Bukefalos 28 år!

vintertäcken -dygnet runt

M

M-Meduza

Nu har jag redan börjat tänka på vintertäcken.

Ska stalla upp min häst i nytt stall och där ingår inte täckesbyte och jag har ingen möjlighet att byta morgon och kväll. Där av problemet.
Hästen får lätt skav. Av alla täcken, schabrak mm

Är ute efter ett täcke som kanske är skräddarsytt? el som är känt för att ha bra passform. många här rekommenderar horseware. Har ett sådant fast det e nog ganska gammalt. köpte d beg.. det är mörkgrått me vanliga gjordar vanliga spännen inga bogveck. Och detta skaver liksom allt annat. (o jag har MÅNGA täcken)

Söker nu täcke som inte är jättevarmt då han även ska ha det på natten i stallet o där e d kanske inte jättejättekallt.hagen han kommer gå i vintertid är ganska i lä så d kommer inte blåsa massor på han.
Han kräver 145-145 i täcken. Är inte jättegrov fram i bogen.

Tänkt mig ett täcke me helhals då ja ska försöka låta bli att klippa han i vinter men tänkte att han kanske inte sätter lika mycket päls då. (han är svårklippt men har riktig teddypäls som en shettis fast jättemjuk)
Han brukar inte heller få så mkt skav när han inte är klippt.

Vill ha ca 200-300 g foder, gärna lite foder i halsen också. max 3 000.
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

Vill först säga att jag har inte så mycket kunskap om täcken.
Men blir det inte jätte varmt med vintertäcke på inne i stallet?
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

Mitt tips vad det gäller skav är att ta på pälsglan där hästen får skav.
Jag tar det på bogen på min häst för han får ochså lätt skav på vissa ställe.
Har du provat shires täcke?
Dom sitter väldigt bra,och min häst har alldirg fått skav av det..

Lycka till!!:smirk:
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

horsewear har många bra täcken att älja mellan i flera prisklasser, de ger sällan skav.
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

Testa ett från Horseware med Wug-skärning, inte gammeldags skärning. Det är en oerhörd skillnad. Om du hamnar mellan två storlekar så välj det mindre.
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

Friida_ skrev:
Mitt tips vad det gäller skav är att ta på pälsglan där hästen får skav.
Jag tar det på bogen på min häst för han får ochså lätt skav på vissa ställe.
Har du provat shires täcke?
Dom sitter väldigt bra,och min häst har alldirg fått skav av det..

Lycka till!!:smirk:

Använder pälsglans på hela hästen o spec på bogen... hjälper lite men inte mkt..

har fyra shires täcken.el haft.. inga passar. dom är för långa på sidorna tycker ja samt att bogveckan sitter på ett lite konstigt ställe? el är d bara min häst som ser konstig ut:bump:
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

Saima skrev:
Vill först säga att jag har inte så mycket kunskap om täcken.
Men blir det inte jätte varmt med vintertäcke på inne i stallet?

Njaaaa. Är han o en häst till i stallet o den andra har sin som utebox så dörren e ju helöppen dygnet runt.. är ett litet stall o han står i grannboxen.. så d blir inte mkt varmare där inne..
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

svea skrev:
Testa ett från Horseware med Wug-skärning, inte gammeldags skärning. Det är en oerhörd skillnad. Om du hamnar mellan två storlekar så välj det mindre.

kollade lite på såna igår kväll. hittdae ett för 2800 men det va massa stoppning? typ 370? o det e lite vääääl.
kollade kanske inte så mkt på dom billiga varianterna.vill ju ha helhals.men får kolla vidare bland deras täcken
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

startgrow skrev:
Njaaaa. Är han o en häst till i stallet o den andra har sin som utebox så dörren e ju helöppen dygnet runt.. är ett litet stall o han står i grannboxen.. så d blir inte mkt varmare där inne..

ja, men dår förstår jag.
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

Det är ju väldigt olika häst till häst vad som passar. Horsesavers är som skräddasytt för min arabkille, han går med det på sej dygnet runt på vintern & han får inte skav av det på bogarna iallafall, det enda är att lite man skavs bort vid manken, det är ett halvhals täcke. Annars sitter det som en smäck! :) Jag tror att man får prova sej fram till vad som passar ju ens häst. Kan tillägga att även min är väldigt skavkänslig annars! Min är inte heller så grov i bogen så du kanske skulle prova Horsesavers? Det finns i olika modeller & det kostar inte skjorten heller. ;)
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

www.exklusiv.se

där kan du ta måtten på din häst och täcket sys efter dom du har även en massa tillvalsmöjligheter, halsveck, bogveck, hög hals skärning, normal hals skärning och halstäcken. Du kan få upp till 435g foder.

Jag har haft ett måttsytt regntäcke från dom och jag var jätte nöjd med det och det låg jätte bra på hästen.

Och det bästa av allt är att det inte kostar en förmögenhet att köpa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vintertäcken -dygnet runt

När min häst får skav framme på bogarna av täckena så brukar jag sy in bomullslakan framme i bogen. Det är bara att sy vanliga "upp och ner" stygn (är ingen sömnadsstjärna precis:o ) med stark tråd. Det brukar hålla en säsong ungefär, sedan får jag byta ut det för det blir slitet. Jag tror att det följer med i hästens rörelser lite grann:idea: Hursomhellst så försvinner skaven på en gång när jag har sytt in lakanet;)
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

Halvhals täcken brukar funka bra på hästar som lätt får skav framme i bogen. Halvhalsen liksom "avlastar" trycket fram.... Jag har Källqvist Horse saver till min, finns flera varianter med halvhals och olika fyllning.
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

mirjada skrev:
www.exklusiv.se

där kan du ta måtten på din häst och täcket sys efter dom du har även en massa tillvalsmöjligheter, halsveck, bogveck, hög hals skärning, normal hals skärning och halstäcken. Du kan få upp till 435g foder.

Jag har haft ett måttsytt regntäcke från dom och jag var jätte nöjd med det och det låg jätte bra på hästen.

Och det bästa av allt är att det inte kostar en förmögenhet att köpa.

Har köpt täcken från exklusiv men förstår mej inte riktigt på dom.kanske funkar dom bättre om dom måttbeställs efter hästen.. ja har nämligen köpt ett 125 cm bävelnylon täcke till pojken. det kunde inte ens en B-ponny ha i bogen som va jättenätt för det va supertrångt.

sen köpte jag ett regntäcke i 145 till min stora . Det drunknade han i. SÅlde det till en kompis som har ett grovt sto som drar 155. det va ganska stort på henne med...

så törs man... är det måttbeställt får man inte byta
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

mackan skrev:
Halvhals täcken brukar funka bra på hästar som lätt får skav framme i bogen. Halvhalsen liksom "avlastar" trycket fram.... Jag har Källqvist Horse saver till min, finns flera varianter med halvhals och olika fyllning.

haha ja har olika halshals täcken o det resulterar till skav på bog på rygg och på halsen där halvhalsen slutar :confused:
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

Jag har ett horsewear wugtäcke o min ponny har inte ett krökt hårstrå på bogen trota avsaknaden av bogveck! Har bara POSITIVT att säga om det täcket! Värt vartenda öre!:love:
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

startgrow skrev:
Använder pälsglans på hela hästen o spec på bogen... hjälper lite men inte mkt..

har fyra shires täcken.el haft.. inga passar. dom är för långa på sidorna tycker ja samt att bogveckan sitter på ett lite konstigt ställe? el är d bara min häst som ser konstig ut:bump:

Jaaa! Det är din häst som ser konstig ut ;) :rofl:

Nej jag bara skämtade, men just Shiretäckena sitter jättebra på min pålle medans han ofta får skav av vissa andra märken.

Så det beror nog helt på hur hästen är byggd.
 
Sv: vintertäcken -dygnet runt

Bellafjella skrev:
Jaaa! Det är din häst som ser konstig ut ;) :rofl:

Nej jag bara skämtade, men just Shiretäckena sitter jättebra på min pålle medans han ofta får skav av vissa andra märken.

Så det beror nog helt på hur hästen är byggd.

Jo visst beror det på hur kusen e byggd.. ja får bygga om han :banana:
 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 335
Senast: Mabuse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 411
Senast: moonstruck
·
N
Utrustning Dags att köpa nytt vintertäcke inför säsongen, fast det är mitt i sommaren nu... Här kommer min önskelista, finns det nåt täcke som...
Svar
12
· Visningar
871
Senast: FadeAway
·
B
Träning Våra hästar i stallet har börjat gå ute från i måndags. Det är ca 10-15 grader på dagarna och kanske 0-2 grader på nätterna. Min...
Svar
5
· Visningar
1 180
Senast: DaAnn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp