VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Faiza har också "bäddat" (läs grävt) sönder ett antal lakan. :p

Här kommer lite bilder på Faiza (och mig) från LC:n, Annelie Dahlbom har fotat.

26840693.jpg

26840703.jpg

26840709.jpg

26840725.jpg

26840729.jpg

Vad lugn hon såg ut att vara innan start :D
Åh.. jag är avundsjuk på er som har sådant väder att ni kan köra LC... Här är det SNÖ över hela universum... Det snöade igen igår.. Jag som för någon vecka hade trott att sommaren var på väg.

Vi hade faktiskt massa snö för bara någon vecka sen. Men igår på LCn var det underbart väder, jag hade packat massa kläder och förberedde mig på lång väntan i kallt och rått väder men så blev det inte.

Ja, hon var helt lugn innan start. Även när de andra hundarna före henne sprang lopp och vi stod och tittade så kikade hon bara lugnt på hundarna. Men efter hennes lopp så var det annorlunda, haha, då hade hon ju fattat grejen, så jag tvivlar inte på att hon kommer vara mer taggad nästa gång.

Jag ska se till att skaffa sele till Wahidah innan hon ska springa... Hon har sen 12 veckors ålder hoppat och studsat som en tok om hon ser något hon kan jaga (tex fåglar på hustak...) eller ser andra hundar som springer.. Känns som om hon skulle slita av sig halsen om hon skulle stå bredvid LC-fält :p

Sån är Faiza också i vanliga fall. Idag t.ex. blåste det mycket när vi var ute och hon var fullt sysselsatt hela promenaden med att jaga löv. :p
Fast när man kommer till en ny situation med mycket folk och hundar så är hon ofta mer avvaktande i början.

Jag behöver också skaffa en sele, om inte annat för att ha när jag springer och i framtiden cyklar med henne, och nu borde hon snart ha växt såpass mycket att jag kan köpa en som hon kan ha ett tag.

Hon var så söt Faiza! Stod helt lugnt och snällt, och såg nästan lite förvånad ut när luren började röra sig. :love: Jag är övertygad om att hon också kommer stå och gapa som så många andra vovvar där sedan. :D

Haha, ja, jag trodde ett tag att hon bara skulle stå kvar och titta när luren drog förbi, men inte! :D

Duktiga ni är! Han skulle ju lätt kunna hoppa dubbelt så högt dock. :D
Ska ni tävla (har ni tävlat)?

Nu har Zala och Waha träffat en collie :D

Zala tycker (efter en rad mindre trevliga collie-möten) att collies är överdrivet otäcka. Jag har sett collien flera gånger och hoppats på att få möta den för att låta Zala se att de inte är elaka (och hoppats på att den skulle vara snäll).

Nu mötte vi collie + ägare och båda var jättetrevliga. Wahidah fick hälsa och Zala gömde sig bakom mig. Efter ett tag slutade Zala skälla och verkade nästan nyfiken, så då gick vi därifrån :p

& Red_Chili

Tack!
Han är faktiskt riktigt duktig (och hoppar gulligt :D)! Till tävling är dock ett bra tag, vi har gått nybörjarkursen nu :) Han är fortfarande skeptisk till tunnlar och däcket men vi jobbar på det. Ska träna själva vår/sommar så får vi se om vi vågar gå fortsättningskursen i höst!

Senast ändrad:

Haha! jag trodde nästan att han skulle krocka in i väggen, där efter 20 sekunder ungefär :p

Nu har jag fixat vaccinationsintyg och fått ok på att komma in med det på utställningen. Det är ju bara en inofficiell whippetsspecial så de är inte lika hårda som typ SKK.

Köpte ett utställningskoppel också. Älskar det jag har (rundsytt tunt läder med kedja, halvstryp) men det är köpt från England. Liknande finns nog inte på såhär kort varsel att få tag i. Nu köpte jag en sk. snake-kedja i guld, lång med handtag i svart läder. 2 mm så det är tunt, tänkte ha det som helstryp. Nån här som har erfarenhet av snakekedjor, funkar de bra? Ska ut o prova ikväll...

Ser ut typ såhär:
0243e0631a96c8910972cad4426d9717.jpg

Jag brukar följa tråden men kommenterar sällan, men nu kände jag att jag kanske kan ge tips! :)

Går du kurs för riktig instruktör? I så fall måste jag säga att det verkar vara en riktigt dålig sådan. Först och främst bör man lära hunden att arbeta ifrån en, och befästa kommandot "fram". Din hund är väldigt, väldigt fast vid dig och vet inte vad hindrena innebär annat än att han ska hoppa över där eller springa igenom här när du tar handen dit. Mitt tips är alltså (om du i framtiden vill kunna tävla och träna på riktigt) är att du backar tillbaka till grunden, och befäster ordet "fram".

Det gör du genom att sätta hunden ner, lägga en matskål ett 20-tal meter fram med en godis i. Du och hunden ska springa gemensamt fram till skålen (hunden ska alltså försöka hinna först, och måste lyckas varje gång) och skriker "fram! fram! fram!" under tiden ni springer. Tänk dig att du ska säga "fram!" tio gånger i sekunden, så många måste du få in. När hunden sedan springer till skålen när du ropar "fram" oavsett om du är bakom, framför, brevid eller vart du än är, då först börjar du lägga till hinder.

Ett i taget lägger du in i övningen. "Fram! fram! fram" HOPP! fram! fram! fram!", eller "Fram! fram! fram" TUNNEL! fram! fram! fram!", eller "Fram! fram! fram" DÄCK! fram! fram! fram!", eller "Fram! fram! fram" VIPPA! fram! fram! fram!".

Till slut (nu snackar jag efter flera veckor) kan du ha kombinationer, men bäst blir det om belöningen alltid sker framåt i form av en boll eller en utlagd godis i en matskål. Hunden ska inte vara fäst vid dig för att den vill ha godis som din hund är nu, den ska vara uppmärksam på dig för att få order och för att du är nyckeln till godiset eller bollen.

Oj vad långt jag skrev nu, och du kanske inte ens vill ha hjälp.. :p
Nåväl. Det verkar vara en ambitiös hund som säkert kan bli jätteduktig!

Jag har snakekedja som utställningskoppel och gillar det mycket mer än "vanliga kedjor". En snakekedja "kan inte" haka fast och låsa sig öht vilket en vanlig kan (och det har jag varit med om att de gjort även när de suttit åt rätt håll).
Dessutom är de snyggare :angel:
Jag kommer nog aldrig frivilligt ha något annat än snakekedja när jag ställer ut, iaf inte sålänge jag ställer vinthund. (för tja, det kanske behövs annat på annan typ av hund, det vet jag inte)

Jag tror jag ska lämna tillbaka den... Dess största nackdel är att den inte har nått stopp. Om man står stilla ett tag o typ pratar med nån kan kedjan öppna sig så hunden nästan kan trampa ur den. Har pratat med Lisa som föder upp whippet och säljer koppel, hon skulle till Gnesta så jag ska köpa ett helstryp (med ett stopp) i nylon eller bomull eller vad det är av henne på plats. Ser jättefint ut, inte liknande de som finns i vanliga djuraffärer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka