VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag och Glimpen har varit i Göteborg! Jag har flyttat ur min lägenhet och Glimma har fått en massa nyttig miljöträning.

Vi har:

Åkt tåg (Glimma insåg till sin stora lycka att det fanns ett fönster bakom gardinen)
------DSC00120.JPG

Åkt båt
---------------------DSC00164.JPG

Åkt buss (gumminäsan :love:)
---DSC00175.JPG

Packat flyttlådor (Glimma tyckte vi kunde gå ut och leka istället)
-----DSC00152.JPG

forts. nästa inlägg

forts:

Väl hemma i Sundsvall, Glimma hjälpte till att tömma släpet på sitt eget vis :p
-------DSC00194.JPG

--------------------DSC00198.JPG

Nästa helg flyttar jag ner till Uppsala (har kommit in på veterinärlinjen :banana:), och sen vill vi gå på vintisträffar i massor! :bump:

Haha, underbara bilder!

Nämen, då blir vi klasskompisar då! Jag flyttar på torsdag, fast åker till Gbg över helgen. Faiza (min saluki) får dock bo hemma hos mina föräldrar till åtminstone början av oktober.

Åh har du också kommit in, va kul! :laugh: Jag åker nog ner på lördag tror jag, så man hinner kolla in stället lite. Har fått ett andrahandsrum ute på Gälbo. Vart kommer du bo?
Ja Glimma kommer vara hemma hos mamma/bror de första två veckorna också, kanske längre (om inte alla mina hundvakter är less efter de första två veckorna dvs :p).

Visst är den fin hennes gumminäsa :love: Det roliga är att hon verkligen inte bryr sig, sitter liksom där med nosen lätt tryckt mot fönstret, och när hon vill titta på nåt åt höger så vänder hon bara på huvudet - utan att flytta nosen från fönstret. Så då blir den lite krokig. Knasfia :p

Tillägg: oj jisses vilka stora bilder jag lyckades lägga in :o Tips till alla: kolla inte på dom i orginalstorlek! :D

Senast ändrad:

Ja, det känns himla kul att ha kommit in, har inte riktigt fattat det än tror jag.

Ja, jag får se om jag hinner till Ultuna och kolla in lite i förväg, är så rädd att inte hitta rätt på måndag morgon. :angel:

Jag ska bo inneboende tillsvidare precis bredvid Universitetssjukhuset, så det är en liten bit ifrån. Vill gärna få en lägenhet på Ultuna sedan, vore väldigt smidigt med hunden och så.

Precis, det är ju rätt rejält stort därute, så jag kan tänka mig att det är svårt att hitta i början :p

Ja jag hade ju tur som fick ett rum därute (andrahand men ändå), blir ju så väldigt mycket lättare när man har hund! Såg nu att dom lagt upp några fler lediga rum på SUS hemsida, så förhoppningsvis behöver man ju inte vänta allt för länge på ett eget rum.

Nästa helg flyttar jag ner till Uppsala (har kommit in på veterinärlinjen :banana:), och sen vill vi gå på vintisträffar i massor! :bump:

underbart! Komsi komsi! Jag har redan bestämt med Klara att hon ska kidnappas för träff, så det blir helt perfekt med fler :D

Jag måste få berätta :D Jag har två otroligt trötta små damer nu. Idag har vi träffat Galathea och underbara Cebbe. Först massor av promenad runt i stan, där vi blev fotograferade trettioelva tusen gånger av olika människor som blev fascinerade :p (en tjej kom fram och nästan skrek "saluki, saluki, saluki!" och nästan grät av lycka)
Sedan blev det lektajm i stor rastgård! T.o.m. Zala ville vara med och leka och de sprang i full fart tills de var så trötta att alla flåsade och Wahidah knappt orkade röra sig.
Tyvärr var kameran hemma, men imorgon ska vi kanske ses igen och då åker den med :D

Härligt! Ska bli spännande att se hur Glim reagerar på ett gäng salukis, hon är lite feg med nya hundar. Men JAG tycker iaf att det ska bli skitkul att få träffa ett gäng salukis! :bump:

Två salukis och en afghan, kan tänka mig att ni var en syn för gudar :D

Härligt med vinthundsbus, det har Faiza också fått delta i idag. Som vanligt var det kompisarna Kiwi och Pistage som den här gången kom ut till oss här på ön för långpromenad och bus på olika stränder.

Härligt tyckte Faiza, särskilt när havet är nära så man kan springa ner och lägga sig i strandkanten när det blir för varmt. Tyvärr är kameran nerpackad (och min fotoinspiration har varit noll på sista tiden) men roligt hade de iaf.

Härligt! Ska bli spännande att se hur Glim reagerar på ett gäng salukis, hon är lite feg med nya hundar. Men JAG tycker iaf att det ska bli skitkul att få träffa ett gäng salukis! :bump:

Två salukis och en afghan, kan tänka mig att ni var en syn för gudar :D

Äh, det går nog bra! Salukis är ju inte direkt så att de är buffliga och vill fram och hälsa och vara allmänt.. jobbiga :p Nu har jag inte träffat Faiza (än) men iaf mina två är otroligt duktiga med andra hundar (förutom att damen Zala kan vara lite väl skeptisk ibörjan och hålla sig lite undan..). Wahidah är glad och vill leka med allt och alla, men är tydlig i kroppspråk och försöker inte tvinga sig på någon annan hund. Istället kryper hon ihop till en boll, visar att hon är liten och snäll och om andra hunden hälsar, då först kan hon göra en liten lekinvit ;)

Det var det! Framförallt när Cebbe verkade vara SÅ stolt över att få ha två fina tjejer med sig :p (och Wahidah är överförälskad i honom, så hon går jättenära honom och Zala håller sig hyfsat nära Wahidah, så de tre gick i bredd överallt och så jag och Galathea bredvid varandra, men bakom dem :p)

Tyvärr är kameran nerpackad (och min fotoinspiration har varit noll på sista tiden)

Det är samma här.
Vad tusan GÖR man? Det känns som om man borde ha inspiration när man har vackra hundar runt sig, men icke! Jag vill fota något nytt, några riktigt kanonbra bilder, något speciellt... Men vad? Jag har inte haft någon inspiration på någon månad. Jag fotograferade inte ens kennelns 1 dag gamla valpar när jag var där, bara för att jag inte hade inspiration. Visserligen blir det nog ny kamera innan året är slut, det kommer nog göra allt roligare, men ändå.

Visserligen vill jag ha två "perfekta" porträtt på damerna i svartvitt, och sedan fixa stora (ca 70x100cm) och ha på en vägg, bredvid varandra då. Det gäller bara att ta de där "perfekta" bilderna också...

Sedan är jag grinig, för jag har upptäckt att det verkar finnas ett stort, underbart sandtag med stor skog runt omkring, bara ca 13km från mig, MEN det verkar inte gå att åka dit kommunalt :mad: Jag ska försöka få farsan att köra dit mig, men om jag berättar att jag tänker släppa hundarna där om det verkar vara ett bra ställe kommer han vägra köra mig och säga att jag är fullständigt galen.

Nu har jag inte träffat Faiza (än) men iaf mina två är otroligt duktiga med andra hundar (förutom att damen Zala kan vara lite väl skeptisk ibörjan och hålla sig lite undan..). Wahidah är glad och vill leka med allt och alla, men är tydlig i kroppspråk och försöker inte tvinga sig på någon annan hund. Istället kryper hon ihop till en boll, visar att hon är liten och snäll och om andra hunden hälsar, då först kan hon göra en liten lekinvit ;)

Faiza verkar vara ganska precis så som du beskriver Waha. :)

Enligt Galathea så är de lika :p
Jag tror att våra damer kommer få extremt kul ihop! Komsi komsi! NU! :bump:

Jag har också tappat min fotoinspiration, men det var flera år sen den försvann och jag har inte hittat den än. Ibland kommer den tillbaka i korta stunder (som när Glimma precis hade flyttat hit :love:). Blir en ond cirkel också, man har ingen inspiration och då blir det tråkiga bilder, så får man ännu sämre lust och tar ännu sämre bilder :crazy: Så om ni kommer på några bra knep att hitta lusten igen så dela med er!
Funderar på att skaffa ett nytt objektiv och se om det blir roligare, men samtidigt - köpa en glugg för ca 8000kr (som den jag vill ha kostar) när man inte vet om man verkligen kommer använda den? Känns inte helt stabilt.

Att ge sig ut på roliga saker utan att ha med kameran kan vara en sak. Som idag, när jag var ute med Galathea gick jag runt med en känsla av "ÅH vad jag borde ha med kameran!" då blir det nog att man uppskattar den lite med när den är med..

Vad har du för fotoutrustning och vad är det för glugg du spanar på? :D

Har en Nikon D80 med ett 18-70/3,5-4,5 (kit-glugg) + ett fast Sigma 50mm. Vill köpa ett riktigt tele, ett Sigma 70-200/2,8 eller liknande Tamron.

Tänker att har man ett bra tele så blir det roligare att fota hundar (vilket är typ det enda jag har inspiration till öht nu förtiden) :D. Men det är ju inte billigt direkt :crazy:

Det är sant som du säger, när man inte har kameran med så ser man en massa bra bilder! Det gäller bara att kunna ta dom bilder man ser när man väl har kameran med sig...Det är nog mitt största problem, jag anstränger mig inte och då blir det tråkiga bilder, så då blir jag sur och less och tar inte med mig kameran nästa gång :p

Vad har du för utrustning?

Jamenvafan, då har du ju nästan samma som mig! ;)
Tips som kan göra bilderna bättre utan överdrivet mycket ansträngning: kryp ihop massor, eller lägg dig t.o.m. på mage :p Flera av mina favoritbilder är tagna när jag legat på mage faktiskt.

Jag har:
Nikon D80 + batterigrepp
Tokina 19-35/3,5-4,5
Nikon 50/1,8
Nikon 80-200/2,8 (det köpte jag för 6,500kr ;))
Nikon 55-200/4-5,6 (som jag tänkt sälja i evigheter, men det har inte blivit av)
Sedan har jag två stativ (ett enben och ett treben) som används på tok för sällan.
Har även en 22"-datorskärm som jag nästan räknar med också, eftersom jag köpte den just för att ha till bildredigering :p
Har en kameraryggsäck till allting också, men tja, "det har väl alla".

Kanske har något mer här någonstans som jag glömt bort :angel:

Haha, ja det är inte lätt att hålla reda på allt ;) Själv har jag sjuttioelva analoga kameror av olika varianter, men dom räknar jag inte med här :p Har ett enbensstativ också, som jag typ aldrig använt :o

Mm har märkt det där med att att fota ur låg vinkel är en bra grej, har försökt få till uppställningsbilder på Glimma men det blir ju alltid kaiko - kanske för att hon är en liten skit och jag är stor och lång? :p

Blir lite pepp nu när vi snackar om det faktiskt, kanske ska ta mig i kragen och gå ut och fota imorrn!

Btw, vad tycker du om Nikon-telet, 80-200/2,8? Antar att du köpte det begagnat om du fått det så billigt (eller så är det inte den glugg jag tänker på;))?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka