Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Visa bifogad fil 112951
Vanten Timmer (av Agnes Brandels, för Järbo). Provvante i Raggi. Stickad mkt tajt pga vredesmod.
Besvikelse i kvadrat. Har haft den här i bakhuvet sen den kom ut. Tänkt att alla färger i Raggi ska få bli ett par, bra restrens och verkligen nåt att tälja ner sina halvnystan i.

1. Har inte tittat tillräckligt på mönstret - tydligen - och hade för mig att det var ett strukturmönster utöver den brutna resåren. Typ hundtand-taggar på ovansidan av handen. Men det var det ju inte. Bara raka ränder.
2. Även post errata är mönstret, trots sin enkelhet, otydligt på flera håll. Och min gymnasiematte säger att det fortfarande är ett räknefel i minst en storlek. Eller så är det så otydligt att en kan råka räkna fel, och räkna behöver en göra.

Så oproportionerligt tjurig, pga hade sett framför mig en enkel, mkt vacker vante att plöja ner hela skidskytteVM i. I tweedy snow, m fl. Och så vart det såhär... :( :p
Jag stickade den till julen -21 och oj så arg jag var! Inte alls nöjd med hur den blev..minns inte hur jag tillslut fick ihop den faktiskt, om det var någon instagrammare som hjälpte mig!
 
IMG_4059 2.jpg

Har inte stickat i flerfärg sen 2010 när jag pluggade ekonomi och satt med akrylgarn och prokastrinerade. Stickade så jävla illa! :bag: Verkar ha vilat mig i form sen dess och åstadkommer detta på första försöket under sista dagen på skidskyttetävlingen. Skönt med något som fungerar och boostar egot, bra för stickmojon. :)
Heja Sverige! Heja mig!


(det är en pulsvärmare, hålvarvet är ett vikvarv som ska sys ner på insidan för uddkant. Pga dubbelt så tjockt garn - Sandnes Smart - och stickor 3 ist för 2 är det nu en sleeve till min termosmugg istället)
 
I dag är jag arg och sur på mig själv. Fick repa upp sisådär en 3000-4000 maskor på den filt jag håller på med. Hade virkat förbi hörnet och lyckats göra ett nytt hörn i nästa repetition istället. Upptäckte det sex varv senare... Är på sluttampen av filten så varven är på ca 800 maskor. Allt detta bara för att jag inte satte dit markörer i hörnen. "Äsch det behövs inte. Jag ser ju var hörnet är ."
IMG_20230223_095551_01~2.jpg
 
Pysslar med att virka disktrasor av bambugarn och virka en väska för att ha virkningana i. Det är dock så jäkla tung att virka så det blir typ två varv åt gången :wtf::rofl:
 
Det gick bra med stickning och virkning ett halvår trots katt... Nu har hon börjat knipsa garnet i lagom långa bitar och snurra in sig i nystanen. Så det är dags att försöka få tag på tomma glass eller godisburkar med lock som man kan göra hål i och gömma nystanen i när man "hantverkar"...
 
I dag är jag arg och sur på mig själv. Fick repa upp sisådär en 3000-4000 maskor på den filt jag håller på med. Hade virkat förbi hörnet och lyckats göra ett nytt hörn i nästa repetition istället. Upptäckte det sex varv senare... Är på sluttampen av filten så varven är på ca 800 maskor. Allt detta bara för att jag inte satte dit markörer i hörnen. "Äsch det behövs inte. Jag ser ju var hörnet är ."
Visa bifogad fil 113206

Tre dagar senare är jag nu tillbaka där jag var innan jag fick repa upp.DSC_1328.JPG
 
Novis tvåfärgstickar och funderar: när det kommer till ränder i mönstret - hur gör en då?

Släpper den färgen som det inte ska stickas med och låter den hänga kvar i kanten tills en kommer tillbaks, eller tas den med hela tiden och bara snurrar fast flotteringarna utan att sticka med garnet alls? Om en stickar fram och tillbaka och färg2 ska användas nästa varv lär en ju ta med den för att transportera den över, men annars tänkte jag.

Och rundstickning, där varje varv börjar mitt i stickningen, då blir det som en söm där en håller på och byter färg och har sig om en inte alltid transporterar med den färg som inte används. Har jag märkt. Har även märkt att denna kan vara synlig från rätsidan och allmänt wonky. Är det en fråga om övning och färdighet, eller en fråga om stickteknik?
 
Olika storlek är lite klurigt att räkna på, de kommer töja sig oavsett
 

Bifogade filer

  • IMG_20230226_221709.jpg
    IMG_20230226_221709.jpg
    130,4 KB · Visningar: 24
Har stickat och stickat och när jag sen provar är den lite för liten. Jag tänker inte repa upp den. Det var den för jobbig att göra. Jag får hårdbanta bort 7 kilo till;)
 

Bifogade filer

  • 59432D58-D1DE-4FA6-B876-F7D3E1BAD67E.jpeg
    59432D58-D1DE-4FA6-B876-F7D3E1BAD67E.jpeg
    435,1 KB · Visningar: 58

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 450
Senast: Lobelia
·
Svar
703
· Visningar
36 988
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
467
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 800
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp