Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Jag ska äntligen hämta garn på posten imorgon och börja sticka på en Obba:
 

Bifogade filer

  • IMG_1691_900x.jpg
    IMG_1691_900x.jpg
    167,7 KB · Visningar: 81
Vi har fått smått i släkten, jag har blivit gammelmoster och lillan "Ophelia"????? är en månad tidig. Jag virkade de här i mitt vanliga garn och om den lilla skulle få dem, skulle det se ut som graningekängor storlek 46... så jag ska försöka få fram ett lite tunnare garn. Men de kan nog passa storlek 9 månader - ett år... Så julklapp kanske? (betalmönster från amerikansk premiumsida)

338957266_564194389025183_1057497891945356995_n.jpg
 
Vi har fått smått i släkten, jag har blivit gammelmoster och lillan "Ophelia"????? är en månad tidig. Jag virkade de här i mitt vanliga garn och om den lilla skulle få dem, skulle det se ut som graningekängor storlek 46... så jag ska försöka få fram ett lite tunnare garn. Men de kan nog passa storlek 9 månader - ett år... Så julklapp kanske? (betalmönster från amerikansk premiumsida)

Visa bifogad fil 115515
338440343_177638848005682_7304121491446094081_n.jpg
 
Jag behöver hjälp! Har börjat sticka i år och håller just nu på med en kofta, MEN! Jag läste fel och har lagt upp för en xxl istället för xl.. 26 maskor, ca 11cm skillnad.

Jag funderar på om jag kan repa upp i bredd istället för i höjd på arbetet och använda virknålen för att göra om de 4 kantmaskorna i rätstickning med knapphål. Och alla lösa trådarna får jag klippa och knyta/väva in.

Har någon annan gjort ngt sånthär?

(Arbetet är på 25e raden nu med 300maskor så jag är lagom motsträvig att göra om alltihop. Är till den övre gröna markören jag behöver ta tillbaka (-_-) )
20230330_205755.jpg
 
Det går framåt med obba! Lite klurigt att få rätt på mönstret på ärmarna i början men nu ser det rätt schysst ut.

Får se om jag behåller kragen som den är tänkt eller om jag stickar om och gör en vanlig muddkrage istället för "upprätt"...
 

Bifogade filer

  • IMG_20230331_205328.jpg
    IMG_20230331_205328.jpg
    313,3 KB · Visningar: 39
Är relativt ny på stickning och är sugen på att sticka tröjor. Hur ska jag tänka när jag väljer storlek? Om det exempelvis står att storlek M innebär bröstvidd på 100, är det själva tröjan som blir 100cm i storlek M, eller ska jag välja att sticka i storlek M om min egna bröstvidd är 100?
 
Är relativt ny på stickning och är sugen på att sticka tröjor. Hur ska jag tänka när jag väljer storlek? Om det exempelvis står att storlek M innebär bröstvidd på 100, är det själva tröjan som blir 100cm i storlek M, eller ska jag välja att sticka i storlek M om min egna bröstvidd är 100?
jag räknar med att tröjan blir 100cm i bröstvidd.
 
Är relativt ny på stickning och är sugen på att sticka tröjor. Hur ska jag tänka när jag väljer storlek? Om det exempelvis står att storlek M innebär bröstvidd på 100, är det själva tröjan som blir 100cm i storlek M, eller ska jag välja att sticka i storlek M om min egna bröstvidd är 100?
Jag räknar också att det är tröjans mått. I vissa beskrivningar står det om rörelsevidd eller positive/negative ease för att man lättare ska veta vilken storlek man ska välja 😊
 
Ajdå, det var inte det svar jag ville ha 🙈, men är såklart logiskt när jag tänker efter. Har kommit rätt långt på en tröja där jag gick på mitt eget bröstmått, så får fundera på om jag ska satsa på en väldigt tight tröja eller repa upp den 😆. På nästa projekt får jag tänka om.
 
IMG_4136.jpg

Påbörjade för en tid sedan ett ganska stort projekt i gyllengul mellanraggi. Blev sedan liggande ett par veckor pga behandlingsrelaterat skov i den potentiella sjukdomen.
 
ABE99523-AEFC-4953-9CF4-D1AF73C18ADC.JPG

Beslöt att traggla vidare trots smärta, då det var min första gåvostickning, och mottagaren var synnerligen knit-worthy. På en vecka(!) växte det fram en inte helt liten babyfilt. Guldgul med kronjuveler åt en nykläckt snigel i Stockholm, alltså i Mälardrottningens famn. Katten som vanligt behjälplig.
 
IMG_4195.jpg

Dopgåva - förpackad och klar!
Spiggson endorseses that blanket. Och den föll både syster och systerson i smaken med. Tacksamma för kopplingen till hembygden i Sandviken iom Järbogarn. Ändå en bit ifrån söderort, men också ständigt närvarande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 344
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 479
Senast: Marita73
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Mat Ska strax handla till en sallad. I receptet står 2 dl granatäpplekärnor. På ett ungefär hur många granatäpplen behöver jag köpa...
Svar
16
· Visningar
1 152
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp