Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 980
  • Visningar Visningar 150 239

Bukefalos 30 år!

Har öppnat en av Michel Rocourt 2019!

Vid första smakprov, uschlig 😅
Smakade bara varm alkohol (yum...). Men den blev bättre med annat sorts glas och svalare temp.
Den andra flaskan får dock ligga i kylen några år!

Var också på systemebolaget igår för att köpa sherry (till sås, slipper gärna dricka det :angel: ) och råkade notera att det började se vääldigt tunnt ut med Roebuck Estates Blanc de Noirs, 2018 i hyllan... Så jag lyckades inte vänta till nästa lön med att köpa en. Men det betyder ju bara att jag har mer pengar nästa månad, eller hur? :D

Sorry att jag spammar tråden så, men det är kul att skriva om vad man hittar och jag orkar inte engagera mig i nåt helt nytt forum JU :rofl:

Har öppnat en av Michel Rocourt 2019!

Vid första smakprov, uschlig 😅
Smakade bara varm alkohol (yum...). Men den blev bättre med annat sorts glas och svalare temp.
Den andra flaskan får dock ligga i kylen några år!

Var också på systemebolaget igår för att köpa sherry (till sås, slipper gärna dricka det :angel: ) och råkade notera att det började se vääldigt tunnt ut med Roebuck Estates Blanc de Noirs, 2018 i hyllan... Så jag lyckades inte vänta till nästa lön med att köpa en. Men det betyder ju bara att jag har mer pengar nästa månad, eller hur? :D

Sorry att jag spammar tråden så, men det är kul att skriva om vad man hittar och jag orkar inte engagera mig i nåt helt nytt forum JU :rofl:
Vi gillar spam.

/Trådföljarna

Jag var på vinprovning igår som bjöd på en del aha-upplevelser. Och bra var väl det, när temat på provningen var Off the Beaten Track :D Jag hade väntat mig främst ovanliga länder men gillar att det tog konceptet lite längre än så genom att inkludera även ovanliga druvor och/eller en kombination av druva + land som man inte skulle förvänta sig. Vi fick prova:

• En Torrontés från Argentina odlad på 3000 meters höjd (100% Torrontés). Jättegott och friskt tyckte jag, mycket mineraler, det doftade betydligt sötare och "blommigare" än det smakade. Mitt sällskap tyckte dock att det hade för mycket syra och kändes för "skarpt" i munnen.
  • En Vognier från nordvästra Spanien (100% Viognier). Det här blev en favorit hos mitt sällskap medan jag faktiskt inte ens drack upp allt mitt, för mig landade det väldigt mycket bak på tungan och kändes beskt vilket jag inte alls gillade.
  • Ett orange naturvin från Rumänien (Feteasca Alba 51%, Sauvignon Blanc 19%, Chardonnay 15%, Tamioasa Romaneasca 15%). Hade man frågat mig innan hade jag sagt att det här garanterat skulle vara det jag tyckte minst om, jag har hittills inte riktigt fattat grejen med varken naturviner eller orange vin, så döm av min förvåning när det istället blev min favorit! Riktigt friskt och gott, lite spritsigt på tungan och hyfsat mycket tanniner men på ett trevligt sätt. Köpte med mig en flaska hem så det ska bli spännande att se om jag fortfarande tycker om det nästa gång jag testar.
  • En Zweigelt från Österrike (100% Zweigelt). Ytterligare ett vin som överraskade mig, jag hade inte väntat mig att tycka om ett rödvin från Österrike. Det var fortfarande inget som jag nödvändigtvis skulle köpa eller beställa in, det var lite för fruktigt, friskt och "piggt" för min smak (jag gillar annars ganska tunga, sammetslena rödviner), men helt klart drickbart och mer smak än jag hade väntat mig!
  • En Barbera från Australien (100% Barbera). Jag har bara druckit Barbera från Italien (Asti, Alba) förut och hade ingen aning om att det odlades även i Australien, men det visade sig funka riktigt bra där också! Fortfarande lite för lätt och tunt för min smak, men jag skulle kunna tänka mig detta som ett "sommar-rödvin" att ha till t.ex. grillat eller pizza. Hade varit kul att prova det lite kylt, tror det skulle funka bra.
  • En Carmenère från Chile (100% Carmenère). Det här blev kvällens andra favorit hos mig, vilket är föga förvånande eftersom det var kvällens mest "full bodied" rödvin. Fruktigt och kryddigt, jag tyckte det smakade lite bränt socker emellanåt vilket var väldigt gott. Det här var även det billigaste vinet vi provade under kvällen (£12.95, de andra låg mellan £15-18) och jag ångrar faktiskt lite att jag inte köpte hem en flaska. Får gå tillbaka och shoppa en annan gång!

Fortsätter lite på min Australienresa: Vi gick upp till The Lighthouse i Byron Bay (där bl.a. Australiens östligaste punkt finns, med bara havet utanför...) och på väg ner fanns en liten restaurang. Vi stannade och köpte lite mat - och ville ha rödvin till. Det fick vi - i glas med en massa is!!!!! Iskallt rödvin!!! Jag vet inte om det är typiskt Australiensiskt, jag upplevde det ingen annanstans under min tid där. Och gott var det inte... Bara beska smaker kom fram.

Nä, vill jag ha svalt/kallt vin v-ljer jag vitt, rose´ eller nåt bubbel. Möjligtvis. Inte rödvin!! (Det var en Pinot Noir tror jag och den är ju lite tunnare i smaken, men ändå...)

Fortsätter lite på min Australienresa: Vi gick upp till The Lighthouse i Byron Bay (där bl.a. Australiens östligaste punkt finns, med bara havet utanför...) och på väg ner fanns en liten restaurang. Vi stannade och köpte lite mat - och ville ha rödvin till. Det fick vi - i glas med en massa is!!!!! Iskallt rödvin!!! Jag vet inte om det är typiskt Australiensiskt, jag upplevde det ingen annanstans under min tid där. Och gott var det inte... Bara beska smaker kom fram.

Nä, vill jag ha svalt/kallt vin v-ljer jag vitt, rose´ eller nåt bubbel. Möjligtvis. Inte rödvin!! (Det var en Pinot Noir tror jag och den är ju lite tunnare i smaken, men ändå...)
Is tror jag inte att jag fått i rödvin. Men många italienska rödviner får hellre vara svala eller kalla än s k rumstemperatur (som förr var svalare än idag). Minns en fantastisk röd Etna serverad en ljum kväll in sito. Inte bara flaskan utan även glasen immade. Även riktigt sval Nero till lunch hos en vinproducent på Sicilien lever kvar i minnet.
Sydligt producerade viner är ofta mer alkoholstarka så en isbit tror jag inte förstör. Hela glaset verkar dock lite överdrivet.

Is tror jag inte att jag fått i rödvin. Men många italienska rödviner får hellre vara svala eller kalla än s k rumstemperatur (som förr var svalare än idag). Minns en fantastisk röd Etna serverad en ljum kväll in sito. Inte bara flaskan utan även glasen immade. Även riktigt sval Nero till lunch hos en vinproducent på Sicilien lever kvar i minnet.
Sydligt producerade viner är ofta mer alkoholstarka så en isbit tror jag inte förstör. Hela glaset verkar dock lite överdrivet.
Det här var typ som när man häller cocacola i en mugg full med is på Burger King..... Mer is än vin!

Ikväll öppnade vi en flaska Roebuck Estates Blanc de Noirs 2018.
Till lite ostar och varsin havskräfta.

Väldigt god, men inte så att jag vill kasta mig på att fånga upp en av de kvarvarande flaskorna när lönen kommer in.
Särskilt inte för 600kr,
Chapel Down Grand Reserve 2018 tex var mycket mer WOW-känsla.

Efter det blev det en Château de Lussac 2014.
För 179kr (nu årgång 2016), tycker jag det är ett av de bästa vinerna man kan ha hemma.
Vi luftade i 60min i karaff och det är helt enkelt... SÅ gott!

Både till ost och chark som ikväll, men även till en köttbit.
Rekommenderas verkligen!

Jag har varit på vinprovning (nu igen :angel:) och denna gången förvånade jag mig själv med att falla för ett cabernet sauvignon från Kalifornien. Det skulle aldrig falla mig in att köpa vin därifrån annars (100% pga fördomar och bristande intresse) men denna gång var det det som uppskattades mest av mina smaklökar - mer än ett malbec från Argentina, vilket annars brukar vara ett säkert kort för mig. Även denna gång köpte jag med mig en flaska hem, så det ska bli intressant att se om jag verkligen tyckte det var gott eller om det var omständigheterna som gjorde det ;)

1771796490519.webp

Vin till sushi, vad väljer man om det ska vara mycket pang för pengarna? Jag har gillat kung fu girl men bojkottar just nu pga amerikanskt. Har provat lite chardonnay och sauvignon blanc från australien nya zeeland, men har väl inte hittat något som känns "yes där satt den". Några franska sauvignon blanc (typ catch and release) tycker jag blir helt överkörda av sushismaken.

Alla inbjudna har tackat ja så vi blir 8-9 som vill ha vin dvs prislappen får vara åt det lägre hållet, helst under 150 kr flaskan.

Vin till sushi, vad väljer man om det ska vara mycket pang för pengarna? Jag har gillat kung fu girl men bojkottar just nu pga amerikanskt. Har provat lite chardonnay och sauvignon blanc från australien nya zeeland, men har väl inte hittat något som känns "yes där satt den". Några franska sauvignon blanc (typ catch and release) tycker jag blir helt överkörda av sushismaken.

Alla inbjudna har tackat ja så vi blir 8-9 som vill ha vin dvs prislappen får vara åt det lägre hållet, helst under 150 kr flaskan.
På en vinprovning häromveckan nämndes Torrontés som en druva som ofta passar bra till sushi (och asiatisk mat överlag). Just den vi fick prova ser inte ut att finnas på Systemet, men de har åtminstone två andra märken som ligger under 150. Denna har hyfsat lika cirklar som Kung Fu: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/alta-vista-estate-9222301/

Annars tycker jag att Hunter's Riesling brukar vara prisvärt!

Fransk Riesling eller champagne brukar vi ha till sushi. Fanns ett på bolaget för typ 109 som vi tyckte var så bra så vi köpte en hel låda av det, sushi äter vi ju ganska ofta.

Crudo, det med en bläckfisk på, är ett trevligt vitt till sushi. Italienskt, fruktigt med liten sötma som kan möta upp liten hetta.

Beställde nyss ett par flaskor Symphonie Millesime brut 2016 från Léguilette-Romelot. :d
Tror att jag har en äldre årgång av den liggande i källaren, men det är för mycket därnere nu så jag har tappat koll. :rofl:

Fortsätter dock även att leta efter bra veganska (framförallt sällskapsviner), det är ju lite tråkigt att det jag gillar bäst (dvs champagne och cider) sällan finns veganskt.

Beställde nyss ett par flaskor Symphonie Millesime brut 2016 från Léguilette-Romelot. :d
Tror att jag har en äldre årgång av den liggande i källaren, men det är för mycket därnere nu så jag har tappat koll. :rofl:

Fortsätter dock även att leta efter bra veganska (framförallt sällskapsviner), det är ju lite tråkigt att det jag gillar bäst (dvs champagne och cider) sällan finns veganskt.

Åh den var jag nyfiken på! Men inte vågat slå till..

Ikväll, ett spontanköp av sambon, Izadi, Selección, 2022

Spanskt och smakar rostad kokos, vanilj, plommon och lagerblad.
Jag tyckte det var helt fantastiskt? Både för sig självt och till maten.

Perfekt match till secreto iberico, och smakade lite kryddigare då. För sig självt smakade det verkligen kokos och vanilj, trodde INTE jag skulle gilla det såpass. Men riktigt bra :d

Ikväll, ett spontanköp av sambon, Izadi, Selección, 2022

Spanskt och smakar rostad kokos, vanilj, plommon och lagerblad.
Jag tyckte det var helt fantastiskt? Både för sig självt och till maten.

Perfekt match till secreto iberico, och smakade lite kryddigare då. För sig självt smakade det verkligen kokos och vanilj, trodde INTE jag skulle gilla det såpass. Men riktigt bra :d
Låter mycket spännande, den vill jag testa! :d

Tips på vin eller annan lite festligare dryck som passar till swacos (alltså tacos, fast svennebanan-varianten)?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka