VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Haha, underbar busfilm! :love: :rofl:

Det syns ju verkligen inte att det är 7 (?) års ålderskillnad mellan dem! Och Wahidah är bara för söt, hennes kroppsspråk och hur hon hela tiden försöker hinna förbi Zala mellan sängen och soffan. :D
(Och nej, jag skulle inte bli ledsen om någon lämnade en till saluki utanför min dörr, det verkar så härligt att ha två.)

Jo, visst borde såret läka bättre om det får luft, men det viktigaste (enligt vet.) är att det är rent och eftersom det sitter så dåligt till och vi är ute ganska mycket under dagen så måste hon ha bandaget under dagarna iaf. Jag ska till vet. igen i morgon och köpa mer lindor så jag ska fråga om jag kan ta av bandaget på natten då. Risken är bara att hon kommer åt att ligga och slicka, eftersom hon är en sån vig långnos så når hon nästan trots tratten.

Hursomhelst så hoppas jag verkligen att hon blir bra snart, det är inte roligt när ens älskling är sjuk (tänk att jag tycker det är såhär jobbigt nu, hur ska det då gå om det blir något allvarligare...:crazy:)
Jag är liksom så orolig att just eftersom det sitter på tassen att det ska läka konstigt eller aldrig bli helt bra och hindra henne från att springa i framtiden...fånigt jag vet.

Lite mer än 8 år t.o.m! Zala är född 17 december 2000. Wahidah är född 2a april 2008 :)

Det är i sådana tillfällen man önskar att man hade tax eller något annat kortbent :angel:

Tänk då mina hundar först den ena med tumörer, dålig päls och dåliga tänder. (tumörerna är ju bortopererade, men jag har hittat ny knöl som jag håller ett öga på... Päls och tänder är mycket bättre, men det är fortfarande inte i klass med Wahidahs..)
och den andra som varit halt till och från sen i slutet på januari och sen dess inte fått springa mer än någon enstaka dag, gått på smärtstillande och man vet inte ens vad felet är :crazy:
Herregud, varför har man hund egentligen?!

Ja, usch, jag kan tänka mig att det är jobbigt, speciellt att inte veta vad som är felet med Wahidah.

Nä, man undrar ibland varför man har djur öht. Fast nej, jag undrar inte, jag skulle inte kunna klara mig utan, men ja, det är dyrt och jobbigt emellanåt. Jag har kommit Faiza så himla nära också, hon är ju liksom min valp, mitt ansvar, min lilla skrutt. :p

Jo, precis... Nu är hon ojämnt musklad fram också och skriker ibland om jag klämmer på vänster framtass eller kommer åt benet på något märkligt sätt. Så som det ser ut nu är det fel både vänster fram och höger bak... Det värsta är att jag nu inte kan göra annat än vänta på veterinärtiden och proppa i henne smärtstillande om hon blir extremhalt...
Jag vet inte hur många gånger jag undrat om jag ska sälja henne.. Sedan lägger hon sig bredvid mig i sängen, med sina ben upp på mig och sin nos mot min hals... :love:

Zala har jag aldrig funderat på varför jag har henne. Det är helt sjukt hur mycket man kan älska någon... Jag kan utan problem få tårar i ögonen av lycka bara av att se henne ligga och sova, eller bara av att tänka på att hon bor här nu - och jag är en sådan person som i vanliga fall inte ens får tårar i ögonen när jag bränner sönder halva handen på en ugn eller gör mig allmänt jätteilla, aldrig gråter till sorgliga/vackra filmer eller liknande :p

Förresten så funderar jag på att vara lite kreativ nu... "Behöver" skriva texter till min hemsida, men det står still i min hjärna, jag kommer inte igång. Har tänkt skriva om vad jag älskar med salukin, skriva om betydelsefulla hundar, skriva om lydnad, agility och annat man kan pyssla med när man har saluki... Men det enda jag skrivit om (förutom mig, Zala och Waha) är Lure coursing.. Ge mig en spark i röven så jag kommer igång, snälla! :angel:

*spark i röven åt ninni*

Jag har varit på ostiendiefararen, fikat med en kamrat, skrivit ansökningsbrev, skrivit blogginlägg, lagt upp bilder på bilddagboken, pluggat lite metodutveckling, läst lite på en c-uppsats vi ska granska, skrivit till min egen blogg och varit på prommis med cerberus i slottskogen. Då kan du allt få tummen ur och skapa lite. ;)

Hur som helst. Igår var jag och Cebbeslebbe på vårprommis med Smilla, Puma och valpen Haley. Vi socialtränade lite i slottskogen där vi gick och tittade på sälarna, ponnysarna, hjortar, påfåglar och allt möjligt. Våra hundar tycktes dock vara lika mycket sevärdhet som övriga djur. :laugh:

DSC02263.jpg

Hundarna hittade fåglar till lunch. Heh. Cerberus var faktiskt på väg att hoppa över, tur att jag var beredd.
DSC02324.jpg

Matte, en sån kan jag väl få jaga iallafall?
DSC02328.jpg

Smilla spanar på getter:
DSC02308.jpg

Valpfluff:
DSC02412.jpg

Snyggcebbe gör sitt bästa att se smart ut som vanligt.
DSC02415.jpg

Förresten! Kan era hundar ligga så här? Jag har bara sett labbar, bullar och typ staffar göra det förut. Aldrig en afghan. :D

DSC02429.jpg

Att sitta så är tydligen också bekvämt. :rofl:

DSC02433.jpg

Ser ut som om ni haft det underbart! :bump:
Jag tror att jag sett Wahidah ligga sådär konstigt.. Zala däremot är för fin :angel:

Förresten, jag satt och kollade lite på utställningar. Efter ett tag insåg jag att en utställning var samma datum som morsan fyller år, så jag ringde till henne för att kolla om det var okay om jag var borta när hon fyller år.
Till min enorma förvåning sa då morsan: "Men.. jag kanske kan följa med? Tror du det skulle gå bra..? vill du det?" :D
Min kära mor har ingen hundvana, har ingen koll på utställningar och innan jag tog hem Zala första gången så gillade hon inte vinthundar :p Nu tycker hon att mina hundar är fina och vill lära sig mer om utställningar.

Jag sa till henne att om hon skulle vilja så skulle hon få ställa ut Zala.
Morsan höll på att skratt ihjäl sig, men jag försäkrade att OM hon vill, så kan vi utställningsträna hemma och hon kan få ställa ut. Hon tyckte att det verkade vara en superkul idé :love:
Sedan, efter att vi slutat prata, så upptäckte jag att de har "senior-handling" på Österbybruk-utställningen som jag funderat att åka på. Visst borde jag få morsan att ställa Zala i den klassen? :D
Sedan anmäla Zala och Waha till parklass också, och så kommer det bli Wahidahs debut i officiell klass och Zalas första utställning på... flera år. :D

Underbara afghanbilder! Kan förstå att ni var en sevärdhet!

Nej, nog för att Faiza ligger på alla möjliga och omöjliga sätt så har jag aldrig sett henne ligga så.

Kul om du får med dig mamma, tycker absolut du ska försöka övertala henne att ställa Zala. Min mamma är också hemskt förtjust i Faiza och jag hoppas kanske att hon vill åka med och titta på någon utställning i sommar.

Idag har jag och Faiza varit och hämtat mormor och morfar vid tåget. Mormor som är drygt 80 år är nästan helt blind men man märker hur hon skiner upp när hon får klappa och prata med Faiza. Och Faiza är så himla lugna och snäll mot mormor, fast hon försökte ge henne en liten puss på näsan. :love:

När vi gick en sväng på stan idag så var det faktiskt en som vände sig om och sa: Åh, en saluki!
Annars brukar man bara höra: Jaha, är det en vinthund? eller Är det en whippet? :p

Jag tycker det verkar som om salukis, eller kanske vinthundar överlag, är väldigt bra "gammelmänniska-hundar".. Säkert är det väl för att de (ofta) är lugna och inte så buffliga och "på".
Det är egentligen helt otroligt hur fantastiska dessa vinthundar är. :D

Ja, visst är de fantastiska! :love:

kl
Jag glömde visst att skriva att mittendelen av mitt förra var riktat till Red_Chili, med det förstod ni säkert ändå.

Red_Chili: Men kom och ställ på nån av dom jag ska åka på dååå! Du kan ju inte hålla på och åka till skåne liksom, dit ska ju inte jag och Cebbe. ;)

Klara J: Vad mysigt att Faiza hanterar mormor så bra. :love: Jag har ju ingen mormor eller farfar eller något, däremot brukar många äldre som man möter i parken och så uppskatta att klappa Cebbe. Hans päls är ju så himla mjuk och len också, och han brukar faktiskt stå stilla då. Och inte ens gapa och skrika och gnälla.

Jag har funderat på det, att man borde åka till något äldreboende då och då och låta de gamla och sjuka som inte kan komma ut och gå på stan få klappa och gosa med hunden även dom. Cerberus är ju ingen liten knähund direkt, men han står snällt och låter folk klappa på honom. Och nosar försiktigt mot ansiktet utan att nudda. :love:

Finns det något äldreboende där de tillåter att du tar med hund så tycker jag det låter som en underbar idé :bump:

kl

Nu har jag anmält Faiza till utställningen i Skara den 10 maj, så då blir det äntligen dags för utställningsdebut!

Vi ska även gå en handler-kurs den 1 maj i Göteborg, det ska bli roligt.

Vad har ni andra för utställningar/tävlingar/aktiviteter planerade för i vår och sommar?

ÅH vad kul! Jag håller tummarna för att hon sköter sig och för att allt går bra :p
Får du med någon fotograf till utställningen också?

Jag vågar inte bestämma något med tanke på Wahas skick (fast, idag och igår har vi varit ute i 5 timmar/dag i ett sträck och hon har busat med Zala, och hon markerar inte ens...) men jag kommer nog anmäla till Österbybruk och jag SKA till Lövudden, oavsett vilken eller vilka hundar det blir att jag ställer. Dit ska jag, helt klart. Sedan får vi se vad man hinner med och har råd med...
Det här årets planer har verkligen raserats pga hältan... :mad:

ÅH VAD JAG HAR BESLUTSÅNGEST!
Imorgon är det utställning här i närheten. De från kenneln är här och jag kan åka dit med dem om jag vill, dock innebär det att jag kommer få vakna absolut senast kl 7 för att komma till dem i tid - och jag ska inte ens ställa någon hund. Inte ställa någon och kommer få betala inträdet själv då de inte har någon hund som jag kan gå in med eftersom de glömde anmäla hundar..
MEN, Wahidahs äldre helbror (samma kombination gjord två gånger då det bara var 2 valpar i första kullen) kommer dit och jag är så nyfiken på att träffa honom då det var snart ett år sen sist. Samtidigt bor han nära Sthlm så jag kan säkert fixa syskonträff utan utställning annan gång om jag nu skulle vilja det...
Det kommer öht vara flera hundar där som jag nog vill se så jag är ju lite sugen på att ta mig dit. Dessutom ska en av mina bästa vänner dit för att kika.

Samtidigt känner jag mig så jävla less på allt som har med utställningar att göra. Det känns som om jag skulle få ut lika mycket, eller nästan mer, på att sitta hemma och börja sy hundhalsband eller klä om möbler som jag ändå ska göra sedan.
De från kenneln har jag ändå planer på att träffa under eftermiddagen då en viss bukemedlem här ska få sin valp :bump: (m.a.o. blir det liten buketräff för mig imorgon också)

Så, hur ska jag göra? utställning eller ej?
Lägga ut pengar på att träffa hundar som jag redan känner till och kan träffa på annat håll bara för att se dem i ringen, eller sitta hemma med mina egna dårar och "göra nytta"?

Äsch satsa på en annan utställning i stället, som du vill till eller ska ställa på själv. Det blir ju ändå salukidejt. ;):D

Håller tummarna på att Wahidah är på väg att bli bra. Nu börjar Faizas sår äntligen se ut som att det håller på att läka, det har varit frustrerande nu såhär års när det är så mycket aktiviteter på gång och man inte vet när hon blir bra. Så jag förstår att du känner att dina planer är lite förstörda.

Jo, jag hoppas kunna få någon att fota på utställningen.

Niangi: Kul att du äntligen ska få hem din kille idag! Hoppas ni har en riktigt härlig dag och jag hoppas såklart att ni fotar lite också och lägger upp här...:angel:

Nu har jag foton på Niangi och lilla Yazid :banana:
Finfin liten familj som just nu sitter i bil på väg hem :D

Vi hade salukidejt med 8 hundar i en lägenhet. 8 salukis varav 7 från samma kennel (Zala bröt trenden, men hennes mor kommer iaf från den kenneln) och så var vi 8 pers. Fotade inte alla hundar, men Yazid, en guldfärgad tik (som vi kommer träffa MYCKET nu då hon bor supernära och jag är god vän med ägaren) och sedan Waseem, som är bror till Wahidah.

Nu ligger mina två helt utslagna här, men dagen är inte slut än.
Vi ska på EN TILL salukidejt!
Jag nämnde ju att Wahidahs äldre helbror skulle ställas ut, men att han bor i närheten.. Det visade sig nu att de som har kenneln skulle till dem och äta middag - så även jag blev inbjuden :banana:
Nu är det alltså bara vila som gäller innan vi ska iväg och träffa nästa Wahidah-bror. (och självfallet följer kameran med)

Den här dagen blev underbar :D

Vad är det för handlerkurs här i Göteborg? Vi ska på handlerkurs på lördag vi, fast i Kumla. (Folk åker från både stockholm och gbg så det fick bli i mitten ungefär :D) Ska också bli superskoj. Det är bara affar och salukis som ska dit så det blir en vinthundsdag. Jag längtar. :p

Förresten ska vi också till Larv den 10e maj, så då ses vi där! Hoppas att min larvpadda har lust att skärpa till sig då bara, och att han inte går ner mer i vikt igen till dess. :p I övrigt tror jag att jag satsar på Vänersborg, Tånga Hed och Borås iallafall. Lövudden vore skoj med. Men Cerberus är lite ranglig fortfarande så jag vet inte hur mycket jag ska ställa egentligen.

Kursen är för Nicklas Eriksson (från saluki-kenneln Qirmizi). Kan tänkta mig att det blir mest salukis (eller vinthundar) vilket såklart är roligt. Och jag vill verkligen lära mig lite om hur man visar hunden och vad domarna tittar på.

Kul att ni också ska på kurs, hoppas det går bra! Och roligt att ni kommer till Larv! Vet inte riktigt hur Faiza kommer reagera i utställningsmiljö, kanske blir hon helt vild, men jag hoppas på att hon är så där lugn och förundrad som hon kan bli ibland när det är mycket folk och hundar. :p

Vänersborg och Borås har jag ingen riktig koll på, men ska kolla upp när de är. Men Tånga Hed har jag planerat in också, och visst skulle Lövudden vara kul med...:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka