Kreditkort

Jag har OK och Cirkle K men borde inte använda OK egentligen eftersom jag hela tiden glömmer de där papperslapparna med bonusen på så det blir aldrig använt. Har nu istället börjat använda Coop mastercard då vi använt det som gemensamt matkort, men där får man ju också bonus på allt man handlar..
Vill egentligen ha ett som ger cashback direkt på kortet/fakturan..
 
ehm -- jag har alltid fått lära mig att använda kreditkort är positivt för kreditvärdighet, eftersom det visar att du kan hantera skuld och är en bra "lånekund" - kanske det fungerar olika i Sv men i UK ich US kan det t.ex vara svårt att få huslån om du inte har någon kredithistoria.
Det är något av en myt. Jag lyssnar och tittar på mycket debt-free relaterat, man kan absolut få ett lån trots att man har 0 i credit score, det är bara lite mer pappersarbete.
 
Det kan inte stämma? Det gjordes precis en kreditupplysning på mig och där syntes inte mitt kreditkort alls.

Det stämmer absolut. Vilket innebär att har du flera krediter eller stora krediter, så kan det påverka dina möjligheter till lån eftersom även en outnyttjad kredit "räknas av" från ditt lånutrymme. En kredit är ju ett "lån" som du blivit beviljad.
 
Jag har Morrow bank, tidigare Komplett. 0,5% bonus överallt. Väldigt hög ränta men använder aldrig krediten utan betalar fakturan i sin helhet så det är inget problem. Inga checkar eller annat att komma ihåg, använder bonusen till att betala ner fakturan med ett enkelt klick. Passar mig och mina behov bra även om bonusen är mycket lägre nu än när jag skaffade kortet.

Inser vad jag gått miste om när jag 'fått lära mig' att kreditkort är dåligt. Gratis pengar, cashback, är dumt att säga nej till. Kortet är helt skilt från min bank och mina 'riktiga' pengar om något skulle hända eller kortet skulle bli stulet. Dessutom har jag tillgång till pengar om mitt bankkort eller bank skulle strula, vilket det gör ibland.

När jag tog mitt första bolån sa bank-personen i princip att jag 'måste' ha kreditkort när jag har ägd bostad för att saker händer men det var jag som inte ville. Med andra ord har jag svårt att tänka mig att det skulle påverka mig negativt när banken gör sin bedömning. Andra gången jag tog bolån frågade de efter andra lån o jag svarade att jag har kreditkort och fick till svar 'Ja, men det är ju inget konstigt'. Visst, det står med i KALP-en men det har aldrig varit ett problem, om jag hade behövt det utrymmet extra hade jag kanske behövt visa att jag över tid inte har betalt ränta på kortet. Det vet jag dock inte eftersom det inte behövdes.

Jag har koll på varje krona som går in och ut ur min ekonomi. En person som inte har koll på ekonomin eller tror sig handla mer än vad den har råd med ska nog inte ha kreditkort, men jag tänker att det är dumt att inte tillvarata fördelarna när jag hanterar det.
 
Man behöver inte handla på kredit bara för att man har ett kreditkort. Jag sätter alltid in pengar i förskott på mina kort, förutom vanliga bankkortet som ju är direkt kopplat till kontot från början.

Men jag har ändå kreditutrymme på två av tre kort, som säkerhetsmarginal till oförutsedda krissituationer. Jag räknar det även som en säkerhetsgrej att ha minst två olika kort.
halvt kl

Mitt kreditkort får man inte sätta in för mycket pengar på. Man får inte ha mer än krediten eftersom allt utöver det inte omfattas av kortutgivarens försäkringar.
Så med det måste man använda krediten alltid.
Det är ett Coop Mastercard.
En nackdel är att om man köpt något med det och returnerar varan så sätts ju pengarna tillbaks på kortet och då kan man hamna över krediten. Isåfall skickar de en utbetalningsavi så man måste ta ut pengarna som överskrider kreditsumman. Har aldrig råkat ut för det för jag skyndade mig att handla med kortet i stället.
 
ehm -- jag har alltid fått lära mig att använda kreditkort är positivt för kreditvärdighet, eftersom det visar att du kan hantera skuld och är en bra "lånekund" - kanske det fungerar olika i Sv men i UK ich US kan det t.ex vara svårt att få huslån om du inte har någon kredithistoria.


Jag betalar av kreditkortet till fullo varje månad, men betalar med det så mycket som möjligt för att samla poäng och grejer (använder American Express)
Det stämmer nog, i USA.
 
Det är något av en myt. Jag lyssnar och tittar på mycket debt-free relaterat, man kan absolut få ett lån trots att man har 0 i credit score, det är bara lite mer pappersarbete.

Visst att man säkert kan få.lån ändå, det finns ju lån och vilkor för det flesta- men det kan vara svårare/sämre vilkor - min fd flatmate hade detta problem när hon nyss köpte lgh.

Mer som motvikt till "använda kredit är dåligt" - kan man hantera pengar så är det egentligen alltid bättre att betala för varor så sent du kan, även fast för de flesta av oss så är summorna så låga att time value of money inte gör någon större skillnad!
 
Jag har Morrow bank, tidigare Komplett. 0,5% bonus överallt. Väldigt hög ränta men använder aldrig krediten utan betalar fakturan i sin helhet så det är inget problem. Inga checkar eller annat att komma ihåg, använder bonusen till att betala ner fakturan med ett enkelt klick. Passar mig och mina behov bra även om bonusen är mycket lägre nu än när jag skaffade kortet.

Inser vad jag gått miste om när jag 'fått lära mig' att kreditkort är dåligt. Gratis pengar, cashback, är dumt att säga nej till. Kortet är helt skilt från min bank och mina 'riktiga' pengar om något skulle hända eller kortet skulle bli stulet. Dessutom har jag tillgång till pengar om mitt bankkort eller bank skulle strula, vilket det gör ibland.

När jag tog mitt första bolån sa bank-personen i princip att jag 'måste' ha kreditkort när jag har ägd bostad för att saker händer men det var jag som inte ville. Med andra ord har jag svårt att tänka mig att det skulle påverka mig negativt när banken gör sin bedömning. Andra gången jag tog bolån frågade de efter andra lån o jag svarade att jag har kreditkort och fick till svar 'Ja, men det är ju inget konstigt'. Visst, det står med i KALP-en men det har aldrig varit ett problem, om jag hade behövt det utrymmet extra hade jag kanske behövt visa att jag över tid inte har betalt ränta på kortet. Det vet jag dock inte eftersom det inte behövdes.

Jag har koll på varje krona som går in och ut ur min ekonomi. En person som inte har koll på ekonomin eller tror sig handla mer än vad den har råd med ska nog inte ha kreditkort, men jag tänker att det är dumt att inte tillvarata fördelarna när jag hanterar det.
De tog inte emot ny kunder :down:
 
halvt kl

Mitt kreditkort får man inte sätta in för mycket pengar på. Man får inte ha mer än krediten eftersom allt utöver det inte omfattas av kortutgivarens försäkringar.
Så med det måste man använda krediten alltid.
Det är ett Coop Mastercard.
En nackdel är att om man köpt något med det och returnerar varan så sätts ju pengarna tillbaks på kortet och då kan man hamna över krediten. Isåfall skickar de en utbetalningsavi så man måste ta ut pengarna som överskrider kreditsumman. Har aldrig råkat ut för det för jag skyndade mig att handla med kortet i stället.
Alla kort som det var tvingande att använda krediten på strök jag direkt när jag letade efter vad jag skulle ha. De kunde även ha villkor som att betalar man en dag sent blir det en hel månads ränta, och en rätt saftig ränta dessutom. Oacceptabelt för mig.
 
Jag har Morrow bank, tidigare Komplett. 0,5% bonus överallt. Väldigt hög ränta men använder aldrig krediten utan betalar fakturan i sin helhet så det är inget problem. Inga checkar eller annat att komma ihåg, använder bonusen till att betala ner fakturan med ett enkelt klick. Passar mig och mina behov bra även om bonusen är mycket lägre nu än när jag skaffade kortet.

Inser vad jag gått miste om när jag 'fått lära mig' att kreditkort är dåligt. Gratis pengar, cashback, är dumt att säga nej till. Kortet är helt skilt från min bank och mina 'riktiga' pengar om något skulle hända eller kortet skulle bli stulet. Dessutom har jag tillgång till pengar om mitt bankkort eller bank skulle strula, vilket det gör ibland.

När jag tog mitt första bolån sa bank-personen i princip att jag 'måste' ha kreditkort när jag har ägd bostad för att saker händer men det var jag som inte ville. Med andra ord har jag svårt att tänka mig att det skulle påverka mig negativt när banken gör sin bedömning. Andra gången jag tog bolån frågade de efter andra lån o jag svarade att jag har kreditkort och fick till svar 'Ja, men det är ju inget konstigt'. Visst, det står med i KALP-en men det har aldrig varit ett problem, om jag hade behövt det utrymmet extra hade jag kanske behövt visa att jag över tid inte har betalt ränta på kortet. Det vet jag dock inte eftersom det inte behövdes.

Jag har koll på varje krona som går in och ut ur min ekonomi. En person som inte har koll på ekonomin eller tror sig handla mer än vad den har råd med ska nog inte ha kreditkort, men jag tänker att det är dumt att inte tillvarata fördelarna när jag hanterar det.

Insåg att jag uttryckte mig klumpigt när jag skrev att jag inte utnyttjar krediten. Det gör jag ju så klart när jag handlar men eftersom jag alltid betalar hela fakturan, eller sätter in pengar efter hand kostar det mig ingenting i ränta.
 
Insåg att jag uttryckte mig klumpigt när jag skrev att jag inte utnyttjar krediten. Det gör jag ju så klart när jag handlar men eftersom jag alltid betalar hela fakturan, eller sätter in pengar efter hand kostar det mig ingenting i ränta.
Precis så gör jag också, dagen innan lön kollar jag saldot på kortet och betalar av hela skulden. Fakturan jag får är alltid på noll kronor
 
Alla kort som det var tvingande att använda krediten på strök jag direkt när jag letade efter vad jag skulle ha. De kunde även ha villkor som att betalar man en dag sent blir det en hel månads ränta, och en rätt saftig ränta dessutom. Oacceptabelt för mig.
Ok.
Jag hade ett annat Coop kort förut, det kunde man sätta in pengar på i förskott och det var nog utan kredit, fast sen bytte de kortutgivare och då blev det andra villkor. Har det kvar för att det bara kostar 95 kr/år.
 
Precis så gör jag också, dagen innan lön kollar jag saldot på kortet och betalar av hela skulden. Fakturan jag får är alltid på noll kronor
Jag brukar också betala in i förtid, fast inte för tätt inpå att fakturan kommer för då har jag en faktura jag inte kan betala (får inte vara överskott på kortet).
 
Ett välskött kredikort påverkar inte kreditvärdigheten negativt. Det är när man har ”många” som hela tiden står på minus.

Som @Stefffie sa ar det possitivt for kreditvardigheten att ha kreditkort har i US. Har man ett (eller flera) valskotta kreditkort hojer det kreditvardigheten vesantligt och darmed sanker rantan om man tar ett banklan.

Jag har tva kreditkort jag anvander till det mesta jag koper. Det ar lite olika % bonus pa olika grejor pa dem sa jag anvander dem for att fa sa mycket bonus som mojligt. Pa bada korten betalas hela fakturan varje manad, jag har aldrig gjort nagon delbetalning och har en sammanlagt kredit grans av $20000. pa korten.
 
Ursprungligen hade jag två bensinkort. Så omvandlades de till kreditkort, men jag betraktar dem fortfarande som drivmedelskort.

Fick ett kreditkort när jag köpte nuvarande bil och det har jag kommit att använda när ekonomin har varit vid smärtgräns. Samt att det används när bilen ska repareras för stötre summa.
Så sammantaget har jag i praktiken tre kreditkort men använder bara ett enda för annat än drivmedel.

Principiellt gillar jag inte kreditkort. Vill ha björnkoll på varenda krona. Så mitt "vanliga" kort är ett kontokort. Har dessutom bara en liten summa på kortet och för över pengar vartefter jag behöver.
 
Jag har verkligen aldrig förstått mig på kreditkort. Skulle aldrig skaffa ett. Det känns helt barockt att en person som handlar på kredit anses mer "pålitlig" än någon som bara sköter sina räkningar ändå.
Du ska nog tänka att det är i sammanhang där man inte kan få säkra och heltäckande kreditupplysningar på folk, så som via UC och Kronofogden i Sverige.
Då blir kreditkortet skillnaden mellan en historik av bevisad skötsel och ingen historik alls. Om det inte finns något sätt att styrka frånvaron av oskötta krediter så smäller bevis för en välskött högre än inget alls.
 
Du ska nog tänka att det är i sammanhang där man inte kan få säkra och heltäckande kreditupplysningar på folk, så som via UC och Kronofogden i Sverige.
Då blir kreditkortet skillnaden mellan en historik av bevisad skötsel och ingen historik alls. Om det inte finns något sätt att styrka frånvaron av oskötta krediter så smäller bevis för en välskött högre än inget alls.
Jag tänker att man kan få rätt säkra kreditupplysningar på folk i UK, och att jag betalat hyra felfritt i x antal år borde ju också smälla högre om jag vill ha ett huslån än att jag lyckas tanka och betala räkningen i efterhand då och då kan jag tycka. Det är ett mycket skumt system. :)
 
Jag tänker att man kan få rätt säkra kreditupplysningar på folk i UK, och att jag betalat hyra felfritt i x antal år borde ju också smälla högre om jag vill ha ett huslån än att jag lyckas tanka och betala räkningen i efterhand då och då kan jag tycka. Det är ett mycket skumt system. :)
Jag har ingen aning om hur systemet ser ut där. Men kan inte tänka mig att några heltäckande register över folks krediter och obetalda skulder skulle vara gångbart i USA?
 
Jag har ingen aning om hur systemet ser ut där. Men kan inte tänka mig att några heltäckande register över folks krediter och obetalda skulder skulle vara gångbart i USA?
USA har jag ingen aning om, men även här i UK räknas det som plus i din cerdit score om du använder kreditkort och det har jag aldrig förstått. Generellt känns det lite off att uppmuntra folk att skaffa skulder och eventuellt överspendera bara för att bevisa att de kan hantera skulder.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
893
Senast: Tonto
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
760
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 958
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
222
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp