Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)
Jag brukar följa tråden men kommenterar sällan, men nu kände jag att jag kanske kan ge tips!
Går du kurs för riktig instruktör? I så fall måste jag säga att det verkar vara en riktigt dålig sådan. Först och främst bör man lära hunden att arbeta ifrån en, och befästa kommandot "fram". Din hund är väldigt, väldigt fast vid dig och vet inte vad hindrena innebär annat än att han ska hoppa över där eller springa igenom här när du tar handen dit. Mitt tips är alltså (om du i framtiden vill kunna tävla och träna på riktigt) är att du backar tillbaka till grunden, och befäster ordet "fram".
Det gör du genom att sätta hunden ner, lägga en matskål ett 20-tal meter fram med en godis i. Du och hunden ska springa gemensamt fram till skålen (hunden ska alltså försöka hinna först, och måste lyckas varje gång) och skriker "fram! fram! fram!" under tiden ni springer. Tänk dig att du ska säga "fram!" tio gånger i sekunden, så många måste du få in. När hunden sedan springer till skålen när du ropar "fram" oavsett om du är bakom, framför, brevid eller vart du än är, då först börjar du lägga till hinder.
Ett i taget lägger du in i övningen. "Fram! fram! fram" HOPP! fram! fram! fram!", eller "Fram! fram! fram" TUNNEL! fram! fram! fram!", eller "Fram! fram! fram" DÄCK! fram! fram! fram!", eller "Fram! fram! fram" VIPPA! fram! fram! fram!".
Till slut (nu snackar jag efter flera veckor) kan du ha kombinationer, men bäst blir det om belöningen alltid sker framåt i form av en boll eller en utlagd godis i en matskål. Hunden ska inte vara fäst vid dig för att den vill ha godis som din hund är nu, den ska vara uppmärksam på dig för att få order och för att du är nyckeln till godiset eller bollen.
Oj vad långt jag skrev nu, och du kanske inte ens vill ha hjälp..

Nåväl. Det verkar vara en ambitiös hund som säkert kan bli jätteduktig!