
Jag ska nog impregnera mina nyaste och hoppas på det bästa... Hade tänkt göra det innan jag ens började använda dem, men visste inte vilken impregnering jag skulle köpa och så blev det inte av.
Det ska man tydligen göra lite då och då, men jag är lite slarvig och gör det inte särskilt ofta med tanke på hur ofta jag faktiskt använder dojjorna. Borde skärpa mig... så får köpa det inom det närmaste och fixa!
 
Kanske ska förtydliga lite, söker varma skor/stövlar som funkar både i skogen och på asfalt och som håller mig varm även när jag är ute länge, går i snö osv. Och med bra sula som inte är halkig
 
Kanske ska förtydliga lite, söker varma skor/stövlar som funkar både i skogen och på asfalt och som håller mig varm även när jag är ute länge, går i snö osv. Och med bra sula som inte är halkig

Isåfall lägger jag min röst på ett par fodrade icebugs med eller utan broddar beror lite på om du även frekvent vill kunna gå inomhus med dem som typ ha dem till affären och så.
 
Mina Merrell fick stryka på foten förra året efter många år trogen tjänst. :arghh: Blev tvungen att köpa nya vinterskor precis den vecka då det snöade som mest och var kallt och hemskt. Var ju inte ensam om min tanke på att köpa vinterskor då, så det var lite tomt i hyllorna. Men det blev ett par Mephisto. Otroligt sköna och varma, men de lär knappast hålla vatten.

Har ett par Icebugs med broddar, men det är väldigt halt att gå inomhus med dem. (T.ex affärer). Bra för hundpromenader dock!

Under skogspromenader i slask eller regn vintertid brukar jag använda mina fiskestövlar som jag fått i julklapp. Det är såna där som folk som pilkar brukar ha. Power Boots heter de. Har funderat på att köpa ett par Muck Boots men har inte kommit mig för.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har det senaste ett och ett halvt året använt kreditkort för att betala mina utgifter. Nu ska detta läggas ner i juni, så söker nu...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 923
Senast: mumin
·
IT & mobiler Går i tankar att skaffa mig en ny mobil. Så jag tänkte att min gamla slänger jag i elektronik på återvinningscentralen. Men sen kom min...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Smoothi
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
626
Senast: Saigon
·
Kläder & Bli fin Behöver nya skor till vintern men vet inte vad jag ska ha. Är väldigt frusen så behöver skor som verkligen håller värmen samtidigt som...
2
Svar
26
· Visningar
1 208
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp