Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Syrran ville gärna ha förra Mario-broderiet men det hade jag redan gett bort. Nu fyller hon år så jag gjorde en uppgraderad version åt henne :)
 

Bifogade filer

  • 20210318_115812.jpg
    20210318_115812.jpg
    343,5 KB · Visningar: 152
Senaste broderiet! Hittade det först i ett kommentarsfält, men då med helt rund mage, utan kärlekshandtag och med texten "Even my flaws are fabulous". Ritade av, gjorde om litegrann (valkade magen och la till kärlekshandtag) och fixade en mer kroppspositiv text (som förvisso gärna fått vara större, men nu är det som det är). Nu ska det bara ramas in och hängas upp nånstans där den syns :love:
 

Bifogade filer

  • 169953235_165248338789900_2261421075767176433_n.jpg
    169953235_165248338789900_2261421075767176433_n.jpg
    446,8 KB · Visningar: 106
Senaste broderiet! Hittade det först i ett kommentarsfält, men då med helt rund mage, utan kärlekshandtag och med texten "Even my flaws are fabulous". Ritade av, gjorde om litegrann (valkade magen och la till kärlekshandtag) och fixade en mer kroppspositiv text (som förvisso gärna fått vara större, men nu är det som det är). Nu ska det bara ramas in och hängas upp nånstans där den syns :love:

Underbar!
 
Senaste broderiet! Hittade det först i ett kommentarsfält, men då med helt rund mage, utan kärlekshandtag och med texten "Even my flaws are fabulous". Ritade av, gjorde om litegrann (valkade magen och la till kärlekshandtag) och fixade en mer kroppspositiv text (som förvisso gärna fått vara större, men nu är det som det är). Nu ska det bara ramas in och hängas upp nånstans där den syns :love:
Cool, Vill ha!
 
Så.
Har tagit upp stickningen som hobby och börjat på allvar. Med att skaffa konto på Ravelry, sticka efter mönster, fråga om hjälp åsådär. Har tidigare bara mätt på kroppen och stickat det som krävs för att nå fram i Raggi eller random akryl (helfrälst på boken "Sticka Nu" av Cruuse & Strandli). Kanske lärt mig ett strukturmönster utantill och upprepat detta in absurdum.
Men nu är det på allvar! :D:nailbiting:

1. Kommer en begripa sig på Ravelry med tiden?
Verkar vara en stor (och helig!) graal.

2. Garnvikt, typer, klasser, utbytbarhet och elände... finns det någon översikt över detta?
Jag är mycket nybörjarförvirrad.

3. Är det möjligt att undertecknad är för korkad för Magic Loop?
Hit me with era bästa tips för att komma igång!

4. Sticka tunna strumpor att ha till vardags - era tankar om detta? Märkt att det trendar i sociala medier.
Är duglig på att sticka vanliga (ragg-)sockar för värme.

5. Rimliga övningar/mönster för den som vill öva på flerfärgsstickning*?
*(...men konsekvent hållit sig till självrandande garn pga stickar hårt och får dragningar)


Projkekt redo för uppläggning nu:
1. Klassiska sockor i Raggi, tänkte prova en annan tå än jag brukar.
2. Enkel slätstickad tröja ur boken Sticka Mera (Hammergkog & Wincent), på prov i Järbo Cookie.
 
Så.
Har tagit upp stickningen som hobby och börjat på allvar. Med att skaffa konto på Ravelry, sticka efter mönster, fråga om hjälp åsådär. Har tidigare bara mätt på kroppen och stickat det som krävs för att nå fram i Raggi eller random akryl (helfrälst på boken "Sticka Nu" av Cruuse & Strandli). Kanske lärt mig ett strukturmönster utantill och upprepat detta in absurdum.
Men nu är det på allvar! :D:nailbiting:

1. Kommer en begripa sig på Ravelry med tiden?
Verkar vara en stor (och helig!) graal.

2. Garnvikt, typer, klasser, utbytbarhet och elände... finns det någon översikt över detta?
Jag är mycket nybörjarförvirrad.

3. Är det möjligt att undertecknad är för korkad för Magic Loop?
Hit me with era bästa tips för att komma igång!

4. Sticka tunna strumpor att ha till vardags - era tankar om detta? Märkt att det trendar i sociala medier.
Är duglig på att sticka vanliga (ragg-)sockar för värme.

5. Rimliga övningar/mönster för den som vill öva på flerfärgsstickning*?
*(...men konsekvent hållit sig till självrandande garn pga stickar hårt och får dragningar)


Projkekt redo för uppläggning nu:
1. Klassiska sockor i Raggi, tänkte prova en annan tå än jag brukar.
2. Enkel slätstickad tröja ur boken Sticka Mera (Hammergkog & Wincent), på prov i Järbo Cookie.
1. Jadå.
2. Vet inte.
3. Det tror jag inte. Det finns ett antal sidor på nätet som förklarar hur man gör, och även videor om du lär dig bättre på det sättet. Magic loop är fantastiskt, när man kan.
4.Jag tycker det är jobbigare att hålla i riktigt tunna stickor, alltså jobbigare för händerna. Och så tar det längre tid innan man blir klar.
5. Mitt bästa tips för att sticka med flera färger är att lära sig att hålla ett garn i varje hand, och sticka engelskt med det ena och vanligt kontinentalt med det andra. Det gör det hela så väldigt mycket lättare.

https://annkingstone.com/knitting_school/stranded/two-handed-stranded-knitting/
 
Så.
Har tagit upp stickningen som hobby och börjat på allvar. Med att skaffa konto på Ravelry, sticka efter mönster, fråga om hjälp åsådär. Har tidigare bara mätt på kroppen och stickat det som krävs för att nå fram i Raggi eller random akryl (helfrälst på boken "Sticka Nu" av Cruuse & Strandli). Kanske lärt mig ett strukturmönster utantill och upprepat detta in absurdum.
Men nu är det på allvar! :D:nailbiting:

1. Kommer en begripa sig på Ravelry med tiden?
Verkar vara en stor (och helig!) graal.

2. Garnvikt, typer, klasser, utbytbarhet och elände... finns det någon översikt över detta?
Jag är mycket nybörjarförvirrad.

3. Är det möjligt att undertecknad är för korkad för Magic Loop?
Hit me with era bästa tips för att komma igång!

4. Sticka tunna strumpor att ha till vardags - era tankar om detta? Märkt att det trendar i sociala medier.
Är duglig på att sticka vanliga (ragg-)sockar för värme.

5. Rimliga övningar/mönster för den som vill öva på flerfärgsstickning*?
*(...men konsekvent hållit sig till självrandande garn pga stickar hårt och får dragningar)


Projkekt redo för uppläggning nu:
1. Klassiska sockor i Raggi, tänkte prova en annan tå än jag brukar.
2. Enkel slätstickad tröja ur boken Sticka Mera (Hammergkog & Wincent), på prov i Järbo Cookie.
1. Det går att lära sig :D
2. Järbo har kategorier på sin sida med vikter, längder och kategorier!
3. Jag tycker det är enklast att lägga upp "som vanligt" och sen dra ut kabeln mellan hälften av maskorna. Dra fram bakre stickan som ska vara i höger handen och sticka, finns säkert youtubefilmer på det.
4. Gillar tanken, men tröttnar ofta om det inte är spetsmönster. Tar sådan tid med smala stickor.
5.Kråkklöver! Jätte fina och enkla mönsterstickade vantar, utan långa flotteringar.
 
Jag har precis stickat klart Svall Sweater av The Westerstrand sisters, har haft mönstret länge men inte vågat mig på alla dessa flätor förrän nu. Men det var ett så roligt och bra mönster :love:
 
Så.
Har tagit upp stickningen som hobby och börjat på allvar. Med att skaffa konto på Ravelry, sticka efter mönster, fråga om hjälp åsådär. Har tidigare bara mätt på kroppen och stickat det som krävs för att nå fram i Raggi eller random akryl (helfrälst på boken "Sticka Nu" av Cruuse & Strandli). Kanske lärt mig ett strukturmönster utantill och upprepat detta in absurdum.
Men nu är det på allvar! :D:nailbiting:

1. Kommer en begripa sig på Ravelry med tiden?
Verkar vara en stor (och helig!) graal.

2. Garnvikt, typer, klasser, utbytbarhet och elände... finns det någon översikt över detta?
Jag är mycket nybörjarförvirrad.

3. Är det möjligt att undertecknad är för korkad för Magic Loop?
Hit me with era bästa tips för att komma igång!

4. Sticka tunna strumpor att ha till vardags - era tankar om detta? Märkt att det trendar i sociala medier.
Är duglig på att sticka vanliga (ragg-)sockar för värme.

5. Rimliga övningar/mönster för den som vill öva på flerfärgsstickning*?
*(...men konsekvent hållit sig till självrandande garn pga stickar hårt och får dragningar)


Projkekt redo för uppläggning nu:
1. Klassiska sockor i Raggi, tänkte prova en annan tå än jag brukar.
2. Enkel slätstickad tröja ur boken Sticka Mera (Hammergkog & Wincent), på prov i Järbo Cookie.
1. jo man lär sig ravelry, så småningom. ;)

2. Här är jag fel person att svara, jag chansar hejvilt, ibland går det bra, ibland går det åt skogen. ;)

3. Jag älskar magic loop, det bästa är att testa sig fram tror jag. Det finns många bra videos att kika på, pausa, prova själv, titta igen osv.

4. För mig funkar det inte, jag sliter ut dem på en gång. Så jag håller mig till raggsockor.

5. Små grejer är bra att börja med, exempelvis hanledsvärmare, då kan man testa och repa upp om det blir för hårt och göra om utan att man får panik över mängden stickning.

Jag är väldigt mycket för att testa mig fram, jag kikar på mönster, gör en del enligt mönster men oftast börjar jag testa på egen hand istället. :)
 
2. Garnvikt, typer, klasser, utbytbarhet och elände... finns det någon översikt över detta?
Jag är mycket nybörjarförvirrad.
Jag brukar titta på löplängd per 100 g och på garnets karaktär. Yarn weights är lite trubbigt tycker jag, det kan liksom vara större skillnad på två DK-garner än på ett DK och ett worsted.

Magic loop kan du absolut lära dig, jag tittade på youtube. Ang sockor säger jag som snurrfian :p är det nåt särskilt som känns klurigt med Ravelry? Ang flerfärgsstickning tycker jag personligen att större omkretsar är mer förlåtande än mindre. Brukar sticka typ 5-10 maskor och sen stretcha/dra i arbetet på höger sticka för att se så det inte blivit för tight.
(Sorry för rörigt inlägg, tänkte bara svara på 2 men fick feeling :laugh: )
 
Jag brukar titta på löplängd per 100 g och på garnets karaktär. Yarn weights är lite trubbigt tycker jag, det kan liksom vara större skillnad på två DK-garner än på ett DK och ett worsted.
Ska förtydliga att jag gillar yarn weights i diskussioner osv, men just när det gäller substitut säger det inte så himla mycket tycker jag.
 
upload_medium2

upload_medium2

Crop tops och omatchad foundation 🤪

Knapplånar mig själv:
La upp en The Burrow cardigan av Fabel Knitwear igår, lätt traumatiserad av mitt senaste projekt därifrån har jag gjort ✨matte✨ Hade behövt göra ärmarna i L, lägga upp kroppen i M och öka till XL(!) för bysten och axlarna. Hennes storlekar är verkligen wild för en som inte är petite, enligt tabellen borde jag göra en M 🙃 (och det kanske stämmer jättebra för nån som har vingspann som en älva och a-kupa, no shade).

Har lekt lite med stickfastheten(blir 16 m i stället för 18) så nu har jag lagt upp en ärm i L men har bara ökat till maskantalet för S, och för kroppen blir det uppläggning i M med korrekt stickfasthet, och så tänker jag öka till L + ett par maskor, utöver lösare masktäthet då.
 
3. Är det möjligt att undertecknad är för korkad för Magic Loop?
Hit me with era bästa tips för att komma igång!
Jag hör också till dem som älskar rundstickor, det är de enda stickor jag använder (oavsett projekt)
De går alldeles utmärkt att sticka fram och tillbaka med också.

Det jag har lärt mig är att kabeln aldrig kan vara för lång i princip, det blir bara lite extra ögla. Är den däremot för kort är det lätt att det blir tänjningar och ojämnt i vändningarna och obekvämt att sticka. Jag tror att den kortaste jag har är 80 cm och den är ingen favorit.
Sen är det viktigt att hitta mjuka, följsamma kablar, det är en hel vetenskap det där om man läser i stickgrupper på Facebook :D Alla har sina favoriter, man får prova sig fram.

Första varven brukar jag vara riktigt noga med att hålla ihop kablarna tätt vid vändningar (när jag drar stickorna rätt till sin nya plats) men några varv in är det inte fullt lika viktigt upplever jag. Annars är det bara att sticka på. Ju mer man kör med rundsticka, desto naturligare känns det! Skönare för händer och nacke också tycker jag, de väger mindre och man fördelar vikten på stickningen på ett annat sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 013
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 646
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 739
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 663
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp