Vinterstövlar

ylvalill

Trådstartare
Skulle behöva tips på rejäla och bra vinterstövlar att ha i stallet och på långa hästpromenader. Kraven är att de ska tåla en och annan tur ut i lerig hage, vara varma och sköna att gå i (långt och länge) och gärna hålla länge trots oöm hantering. Går de att rida i är det ju ett plus, men det är inget måste.

Har kikat lite på Hööks Steeds, Polar eller Aspen, och de ser ju bra ut på bild i alla fall. Nån som testat? Finns det andra liknande/bättre modeller hos andra tillverkare?
 
Jag tror att det är svårt att kombinera alla dessa. Själv älskar jag mina luddigt fodrade gummitstövlar med grov sula. Finns nog med tåhätta också, men mina är utan. Varma, helt vattentäta och jag kan lätt promenera en timme utan att få ont i ben eller fötter. Vill man går det självklart att lägga en sula.

Tror min heter Euro-Hunt PU vinter, håller värmen ner till -40 grader och kostar 450 kr.
 
Muck Boots.

Finns i bra många varianter, vissa i ridmodeller som har komforttemperatur på ned till -30 grader (Pacy) alternativt -17 grader (Tyne). Bekväma att gå i dessutom, sulan är framtagen tillsammans med ortoped.

Jag har ett par Tyne samt ett par Reign (sommarmodell) och de är värda vartenda öre, helt oslagbara.
 
Muck Boots har jag kikat lite på men tyckt att de varit lite dyra i överkant för att "bara" ha i stallet. (Konstigt att det tar emot att spendera mycket pengar på praktiska saker när man lätt kan spendera det dubbla på nåt som är snyggt... :o ) Kanske skulle försöka kika närmare på dem i alla fall. Annars lät det ju faktiskt både prisvärt och praktiskt med de fodrade gummistövlarna. Har inte ens tänkt på det som ett alternativ innan. Tack för tipsen! :)
 
Muck Boots har jag kikat lite på men tyckt att de varit lite dyra i överkant för att "bara" ha i stallet. (Konstigt att det tar emot att spendera mycket pengar på praktiska saker när man lätt kan spendera det dubbla på nåt som är snyggt... :o ) Kanske skulle försöka kika närmare på dem i alla fall. Annars lät det ju faktiskt både prisvärt och praktiskt med de fodrade gummistövlarna. Har inte ens tänkt på det som ett alternativ innan. Tack för tipsen! :)

Jag har provat Muck Boots från Ullared, jag fryser jämt om fötterna men inte den gången. Klarade mig en hel ridtur på 2-3 timmar i -20 utan att bli kall om fötterna!
 
Graninges ridstövlar. Överlägset bäst i stall. Med sula och raggsockor klarar du allt i dem. Skotta djupsnö, bli trampad av häst, klafsa i lera, rida och bäst av allt är att du kan ha dem året runt. Stadiga och rejäla med rena traktorsulan. Rejäl hård "gummifot" som du kan skölja av. Visst är de klumpiga på sommaren, men att mocka och gå i högt gräs med, bygga hagar och skotta om dyngkasen är de ju outstanding. Sen kan du ju byta till nåt smidigare när du ska rida. Själv rider jag i mina för jämnan. Ridstövlar åker bara på när det är nåt "fint" man ska göra.
 
Finns Graningestövlar att få tag på nu för tiden? Hade ett par sådana förr och håller med om att de var de perfekta stallstövlarna, dock höll de inte för evigt och mina är tyvärr sedan länge skrotade.
 
Jag har haft graninge i drygt 20 år. Köpte ett par nya för ca 7 år sen. Letar nu på nätet men hittar inga längre? Har de lagt ner? :(

Mamma har ett par liknande, sprillans nya hon köpt som present till mig men de var för små, är du intresserad av dem?
 
Jag har för mig att Graningestövlarna slutade tillverkas. Det var annars en bra allroundstövel, men jag brukade faktiskt frysa i dem.
 
Beklagar. Graninge har lagt ner. Ringde nyss till de som tagit över själva märket, so inte används längre, och de tillverkar bara typ skyddsskor mm. Själva graningekängan är död... ursäkta så mycket.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 151
Senast: JennyLz
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 599
Senast: fejt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp