Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Hjälp! Min cast off blev alldeles för hård och stum. Går inte ta på sig tröjan.
Hur räddar jag den?
Jag brukar pilla in en nål eller sticka innan jag repar upp. Så är maskorna redan på stickan.

Om du maskat av tre o tre och det blivit för tight skulle jag testa att maska av en o en eller t ex en o två, d v s varannan ihop. Det där med avmaskning kan vara lurigt och den som skrivit mönstret kanske har mycket lösare arbete.
 
Jag brukar pilla in en nål eller sticka innan jag repar upp. Så är maskorna redan på stickan.

Om du maskat av tre o tre och det blivit för tight skulle jag testa att maska av en o en eller t ex en o två, d v s varannan ihop. Det där med avmaskning kan vara lurigt och den som skrivit mönstret kanske har mycket lösare arbete.
Tack för tipset. Ska testa lite olika aoch se vad som funkar för mig.
 
Min kvällsstickning
DSC_5150.JPG
 
Jag har börjat virka nu. Men nålen är så smal (3 mm) att jag får ont i fingrarna. Hade en ergonomisk innan men den fick jag slänga för handtaget hade smält.. Nu vill jag ha tips på andra ergonomiska virknålar!
 
Det där med att sticka resår. Jag upplever att det ofta står att man skall sticka 1 rät, 1 avig osv. Men tycker att det blir snyggare med 2 räta, 2 aviga. Spelar det egentligen nån roll?
 
Det där med att sticka resår. Jag upplever att det ofta står att man skall sticka 1 rät, 1 avig osv. Men tycker att det blir snyggare med 2 räta, 2 aviga. Spelar det egentligen nån roll?
Så länge maskorna stämmer och du gillar resultatet så spelar det väl ingen roll.
Ibland gör jag 1-2 eller 2-1, för skojs skull.
 
Det där med att sticka resår. Jag upplever att det ofta står att man skall sticka 1 rät, 1 avig osv. Men tycker att det blir snyggare med 2 räta, 2 aviga. Spelar det egentligen nån roll?
Jag gör i princip alltid 2+2 för det ger mig så mycket bättre flyt i stickrörelsen. Bra flyt ger i sin tur både snyggare och bättre resår. (fast jag följer inte så ofta mönster...)
 
Jag har googlat i snart två timmar, VAD ska jag göra med det här nystanet?

16895275116974118623984669594738.jpg


Säg för Guds skull inte bara "sjal". Det finns för många att välja på! Virka eller sticka.
Nystanet är på 200 g (800 m) och storlek 2,5-3,5 mm på sticka/virknål.

Please help!
 
Jag har googlat i snart två timmar, VAD ska jag göra med det här nystanet?

Visa bifogad fil 123648

Säg för Guds skull inte bara "sjal". Det finns för många att välja på! Virka eller sticka.
Nystanet är på 200 g (800 m) och storlek 2,5-3,5 mm på sticka/virknål.

Please help!
Jag har virkat en poncho i snäckskal/virusmönster och en sjal (tror det var classical attitude från hobbii) i sånt garn. Mycket nöjd med båda, men ponchon var roligare att virka och något jag använder mer så skulle jag haft ett sånt nystan över hade jag gjort en till poncho.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 642
Senast: Lobelia
·
Svar
1 168
· Visningar
63 433
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
531
Senast: gullviva
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
550
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp