Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)
kl
Jag och Faiza går ju en unghundskurs med lite inriktning på tävling och idag hade vi träning där vi och hundarna blev introducerade för att söka upp och hämta föremål inom en "ruta" (50mX20m för oss nybörjare) som man på förhand har gått runt i så att det är fullt med människodoft så att hunden inte ska kunna spåra. Som jag förstått så är det ett delmoment i högre lydnadsklasser (?) fast då har man flera för hunden okända föremål.
Vi använde endast ett föremål som hunden tyckte om att leka med. En av kursledarna taggade hunden lite på föremålet, gick sedan ut ca 20 m i rutan och kastade föremålet ytterligare än bit. När hon sedan kom tillbaka till baslinjen var det dags att släppa hunden.
Och Faiza var så duktig! Hon fattade precis vad hon skulle göra och tog några snabba skutt fram till sin handske, plockade upp den och kom med den i full fart för att få leka. Alla blev lite imponerade av henne tror jag, salukin är ju inte känd för att ha överdrivet stort föremålsintresse osv.
Det var verkligen rolig träning som vi kommer att fortsätta med här hemma.
Förhoppningsvis blir det ett träningstillfälle igen senare och då ska jag se till att ha med kameran också. Vi har även en engelsk bulldog i gruppen, Hulda, som är helt otroligt söt!
Faiza har dessutom fått ett sår mellan två tår, så efter ett besök hos veterinären har hon nu fått bandage och tratt och ska gå på pencillin i 10 dagar. Så hon är inte riktigt sig själv, lite tröttare och surare...
Hon får dessutom inte springa lös, så nu vet jag lite hur du har det med Wahidah Ninni.
En bild på sjuklingen efter att vi kom hem idag.
Haha, nu känner jag verkligen att jag använder den här tråden som blogg, och jag ber om ursäkt för det. Men tråden måste ju hållas vid liv!