Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Jag har hållt på med helpatent med två färger idag och tycker det var riktigt roligt! Övar mig lite på ett litet stycke som det är mycket oklart vad det egentligen kan Bli, den är lite för liten för en grytlapp. 😂

Väntar nu på lite bredare garn och större stickor så jag kan börja min halsduk/halstub beroende på hur långt jag pallar. :D Har en rundstickad helpatent-halstub som mål men det tar nog ett tag innan jag ger mig på den! :)
och
Skam den som ger sig😅 nej men imponerande! Blir helt säkert väldigt fint i slutändan om det blir färdigt😍

Det stämmer i 2-3 varv sedan händer något och allt ballar ur. Nåt händer strax innan varvslut. Jag vet inte om det är omslagen som spökar eller hur jag vänder eller vad det är. Och iom att det ballar ur så stämmer det inte med maskorna och då blir den ju inte heller en färg på varje sida.

Eventuellt behöver jag hitta ett bättre mönster men som sagt var, det projektet får ligga och skämmas lite tills det kan uppföra sig bättre :cautious:
 
och


Det stämmer i 2-3 varv sedan händer något och allt ballar ur. Nåt händer strax innan varvslut. Jag vet inte om det är omslagen som spökar eller hur jag vänder eller vad det är. Och iom att det ballar ur så stämmer det inte med maskorna och då blir den ju inte heller en färg på varje sida.

Eventuellt behöver jag hitta ett bättre mönster men som sagt var, det projektet får ligga och skämmas lite tills det kan uppföra sig bättre :cautious:

Du kanske stickar avancerade grejer men är det ”bara” själva patentstickandet du kämpar med så är Lee Esselströms stickskola otroligt bra! Sorry om du är beyond det kompetensmässig. :D Men jag lärde mig typ sticka rakt upp och ner nu under eftermiddagen så nu gnetar jag på med min lilla grytlapp. :D
 
Du kanske stickar avancerade grejer men är det ”bara” själva patentstickandet du kämpar med så är Lee Esselströms stickskola otroligt bra! Sorry om du är beyond det kompetensmässig. :D Men jag lärde mig typ sticka rakt upp och ner nu under eftermiddagen så nu gnetar jag på med min lilla grytlapp. :D

Jag har ganska bra koll. Det svåraste för mig var att jag lärde mig följa mönster på engelska så jag får ibland googla instruktioner i svenska mönster för att se vad de betyder på engelska... :arghh:

men tack för filmtips!
 
Jag har ganska bra koll. Det svåraste för mig var att jag lärde mig följa mönster på engelska så jag får ibland googla instruktioner i svenska mönster för att se vad de betyder på engelska... :arghh:

men tack för filmtips!

Sorry :D Någon annan kanske har nytta av det hehe. Antar bara att alla är på samma nivå som jag, dvs halvvägs genom grytlapp. :D

Hoppas det reder sig!
 
Dagsverket! 😁

Jn5vPWX.jpeg


..och varför det tar sån tid för mig att bli klar med mina projekt.. :angel: :love:

cAW9PEU.jpeg
 
Jag stickar på min tredje Terrazzo Neck av Petite Knit. Först gjorde jag en till mig själv, vilken blivit mitt absoluta favoritplagg och jag har använt den i princip varje dag hela vintern. Sen fick mamma en i julklapp, och sen smög det fram att även min sambo ville ha en så nu är den på gång!

Jag stickar i en tråd Peruvian Highland Wool från Filcolana och en tråd alpackaföljetråd från Sandnes. Jag testade en bit utan följetråden men både jag och sambo gillar den melerade mer, den blev dessutom betydligt mjukare och gosigare med följetråden. Den ser inte heller riktigt lika gulvit ut i verkligheten utan det smälter in bra.
 

Bifogade filer

  • 06A77B2C-7DE7-42CD-A904-A519C5688EAA.jpeg
    06A77B2C-7DE7-42CD-A904-A519C5688EAA.jpeg
    524 KB · Visningar: 67
Här är en bild på min första när den blockades :) jag är mycket dålig på att ta bilder på grejerna när de väl är färdiga så det här verkar vara den senaste bilden som finns på den…
 

Bifogade filer

  • 74F172A6-50FD-4F5E-B16D-E21BB53635FA.jpeg
    74F172A6-50FD-4F5E-B16D-E21BB53635FA.jpeg
    410,5 KB · Visningar: 76
Min rundsticka gick av mitt i skarven mellan kabel och sticka, vilket gjorde att jag tappade en massa maskor 🥲 Hoppas jag fick plockat upp allt rätt, det syns ju så tydligt om nåt är lite off på bålen när man stickar med ett enfärgat garn...

Men jag älskar garnet! Peer Gynt i marsipan tutti frutti tweed 🥳
 

Bifogade filer

  • IMG_20240128_152549.jpg
    IMG_20240128_152549.jpg
    576,9 KB · Visningar: 65
Jag har ganska bra koll. Det svåraste för mig var att jag lärde mig följa mönster på engelska så jag får ibland googla instruktioner i svenska mönster för att se vad de betyder på engelska... :arghh:

Jag har en fråga om mitt nya mönster. Jag googlar också instruktioner och tittar på mycket filmer. :D Eller om någon annan kan svara!

Om det står såhär i mönstret:

"*Yosl, brkyobrk, yosl, (brk, yosl) to 3 st before m, bk3tog, sl m, rep from * to end of round".

Menas det att det att jag ska sticka "yosl, brkyobrk, yosl, brk, yosl" fram till 3 maskor innan markeringen? Blir lite förvirrad när brk, yosl står inom parantes. Och efter markeringen, ska jag köra på med yosl, brkyobrk, yosl, brk, yosl varvet ut eller är det bara yosl, brkyobrk, yosl? Eller ska bk3tog, sl vara innan end of round också?

:D
 
Jag hade gjort yosl, brkyobrk, yosl, sen upprepat (brk, yosl) fram till 3 maskor före m, bk3tog, sl m, och sen börjat om igen. Alltså att för varje omgång så är det Yosl, brkyobrk, yosl en gång, medans (brk, yosl) upprepas fram till m, men hela mellan ** upprepas flera gånger på varvet sas. Det finns inget diagram? Brukar vara lättare att läsa än text tycker jag. Men jag tolkar det iaf så! Hoppas det blev nån hjälp..
 
Jag har en fråga om mitt nya mönster. Jag googlar också instruktioner och tittar på mycket filmer. :D Eller om någon annan kan svara!

Om det står såhär i mönstret:

"*Yosl, brkyobrk, yosl, (brk, yosl) to 3 st before m, bk3tog, sl m, rep from * to end of round".

Menas det att det att jag ska sticka "yosl, brkyobrk, yosl, brk, yosl" fram till 3 maskor innan markeringen? Blir lite förvirrad när brk, yosl står inom parantes. Och efter markeringen, ska jag köra på med yosl, brkyobrk, yosl, brk, yosl varvet ut eller är det bara yosl, brkyobrk, yosl? Eller ska bk3tog, sl vara innan end of round också?

:D
Jag är inte så bra på stickning. Men har uppfattat

rep from * to end of round

Som att man ska leta upp ett * och repetera därifrån tills rundan är slut. Haken är att jag förstod inte resten (eller termerna alls, har bara stickat färö, sockor).
 
Jag har en fråga om mitt nya mönster. Jag googlar också instruktioner och tittar på mycket filmer. :D Eller om någon annan kan svara!

Om det står såhär i mönstret:

"*Yosl, brkyobrk, yosl, (brk, yosl) to 3 st before m, bk3tog, sl m, rep from * to end of round".

Menas det att det att jag ska sticka "yosl, brkyobrk, yosl, brk, yosl" fram till 3 maskor innan markeringen? Blir lite förvirrad när brk, yosl står inom parantes. Och efter markeringen, ska jag köra på med yosl, brkyobrk, yosl, brk, yosl varvet ut eller är det bara yosl, brkyobrk, yosl? Eller ska bk3tog, sl vara innan end of round också?

:D
Så nytt försök efter en video. Gissar på en till flera markeringar. Så jag hade försökt med hela bokstavskombinationslistan till markering göra den grejen och sedan om igen fram till nästa markering, göra den grejen, göra om till nästa markering osv tills rundan är slut.

Detta från en som repat upp sin sockhäl typ en miljon gånger eftersom hon la in 15 rätstickade maskor varje varv istället för att bara göra dem en gång för att komma till mitten av hälen. (den beskrivningen saknade asterix :( )
 
Senast ändrad:
Alltså det som är inom stjärnorna ska upprepas, men även det inom paranteserna brukar upprepas.
Vi säg att det står *rät rät rät (avig, avig) till 3 maskor före markören, rät rät rät* repeat till end of round. Då kan ju en omgång vara tex 12 maskor, Då stickar man rät rät rät, avig avig avig avig avig avig rät rät rät och sen börjar du om igen. Ett varv är 48 maskor säger vi. då kör du det mellan * igen tills du stickat alla maskor.
Det brukar ju ofta finnas ett diagram och då brukar det vara lättare att förstå.
För jag tolkar dig som att det inte är vad förkortningarna betyder du funderar över utan hur du ska göra upprepningen? @Wysiwyg
Du får kika om det stämmer med antal maskor om du upprepar det som står inom (...) flera gånger till 3 maskor före din markör. :)
 
Jag hade gjort yosl, brkyobrk, yosl, sen upprepat (brk, yosl) fram till 3 maskor före m, bk3tog, sl m, och sen börjat om igen. Alltså att för varje omgång så är det Yosl, brkyobrk, yosl en gång, medans (brk, yosl) upprepas fram till m, men hela mellan ** upprepas flera gånger på varvet sas. Det finns inget diagram? Brukar vara lättare att läsa än text tycker jag. Men jag tolkar det iaf så! Hoppas det blev nån hjälp..

Absolut! Jag gjorde precis så och jag tror det blev rätt. :) Kom på att jag inte kan köra alltihop hela vägen runt för det kan inte bli två yosl bredvid varandra (som det ju blivit om jag upprepat alltihop). Detta eftersom man bara yoslar maskor som inte är briochemaskor för att de nästa varv ska vara briochemaskor. :D
 
Alltså det som är inom stjärnorna ska upprepas, men även det inom paranteserna brukar upprepas.
Vi säg att det står *rät rät rät (avig, avig) till 3 maskor före markören, rät rät rät* repeat till end of round. Då kan ju en omgång vara tex 12 maskor, Då stickar man rät rät rät, avig avig avig avig avig avig rät rät rät och sen börjar du om igen. Ett varv är 48 maskor säger vi. då kör du det mellan * igen tills du stickat alla maskor.
Det brukar ju ofta finnas ett diagram och då brukar det vara lättare att förstå.
För jag tolkar dig som att det inte är vad förkortningarna betyder du funderar över utan hur du ska göra upprepningen? @Wysiwyg
Du får kika om det stämmer med antal maskor om du upprepar det som står inom (...) flera gånger till 3 maskor före din markör. :)
Tack jag ska minnas det där med parentesen! tills jag ger mig på nästa projekt (mitt nuvarande har ett diagram) får jag hoppa in med en egen fråga. Om det i diagrammet bara står att en maska ska väck -tom yta, finns det ett speciellt och osynligt sätt att göra det på eller kan man bara rätt och slätt sticka ihop två?

Nästa dumma fråga. Lätt tangerad för vad är grejen med ibland sticka ihop och ibland yhpt?

Mina sockmönster verkar envisas med att ha -sticka ihop två rät, på ena sidan, tex början och en yhpt (uttryck? dvs lyft en sticka en rät, lyft över maskan) i slutet. Varför är det olika?

Jag börjar tro att sockorna jag precis stickade var skrivna fel. Tex tå sticka första stickan tills tre maskor kvar, sticka ihop två sticka en rät. Sticka första maskan nästa sticka rät, gör en yhpt på nästa. Sticka resten av stickan. * på sticka tre sticka tills tre från slutet, sticka ihop två, sticka en rät, sticka en rät på nästa sticka och gör sedan en yhpt.

Det måste ju vara fel? det borde varit * på sticka tre sticka tills tre från slutet, gör en yhpt, sticka en rät, sticka en rät, sticka ihop två? Så det blir samma på båda sidor?

Sedan har jag hört att man kan sticka ihop två avigt, är det samma effekt som yhpt?

Och sorry, när man plockar upp maskor, ska man ta hela maskan, den ligger som en dubbelögla, eller halva maskan, dvs gräva in i dubbelöglan och bara ta innersta tråden. (jag gjorde hipp som happ och såg aldrig på filmer vilket de gjorde hur jag en zoomade)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 481
Senast: Lobelia
·
Svar
791
· Visningar
41 729
Senast: Avalbane
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
489
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 014
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp