Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så.
Har tagit upp stickningen som hobby och börjat på allvar. Med att skaffa konto på Ravelry, sticka efter mönster, fråga om hjälp åsådär. Har tidigare bara mätt på kroppen och stickat det som krävs för att nå fram i Raggi eller random akryl (helfrälst på boken "Sticka Nu" av Cruuse & Strandli). Kanske lärt mig ett strukturmönster utantill och upprepat detta in absurdum.
Men nu är det på allvar! :D:nailbiting:

1. Kommer en begripa sig på Ravelry med tiden?
Verkar vara en stor (och helig!) graal.

2. Garnvikt, typer, klasser, utbytbarhet och elände... finns det någon översikt över detta?
Jag är mycket nybörjarförvirrad.

3. Är det möjligt att undertecknad är för korkad för Magic Loop?
Hit me with era bästa tips för att komma igång!

4. Sticka tunna strumpor att ha till vardags - era tankar om detta? Märkt att det trendar i sociala medier.
Är duglig på att sticka vanliga (ragg-)sockar för värme.

5. Rimliga övningar/mönster för den som vill öva på flerfärgsstickning*?
*(...men konsekvent hållit sig till självrandande garn pga stickar hårt och får dragningar)


Projkekt redo för uppläggning nu:
1. Klassiska sockor i Raggi, tänkte prova en annan tå än jag brukar.
2. Enkel slätstickad tröja ur boken Sticka Mera (Hammergkog & Wincent), på prov i Järbo Cookie.
1. Man begriper sig på en del i taget och ignorerar de delar man inte förstår/inte har behov av.

2. Det tar ett tag och tar ibland en del matematik när man inser att de tinte blir som man trodde. https://yarnsub.com/ kan hjälpa till lite på vägen.

4. Hemstickade tunna strumpor for the win!
Men, de behöver vara ganska hårt stickade, 8-9-10 maskor/tum. (Är Ravelry-skadad och räknar sånt i tum mer än cm numer... och en tum är enklare än 10cm på en socka...)
Och de behöver vara i rätt garn, ull med ca 20% nylon. Mina hemstickade håller betydligt längre än de köpesockor jag haft.
 
Jag har virkat klart en luftig sjal. Är ju inget proffs så det enklaste mönstret jag kunde hitta fick det bli!
8DC71025-E297-48C6-89BC-076254BD5951.jpeg
 
Jag har en svaghet för att virka dukar så det har blivit rätt många genom åren men man vet ju sjutton inte var man ska göra av alla. :o:D Så hittade jag en kul grej man kan göra med dem, ljusbollar.

Två likadana dukar som man minskat lite på i de yttre varven så de blir lite konkava som man sen syr ihop, doppar i utspätt trälim och låter torka med en uppblåst ballong inuti. Sen smäller man den och petar i en ljusslinga, det blir jättefint. Det är ju lite mer en julgrej egentligen, men jag gick igenom mina bilder och hittade dem så jag tänkte jag skulle dela med mig.

IMG_20191127_081753681.jpg
 
Senaste broderiet! Hittade det först i ett kommentarsfält, men då med helt rund mage, utan kärlekshandtag och med texten "Even my flaws are fabulous". Ritade av, gjorde om litegrann (valkade magen och la till kärlekshandtag) och fixade en mer kroppspositiv text (som förvisso gärna fått vara större, men nu är det som det är). Nu ska det bara ramas in och hängas upp nånstans där den syns :love:
Det var längesen jag broderade, så det går inte så fort, haha😅 men här kommer en liten uppdatering.
Började med att testa lite med den orangea versionen, men räknade lite fel och hade glömt att man kan dela på garnet, så jag gav upp den för att börja på nästa.

20210516_145840.jpg
 
Det var längesen jag broderade, så det går inte så fort, haha😅 men här kommer en liten uppdatering.
Började med att testa lite med den orangea versionen, men räknade lite fel och hade glömt att man kan dela på garnet, så jag gav upp den för att börja på nästa.

Visa bifogad fil 69607
Nice, blir ju skitbra det där! Huvudsaken är inte att det går fort utan att det tillför nånting positivt för en :D
 
Nån som väver?
Har fått tag på en begagnad skolvävstol och är både entusiastisk och lite rädd för att börja. Är det helt orimligt att man ska kunna lista ut hur man sätter i varpen genom typ youtube? eller bör jag försöka hitta någon gammal tant som kan hjälpa mig?😅
 
Nån som väver?
Har fått tag på en begagnad skolvävstol och är både entusiastisk och lite rädd för att börja. Är det helt orimligt att man ska kunna lista ut hur man sätter i varpen genom typ youtube? eller bör jag försöka hitta någon gammal tant som kan hjälpa mig?😅
Den här tog 24 förvirrade studenter igenom 10 hp vävning i höstas :p http://vavuppsattning.weebly.com/ Jag har en varpfläta som ligger och väntar på att jag ska ta mot till mig att fortsätta :laugh:
 
God morgon kära buke.
Vänder mig hit för jag vet att ni har koll 🙏🏻
Jag tycker om att sticka och har stickat en del tröjor men det blir aldrig bra 😩
Jag följer instruktionerna till punkt och pricka men ändå blir det knas!
nu senast skulle jag sticka en tröja i storlek S men den är snarare xxxl.
Stickade provlapp och höll på, räknar maskor, försöker att inte sticka för hårt (har en tendens att göra det), försökt få mönstret slätt osv osv. Jag blir så deppig ☹️ Infogar förhoppningsvis en bild på det senaste eländet.
Tacksam för alla tips jag kan få! 🆘
 

Bifogade filer

  • C8A60505-262A-48C3-9201-1A23B768A7CA.jpeg
    C8A60505-262A-48C3-9201-1A23B768A7CA.jpeg
    450 KB · Visningar: 43
God morgon kära buke.
Vänder mig hit för jag vet att ni har koll 🙏🏻
Jag tycker om att sticka och har stickat en del tröjor men det blir aldrig bra 😩
Jag följer instruktionerna till punkt och pricka men ändå blir det knas!
nu senast skulle jag sticka en tröja i storlek S men den är snarare xxxl.
Stickade provlapp och höll på, räknar maskor, försöker att inte sticka för hårt (har en tendens att göra det), försökt få mönstret slätt osv osv. Jag blir så deppig ☹️ Infogar förhoppningsvis en bild på det senaste eländet.
Tacksam för alla tips jag kan få! 🆘
Med risk för att säga de mest uppenbara sakerna.

Kontrollerar du att den storlek på tröja du väljer att sticka är den storlek som passar dig bäst? Alla storlek S är inte lika stora.

Stickar du en tillräckligt stor provlapp med rätt garn och de stickor som anges? Vad gör du om det inte stämmer med angiven masktäthet? Byter storlek på stickorna?

Jag, som har en tendens att sticka löst, måste alltid ha tunnare stickor än vad som anges. Att försöka ändra hur hårt (eller löst) man skickar tycker jag är mycket svårare.
 
God morgon kära buke.
Vänder mig hit för jag vet att ni har koll 🙏🏻
Jag tycker om att sticka och har stickat en del tröjor men det blir aldrig bra 😩
Jag följer instruktionerna till punkt och pricka men ändå blir det knas!
nu senast skulle jag sticka en tröja i storlek S men den är snarare xxxl.
Stickade provlapp och höll på, räknar maskor, försöker att inte sticka för hårt (har en tendens att göra det), försökt få mönstret slätt osv osv. Jag blir så deppig ☹️ Infogar förhoppningsvis en bild på det senaste eländet.
Tacksam för alla tips jag kan få! 🆘
God morgon kära buke.
Vänder mig hit för jag vet att ni har koll 🙏🏻
Jag tycker om att sticka och har stickat en del tröjor men det blir aldrig bra 😩
Jag följer instruktionerna till punkt och pricka men ändå blir det knas!
nu senast skulle jag sticka en tröja i storlek S men den är snarare xxxl.
Stickade provlapp och höll på, räknar maskor, försöker att inte sticka för hårt (har en tendens att göra det), försökt få mönstret slätt osv osv. Jag blir så deppig ☹️ Infogar förhoppningsvis en bild på det senaste eländet.
Tacksam för alla tips jag kan få! 🆘

Det låter som en omöjlighet att få till en XXXL istället för S om du har gjort provlapp och räknat, särskilt eftersom du stickar hårt. Du måste nästan ha tänkt fel på något sätt.

Och haka inte upp dig på storlekarna utan mät din omkrets och se efter vilken storlek som passar utefter det. Det varierar mellan mönster.

Vad har din tröja övervidd och vad ska S respektive XXXL ha enligt mönstret?
 
God morgon kära buke.
Vänder mig hit för jag vet att ni har koll 🙏🏻
Jag tycker om att sticka och har stickat en del tröjor men det blir aldrig bra 😩
Jag följer instruktionerna till punkt och pricka men ändå blir det knas!
nu senast skulle jag sticka en tröja i storlek S men den är snarare xxxl.
Stickade provlapp och höll på, räknar maskor, försöker att inte sticka för hårt (har en tendens att göra det), försökt få mönstret slätt osv osv. Jag blir så deppig ☹️ Infogar förhoppningsvis en bild på det senaste eländet.
Tacksam för alla tips jag kan få! 🆘
Har du räknat masktätheten på tröjan?
Jag får inte samma när det är större mängder av "riktig" stickning som på en liten provlapp.
Drar trådarna som ligger bakom vid färgbytena för hårt/löst?
 
Med risk för att säga de mest uppenbara sakerna.

Kontrollerar du att den storlek på tröja du väljer att sticka är den storlek som passar dig bäst? Alla storlek S är inte lika stora.

Stickar du en tillräckligt stor provlapp med rätt garn och de stickor som anges? Vad gör du om det inte stämmer med angiven masktäthet? Byter storlek på stickorna?

Jag, som har en tendens att sticka löst, måste alltid ha tunnare stickor än vad som anges. Att försöka ändra hur hårt (eller löst) man skickar tycker jag är mycket svårare.
Jag har stickat den här tröjan förut och den blev bättre fast att det var den första jag nånsin gjort. Dessutom valde jag den modellen i mönstret som skall sitta tightare.
jag stickade i garnet som de rekommenderar och beställde stickor osv. Provlappen gjorde jag större än det stod för att kunna mäta bra osv.
Bytte stickor men ändå blir det skit :(
Tack för dina input!
 
Jag har stickat den här tröjan förut och den blev bättre fast att det var den första jag nånsin gjort. Dessutom valde jag den modellen i mönstret som skall sitta tightare.
jag stickade i garnet som de rekommenderar och beställde stickor osv. Provlappen gjorde jag större än det stod för att kunna mäta bra osv.
Bytte stickor men ändå blir det skit :(
Tack för dina input!
Stämde masktätheten på provlappen? Om inte, vad gjorde du för att justera? Bytte stickor? Stickade du en ny provlapp med nya stickorna?

Stämmer masktätheten på färdiga tröjan med den det skulle vara?

Jag har aldrig i hela mitt liv kunnat sticka med det garn och de stickor som anges i ett mönster och få rätt storlek på saker. Det är därför jag tror att problemet ligger någonstans där.
 
Jag får alltid gå ner minst en storlek på stickorna, annars blir allt gigantiskt. Det är inte heller alltid de stämmer mellan provlappen och stickningen sen, det är inte enkelt att få till... Jag brukar försöka checka av när jag stickat en bit på själva projektet för att se om det verkar stämma. Nått måste gått snett med masktätheten?
 
Det låter som en omöjlighet att få till en XXXL istället för S om du har gjort provlapp och räknat, särskilt eftersom du stickar hårt. Du måste nästan ha tänkt fel på något sätt.

Och haka inte upp dig på storlekarna utan mät din omkrets och se efter vilken storlek som passar utefter det. Det varierar mellan mönster.

Vad har din tröja övervidd och vad ska S respektive XXXL ha enligt mönstret?
Det här är den tröjan jag verkligen försökt få till men gick ju helt klart i stöpet.
S ska va cm 93 men den här är typ 112 cm dvs xxl -.-
Har som sagt räknat maskor och haft mig och det har ju stämt efter alla minskningar så jag vet inte vad jag gjort O_o
 
Har du räknat masktätheten på tröjan?
Jag får inte samma när det är större mängder av "riktig" stickning som på en liten provlapp.
Drar trådarna som ligger bakom vid färgbytena för hårt/löst?
jag började med att försöka mig på att räkna ut det men kanske gav upp, minns inte tyvärr.
Jag tycker trådarna ligger ovanligt bra för en gångs skull!
 
Jag får alltid gå ner minst en storlek på stickorna, annars blir allt gigantiskt. Det är inte heller alltid de stämmer mellan provlappen och stickningen sen, det är inte enkelt att få till... Jag brukar försöka checka av när jag stickat en bit på själva projektet för att se om det verkar stämma. Nått måste gått snett med masktätheten?

ja, att det är handhavande fel är ju uppenbart 😅 har så att jag kan sticka en till men vill ju helst bli nöjd denna gång.. om man säger så! Sticksr jag slätstickning så blir det gärna väldigt tät stickning .. samtidigt som jag är livrädd för allt det där mönstret och att det ska bli för tight där så att säga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 114
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 669
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 750
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 668
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp