Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 980
  • Visningar Visningar 150 239

Bukefalos 30 år!

Har snöat in mig och nu lutar det åt vinkyl på black Friday ändå :angel:
En riktigt tyst en, 28 flaskor.
Tänker att det blir bra att börja så och se hur intresset utvecklar sig.

För att inte dras med i ALLT mitt googlande, som låter mig veta att det enda rätta nog är ett serveringsskåp och så ett vinlagringsskåp på typ 300 flaskor :rofl:

Tror nog att en vanlig vinkyl ändå är några steg upp från ett vinställ i 20-gradigt vardagsrum :D

För att inte dras med i ALLT mitt googlande, som låter mig veta att det enda rätta nog är ett serveringsskåp och så ett vinlagringsskåp på typ 300 flaskor :rofl:

Tror nog att en vanlig vinkyl ändå är några steg upp från ett vinställ i 20-gradigt vardagsrum :D
Vinkyl är så värt! Kommer aldrig vilja vara utan 😍

Jag fick feeling och kopte en 2.5 x 1.5 meter tempererad 500+ flaskors Walk-in cellar fran en resturang som stangde ner. Den ar skitsnygg med tva vaggar helt i glas och resten i morkt tra. Ett av mina samsta kop nagonsin eftersom den fortfarande star omonterad och tar upp plats. Lutar at att jag skanker bort elandet mot bortforsling.

Sa 28 flaskors vinkyl ar rimligt, gor inte om mitt misstag ;)

IMG_9877.webp

Igår öppnade vi en otrolig Chardonnay från 2019. Den har lagrats hos oss sedan 2022.
Ett otroligt välbalanserat och finstämt vin. Det var sista flaskan i en vinlåda med viner från denna vinmakare. Gråter redan för att det är slut!

Öppnade ett georgiskt rödvin i fredags och tyckte det var jätteäckligt - skarpt och stickigt och smakade nästan lite bränt. Provade samma vin igår kväll och plötsligt var det riktigt gott - där ser man vad lite tid (och syre) kan göra! Ska snart hälla upp det sista glaset och ha som matlagningsvin (ja, det vin som försvinner ner i kocken medan hen lagar mat alltså :D), återstår att se om det fortfarande är gott!

1764519148149.webp

Öppnade ett georgiskt rödvin i fredags och tyckte det var jätteäckligt - skarpt och stickigt och smakade nästan lite bränt. Provade samma vin igår kväll och plötsligt var det riktigt gott - där ser man vad lite tid (och syre) kan göra! Ska snart hälla upp det sista glaset och ha som matlagningsvin (ja, det vin som försvinner ner i kocken medan hen lagar mat alltså :D), återstår att se om det fortfarande är gott!

Visa bifogad fil 177610

Jag var med om något liknande med en flaska Ch Bouscasse. Det är ju ett bråkigt vin men det var lagrat rimlig tid. Jag öppnade och drack ett glas till middagen, det smakade ok men inte var det fantastiskt. Jag var på väg till särbon så jag tog med mig den öppnade flaskan (det går ju alltid att hälla i maten) men efter en vecka var det otroligt gott.

Jag var med om något liknande med en flaska Ch Bouscasse. Det är ju ett bråkigt vin men det var lagrat rimlig tid. Jag öppnade och drack ett glas till middagen, det smakade ok men inte var det fantastiskt. Jag var på väg till särbon så jag tog med mig den öppnade flaskan (det går ju alltid att hälla i maten) men efter en vecka var det otroligt gott.
Ja, det var oerhört nära att denna hamnade i kvällens boeuf bourguignon men som tur är gav vi det en andra chans först!

Missade en champagneprovning ikväll pga influensa. Men de har nu lagt upp listan på vad som provades, så jag har sparat de intressanta :D

Bl.a. ett engelskt mousserande från Roebuck Estates (West Sussex) som nu är högst upp på inköpslistan.

Fick också med mig ett mousserande från Chapel Down på vägen hem från England, ska bli kul att jämföra med deras Grand Reserve!

Champagnedrottningen @athena_arabians jag kallar dig!

Behöver ett tips på en trevlig flaska ca 600 kr från beställningssortimentet. Har du något som inte är det klassiska man hittar i var och varannan butik?

Ska vara en julklapp till en som har mycket (men inte så mycket champagne), inklusive fina lagringsmöjligheter.

(Om någon annan har tips så svara gärna såklart 😄)

Champagnedrottningen @athena_arabians jag kallar dig!

Behöver ett tips på en trevlig flaska ca 600 kr från beställningssortimentet. Har du något som inte är det klassiska man hittar i var och varannan butik?

Ska vara en julklapp till en som har mycket (men inte så mycket champagne), inklusive fina lagringsmöjligheter.

(Om någon annan har tips så svara gärna såklart 😄)

Behöver du få den säkert innan jul kanske det inte funkar, men 2013 Serge Pierlot Prestige släpps imorgon. Odlarchampagne, 200 flaskor, så det gäller att vara på hugget. Artnr: 53136.

Jag ska definitivt ha en, även om det redan står en garderob full av champagne i källaren. :angel:

@Malibu_Stacy om det inte måste vara äkta champagne skulle jag rekommendera Chapel Down Grand Reserve 2018, 559kr (finns ett fåtal flaskor här och var i Stockholm). Eller Roebuck Estates Blanc de Noirs 2018, 599kr.
Jag är lite insnöad på brittiskt mousserande (kanske inte undgått nån i tråden :rofl: ), riktigt trevligt alternativ och kul att jämföra med champagne.

Behöver du få den säkert innan jul kanske det inte funkar, men 2013 Serge Pierlot Prestige släpps imorgon. Odlarchampagne, 200 flaskor, så det gäller att vara på hugget. Artnr: 53136.

Jag ska definitivt ha en, även om det redan står en garderob full av champagne i källaren. :angel:
Wow den där var en fullträff! Precis sådan champagne jag gillar och även den som ska få den. Blir att ”hänga på låset” när den släpps. Hoppas jag lyckas få en eller två!

@Malibu_Stacy om det inte måste vara äkta champagne skulle jag rekommendera Chapel Down Grand Reserve 2018, 559kr (finns ett fåtal flaskor här och var i Stockholm). Eller Roebuck Estates Blanc de Noirs 2018, 599kr.
Jag är lite insnöad på brittiskt mousserande (kanske inte undgått nån i tråden :rofl: ), riktigt trevligt alternativ och kul att jämföra med champagne.
Till present ska det vara äkta champagne, även om jag druckit en och annan god brittisk variant också.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Träning och hälsa del 15
  • Svensk politik 9
  • Att bryta mig loss

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka