Kreditkort

Varför överhuvudtaget ha ett kreditkort? Betala direkt med de medel man har på kontot och slipp undan alla fördyrande räntor och avgifter. Vill man ha/köpa något som kostar mer än vad man har på konto, spara ihop till det innan man köper och slipp undan alla avgifter och extra kostnader som tillkommer.
 
Varför överhuvudtaget ha ett kreditkort? Betala direkt med de medel man har på kontot och slipp undan alla fördyrande räntor och avgifter. Vill man ha/köpa något som kostar mer än vad man har på konto, spara ihop till det innan man köper och slipp undan alla avgifter och extra kostnader som tillkommer.

Jag handlar ofta mat och drivmedel med mitt Coop-knutna kreditkort då jag får poäng på alla köp och därför 'gratis' pengar. Så länge jag betalar hela räkningen när den kommer så betalar jag ingen ränta på summan och det är på inget sätt dyrare än något annat sätt att betala? Kostnaden för kortet är lägre än mängden pengar jag får i coop-värdecheckar varje år.
 
Varför överhuvudtaget ha ett kreditkort? Betala direkt med de medel man har på kontot och slipp undan alla fördyrande räntor och avgifter. Vill man ha/köpa något som kostar mer än vad man har på konto, spara ihop till det innan man köper och slipp undan alla avgifter och extra kostnader som tillkommer.
Det blir inga avgifter eller räntor om man betalar i tid?
Jag har betydligt bättre bonus på mitt kreditkort än på mitt bankkort och de kostar lika att ha.

Jag har dessutom högre inlåningsränta på det kontot än mitt vanliga lönekonto så jag brukar ha en del stående där.
 
Jag handlar ofta mat och drivmedel med mitt Coop-knutna kreditkort då jag får poäng på alla köp och därför 'gratis' pengar. Så länge jag betalar hela räkningen när den kommer så betalar jag ingen ränta på summan och det är på inget sätt dyrare än något annat sätt att betala? Kostnaden för kortet är lägre än mängden pengar jag får i coop-värdecheckar varje år.

Räcker ju med en eller två oförutsedda utgifter för att det spricker, och du inte har pengar på kontot att betala månads räkningen
 
USA har jag ingen aning om, men även här i UK räknas det som plus i din cerdit score om du använder kreditkort och det har jag aldrig förstått. Generellt känns det lite off att uppmuntra folk att skaffa skulder och eventuellt överspendera bara för att bevisa att de kan hantera skulder.
Men har ni något som motsvarar Kronofogdens betalningsanmärkningar då? Så att det finns något sätt att bevisa frånvaron av misskötsel.

Om du inte har det så blir metoden att samla intyg på att jag skötte A (hyran), skötte B(kreditkortet), skötte C(osv) men du kan fortfarande ha 17 andra saker du misskött som inte kommer fram. Det blir bara indicier, och varje tillfört intyg ökar sannolikheten lite mer för att du ändå är rätt reko...
 
Räcker ju med en eller två oförutsedda utgifter för att det spricker, och du inte har pengar på kontot att betala månads räkningen

Först argumenterar du för att man aldrig behöver ett kreditkort för att man alltid har pengar iaf. Nu säger du att man plötsligt kan få oförutsägbara utgifter så att man inte kan betala?
 
Räcker ju med en eller två oförutsedda utgifter för att det spricker, och du inte har pengar på kontot att betala månads räkningen
Men då förutsätter du att man handlar extra varje månad för att man har ett kreditkort. Om man använder det till att köpa mat, bensin mm som man ändå skulle handlat blir det ju bara en periodiseringsfråga. Att använda kreditkort är inte samma sak som att leva över sina tillgångar. För den som har koll är inte ett kreditkort negativt, tvärtom. Sedan är det givetvis så att kortutgivarna tjänar pengar på de som inte kan hantera det.

Vi har ett Coop Mastercard och vi har betalat både handpenning på bil och semesterresor genom åren. Det ger en massa bonuspoäng att handla för. Alla gångerna har vi haft pengarna för det vi har köpt på ett konto redan vid köptillfället så det har bara varit fördelar med att använda kreditkortet.
 
Jag har ett kreditkort från Carpay, heter det väl nu, (volvofinans) jag fick när jag leasade bilen. Brukar använda det till större inköp för o få lite extra bonus eller när jag gör utlandsköpta. Bra som reserv också när jag åkt mycket extra bil till jobb vissa sämre månader då jag sen får milersättning månaden efter från AG…
Perfekt också att det har annan utgivare så jag har både ett Visa och ett Mastercard kopplat kort ifall mitt andra skulle krångla.

På samma faktura får jag sen även annat bilrelaterat som är kopplat till samma konto som tex försäkring och serviceavtal.
 
Varför överhuvudtaget ha ett kreditkort? Betala direkt med de medel man har på kontot och slipp undan alla fördyrande räntor och avgifter. Vill man ha/köpa något som kostar mer än vad man har på konto, spara ihop till det innan man köper och slipp undan alla avgifter och extra kostnader som tillkommer.
För min del, dels bonus, dels bra om ena kortet inte funkar, antingen pga själva kortet eller om ena banken har problem. Handlar absolut inte om brist på pengar på banken.
 
Jag har verkligen aldrig förstått mig på kreditkort. Skulle aldrig skaffa ett. Det känns helt barockt att en person som handlar på kredit anses mer "pålitlig" än någon som bara sköter sina räkningar ändå.

Jag har kreditkort via jobbet att använda vid tjänsteresor. Jag får naturligtvis använda det privat och är betalningsskyldig. Jag får 35 öre/ liter i rabatt på bensin. Vilket känns rätt trevligt nu när bensinen varit så dyr!
 
Varför överhuvudtaget ha ett kreditkort? Betala direkt med de medel man har på kontot och slipp undan alla fördyrande räntor och avgifter. Vill man ha/köpa något som kostar mer än vad man har på konto, spara ihop till det innan man köper och slipp undan alla avgifter och extra kostnader som tillkommer.

Jag går drivmedelsrabatt om jag använder mitt för att tanka. 35 öre/litern. Det tackar jag för!
 
Jag saknar mitt gamla kreditkort där jag fick en poäng som kunde användas till en hel massa saker. Bland annat presentkort hos kläd- och bokaffärer. Men de slutade med kortet i höstas och sedan dess har jag använt mig av Agria-kortet. Funderar på att hitta ett annat kreditkort för de rabatter som man kan få är inget som jag kommer att utnyttja.

Det har hänt vid ett par tillfällen att det har krisat och jag har blivit tvungen att delbetala. När oförutsedda utgifter har duggat tätt. Och då är kreditkortet en trygghet, även om det kostar mig lite ränta. Men målet är alltid att betala av hela fakturan i slutet av månaden, och det är också normalläget för mig.
 
Jag har kreditkort från Coop och Volvo. Coopkortet används till allt matrelaterat och Volvokortet till allt bilrelaterat. Resten handlar jag med mitt vanliga bankkort. Gillar översikten jag får när allt kommer på faktura istället för att dras löpande, plus såklart bra med bonus.
Tycker också kreditkort är väldigt smidigt om man tex är sambos och ska dela på matutgifter tex. Bara dela fakturan på hälften.

Betalar alltid hela fakturan direkt så använder inget av korten för någon form av avbetalning.
 
Varför överhuvudtaget ha ett kreditkort? Betala direkt med de medel man har på kontot och slipp undan alla fördyrande räntor och avgifter. Vill man ha/köpa något som kostar mer än vad man har på konto, spara ihop till det innan man köper och slipp undan alla avgifter och extra kostnader som tillkommer.
Jag har har både två vanligt bankkort och ett kreditkort. Kreditkortet jag har brukade ha betydligt bättre villkor när man var utomlands än de andra. (Jag ska se över mitt system nån dag, för jag tror att vissa förmåner har försämrats) Jag handlar aldrig för pengar jag inte har på mina andra konton även när jag använder kreditkorter.
Jag reser alltid med kort i två olika banker, sjukt surt om man tappar ett kort, kortet blir kapat, en bank har ett IThaveri eller liknade när man är på resande fot. Jag vill inte riskera att bli strandad i Långtbortistan.
 
Senast ändrad:
Jag har har både två vanligt bankkort och ett kreditkort. Kreditkortet jag hade brukade ha betydligt bättre villkor när man var utomlands än de andra. (Jag ska se över mitt system nån dag, för jag tror att vissa förmåner har försämrats) Jag handlar aldrig för pengar jag inte har på mina andra konton även när jag använder kreditkorter.
Jag reser alltid med kort i två olika banker, sjukt surt om man tappar ett kort, kortet blir kapat en bank har ett IThaveri eller liknade när man är på resande fot. Jag vill inte riskera att bli strandad i Långtbortistan.
På tal om det, jag borde försöka hitta ett Visa-kort jag kan skaffa. Så irriterande när den ena eller andra banken bestämmer sig för att byta från Visa till MasterCard, så att alla kort jag nu har är MasterCard...
 
Men jag håller med att systemet i tex USA där man gynnas av kredithistorik är förbryllande, jag tycker att vårt system är betydligt bättre.
 
På tal om det, jag borde försöka hitta ett Visa-kort jag kan skaffa. Så irriterande när den ena eller andra banken bestämmer sig för att byta från Visa till MasterCard, så att alla kort jag nu har är MasterCard...
Jag känner en person som var och reste i sånt där halvskumt land. Ena personen i sällskapet om två får sin väska handryck."ett riktigt proffsjobb, det gick så fort att jag hann inte ens bli rädd, det var inte första väskan han stal inte". Den andres kort upphör nån dag eller två senare att fungera. De kontaktar banken. Visst, kortet har blivit skimmat och banken har spärrat det. Har kortet blivit skimmat i det halvskumma landet? Nope, hemma i trygga Sverige :angel1:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
893
Senast: Tonto
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
760
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 958
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
222
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp