Kreditkort

Varför överhuvudtaget ha ett kreditkort? Betala direkt med de medel man har på kontot och slipp undan alla fördyrande räntor och avgifter. Vill man ha/köpa något som kostar mer än vad man har på konto, spara ihop till det innan man köper och slipp undan alla avgifter och extra kostnader som tillkommer.
Jag har inga avgifter eller extrakostnader. Betalar alltid kreditkortsfakturan i sin helhet innan slutdatum, dvs betalar ingen ränta.
Tycker det är skönt att ha kreditkort när jag exempelvis ska betala jobbrelaterade saker (dvs behöver inte ligga ute med pengar då jobbet betalar tillbaka innan kreditkortsfakturan kommer) och när det ska betalas hotell eller hyrbil där det bokas av en deposition på flera tusen. Får bonus på allt jag betalar med kreditkortet vilket lett till gratis resor, hotellvistelser etc.
Skönt dessutom att veta att jag alltid kan betala en större oförutsedd akut utgift utan att behöva föra över pengar från ISK-konto eller liknande.
För mig som inte är benägen att handla över mina tillgångar är kreditkort supersmidigt.
 
Jag håller just nu på att försöka göra mig i princip skuldfri (huslån och det större billånet räknas inte) och har bl.a. två kreditkort; Bank Norwegian och Everyday card. Jag hade tänkt klippa itu båda och avsluta kontona, men min man säger att det är bra att ha åtminstone ett tillgängligt om nåt skulle hända och jag behöver snabba cash. Även om jag har motsvarande summa i buffert.

Everyday-kortet har en kredit på 15 000:- (det är helt avbetalat nu) och Norwegiankortet en gräns på 35 000:- (betalas bort strax). Borde jag behålla nåt av dem? Är det värt årsavgiften på kanske 350:- att ha den säkerheten? (Jag kommer inte att shoppa med det....!)

Förlåt trådkap.....
 
Har American Express via SAS samt OKQ8 och Klarnakortet (visa).
Klarnakortet använder jag mest när jag är utomlands för att det inte har något växlingspåslag.
Alla de tre kreditkorten är gratis men inför resor brukar jag uppgradera mitt Amex för 400kr/månad då de har en överlägsen hyrbilsförsäkring på deras kreditkort.
På OKQ8 har jag nog 30.000 eller 50.000 i kredit.
Klarnakortet vet jag inte.
Amex ligger någonstans runt 180.000kr, det brukar höjas någon gång per år då jag betalar mycket med det och alltid betalar i tid.
 
Jag håller just nu på att försöka göra mig i princip skuldfri (huslån och det större billånet räknas inte) och har bl.a. två kreditkort; Bank Norwegian och Everyday card. Jag hade tänkt klippa itu båda och avsluta kontona, men min man säger att det är bra att ha åtminstone ett tillgängligt om nåt skulle hända och jag behöver snabba cash. Även om jag har motsvarande summa i buffert.

Everyday-kortet har en kredit på 15 000:- (det är helt avbetalat nu) och Norweigankortet en gräns på 35 000:- (betalas bort strax). Borde jag behålla nåt av dem? Är det värt årsavgiften på kanske 350:- att ha den säkerheten?

Förlåt trådkap.....
Jag tycker att det är värt årsavgiften. Dock går det nog att hitta kreditkort utan årsavgift om man letar lite. Men om det är värt det för din del kan ju bara du svara på!
 
Jag håller just nu på att försöka göra mig i princip skuldfri (huslån och det större billånet räknas inte) och har bl.a. två kreditkort; Bank Norwegian och Everyday card. Jag hade tänkt klippa itu båda och avsluta kontona, men min man säger att det är bra att ha åtminstone ett tillgängligt om nåt skulle hända och jag behöver snabba cash. Även om jag har motsvarande summa i buffert.

Everyday-kortet har en kredit på 15 000:- (det är helt avbetalat nu) och Norwegiankortet en gräns på 35 000:- (betalas bort strax). Borde jag behålla nåt av dem? Är det värt årsavgiften på kanske 350:- att ha den säkerheten? (Jag kommer inte att shoppa med det....!)

Förlåt trådkap.....
Jag tänker mig alltid scenariot att bilen kvaddar mitt i natten en helg när jag är på en mindre bra plats och att internetbank och/eller telefon strular. Då ska jag bara kunna langa fram ett kort för att lösa det akuta under ett dygn. I min kalkyl betyder det 10 000 i kreditutrymme, sedan bör jag komma åt antingen mer på banken eller någon släkt/vän alternativt ha tagit mig hem.

I verkligheten har jag använt det två gånger: För att betala verkstaden när det vanliga kortet låg i fickan på en jacka jag haft på mig tidigare på dagen och när jag missat att byta till nya kortet då datumet på det gick ut. :o Inte direkt kris, men praktiskt att ha ett alternativ...
 
Everyday-kortet har en kredit på 15 000:- (det är helt avbetalat nu) och Norwegiankortet en gräns på 35 000:- (betalas bort strax). Borde jag behålla nåt av dem? Är det värt årsavgiften på kanske 350:- att ha den säkerheten? (Jag kommer inte att shoppa med det....!)

Förlåt trådkap.....

Jag hade skaffat ett kreditkort som är gratis men om du håller på att betala ner skulder är kanske en kreditupplysning onödig just nu. Att ha ett kreditkort kan vara bra, av skäl som nämnts i tråden, men du kanske ska sänka kreditgränsen om det går?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
890
Senast: Tonto
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
751
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 941
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
220
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp