Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

IMG_4546.jpg
Map flerfärgsstickning in the round; Lisa mormors farmor av Birgitta Adolfsson, ur Pulsvärmare, en inspirationsbok.
Den blå var först ut med lite för stora stickor och för många maskor - den gick till stalltermosen. De gula stickades med bättre förstånd, stickor och därmed passform. Garn: Sandnes Smart från min LYS.
 
8C7C9959-B931-46A2-A834-A3A8FC8726CE.JPG

Råkade in i ett sjukvårdsintermezzo idag som gav lite andas-i-fyrkantkänsla på hela tillvaron. Addera även en veterinär, så har vi huvet-mellan-knäna-och-andas-i-påse som tema. Har lovat mig själv att sticka maskor istället för att sticka hemmifrån eller typ kniven i något, så dagen genererade ändå ngt kreativt.

Grävde upp småvarmt med Svensk Ull och grejade det sista på de här seten: 4 x vanten Åttersta (Maja Karlsson) respektive mössan Untra (Madelene Linderstam). Ganska glad ändå att det nästan inte syns att det är olika färgbad i Mårbacka Pink. Så nu ska här blåsas ballonger till stl 54 i hatt och sedan blocka! Well, kanske blocka that is... I may (or may not!) have 21 projekt på hög som inte blockats, så det är inte ett öde alla projekt förunnat att ha.
 
Hjälp!!!
Stickar en tröja (drop evening glow) i xl och i oket efter raglans 33 ökningar har jag bara 350 maskor på stickorna, ska vara 376 maskor.
Ökade endast i raglan efter det blev 7 repetitioner i a.2 men har antagligen gjort ngt fel.
Arbetet ska vara 25 cm när jag gör armhålen och nu är jag på 23cm och på 2 cm kan jag få 6 nya rader/ 12 raglan ökningar men även då är jag 14 maskor kort.

Hur tolkar ni mönstret?

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=9524&cid=12#comments
 
Knivigt!
Jag undviker det in i det längsta.

Jag tänker alltid att det ska vara roligt att sticka. Och jag tycker ofta det är riktigt roligt med flerfärgsstickning, men då runt. Det är inte roligt att bråka med avigsidan. 😅

Jag tycker det går bra.

Jag ocksa ... men med 3-4 tradar kan det kannas besvarligt om man "tar med sig" tradarna for langt stycke.

Så många trådar orkar jag sällan sticka med :).

Det går, men det gäller att ha tålamod och inte stressa.
Jag har stickat en babyfilt på det sättet.

Ähmenvaf... :D
Det verkar ju vara görbart iallafall. Bara att det är långsamt, tråkigt och krångligt.

En ska framförallt inte stressa! Jag har uppmätt vilopuls på 112 slag... sängliggande, nattetid, på sjukhus, efter intravenöst morfin. Jag känner att jag kanske står lite för högt i blod för det här? Å andra sidan jobbade jag som hårstylist upp mot 15h på samma kund utan att skaplera en enda männska med bara näven. Det är nog värt att pröva avig flerfärg - katten behöver en filt.
 
072C2460-DC56-4F10-AFC5-2305B6AF0B03.jpeg

Jag ger er: Herr Kråkklöver, typ stl 12 i handske. Sannolikt blockning och anpassning till att bli grytvante i köket.

Lite små skavanker:
- fick sprätta upp uppläggningsvarvet och maska av i kontrast. trots german twisted cast on på dubbla stickor blev det tajt.
- missade en rad i mönsterrapporten.
- irriterande miss i kantmaskorna på minskningen.

De två sista skyller jag på TV. Önskar att det var djupt kulturmagasin eller gastkramande action jag förlorade mig i... Men det var repriser av Antiques Roadtrip. 🫢🙄
 
Jag har varit dålig på att uppdatera med mina färdiga alster men här kommer några.

Filt Virtue efter mönster av husguden.
DSC_1367~2.JPG

Den var fantastiskt rolig att virka så nu håller jag på med en till. Denna gång i restgarner i något annorlunda format. Den ska passa på en avlång kökssoffa.
 
Så var den gula stjärnan också monterad på ett slaktat paraply.
DSC_1375~2.JPG

Nu finns det ju även en grön stjärna i gömmorna som ska bli parasoll (stjärnan virkades för ca 1 år sedan och som jag glömt bort...). Men först ett nytt besök i den blå ladan för att införskaffa fler paraplyer att demolera.
 
Jag har varit dålig på att uppdatera med mina färdiga alster men här kommer några.

Filt Virtue efter mönster av husguden.
Visa bifogad fil 120131

Den var fantastiskt rolig att virka så nu håller jag på med en till. Denna gång i restgarner i något annorlunda format. Den ska passa på en avlång kökssoffa.
Nu är min variant på Virtue klar! Det blev en jäkla massa trådar att fästa då jag har virkat alla varv efter mittenbiten från rätan. Det blir snyggare så...
DSC_1394.JPG
 
Nu är min variant på Virtue klar! Det blev en jäkla massa trådar att fästa då jag har virkat alla varv efter mittenbiten från rätan. Det blir snyggare så...
Visa bifogad fil 121863
Har befunnit mig lite i limbo sedan ovanstående alster blev klart, under tiden har jag virkat pads med tillhörande tvättpåsar. På bilden syns ett urval.
DSC_1419.JPG
Totalt blev det 8 påsar med 6-8 pads i varje. Ett riktigt roligt restgarnsprojekt!

Inventerade garnförrådet och hittade några nystan svart bomullsgarn som jag inte visste fanns. Nu ska de förvandlas till ett döskalleparasoll till halloween.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 479
Senast: Lobelia
·
Svar
790
· Visningar
41 662
Senast: Rosett
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
489
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 005
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp