Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stämde masktätheten på provlappen? Om inte, vad gjorde du för att justera? Bytte stickor? Stickade du en ny provlapp med nya stickorna?

Stämmer masktätheten på färdiga tröjan med den det skulle vara?

Jag har aldrig i hela mitt liv kunnat sticka med det garn och de stickor som anges i ett mönster och få rätt storlek på saker. Det är därför jag tror att problemet ligger någonstans där.
Enligt beskrivningen står det;
Ca 18 maskor på 24 varv slätstickning med stickor 4,5 = 10x10cm

om jag möter och räknar på tröjan nu;
Mitt på magen eller vad man ska säga..
1maskor och 20 rader 😅 på 10x10 cm

möter jag där mönstret/ok är det;
16 maskor och 14 varv på 10x10cm.

att det är handhavande fel är jag ju helt klart med på men vill ju bara få bukt med det, men har inte ägnat mig så mkt åt stickning och kan så lite fast att jag googlar och försöker läsa på.
Stickat en annan till mig själv dock tjockare garn som blev mkt bättre o.O den kan jag liksom ha på mig. Den här drunknar jag i.
 
den här stickade jag utan problem som synes utan sticka en enda provbit eller räkna Ngt förutom antal maskor på stickorna.
 

Bifogade filer

  • 7F617CA4-2405-4F41-9E70-1A02166A7EA7.jpeg
    7F617CA4-2405-4F41-9E70-1A02166A7EA7.jpeg
    393,1 KB · Visningar: 57
Är det olika garner? Tänker om ett töjer sig mer. Ibland brukar jag brukar ha olika stickor på de slätstickade partierna och flerfärgsstickade. Stickar hårdare vid flerfärgsstickning så brukar gå upp en halv storlek på stickorna där.
 
Är det olika garner? Tänker om ett töjer sig mer. Ibland brukar jag brukar ha olika stickor på de slätstickade partierna och flerfärgsstickade. Stickar hårdare vid flerfärgsstickning så brukar gå upp en halv storlek på stickorna där.
Menar du på de olika tröjorna eller mellan mönster/ok och det slätstickade?

jag kanske borde ta större stickor på det slätstickade och byta till mindre när jag stickar mönster..
 
Enligt beskrivningen står det;
Ca 18 maskor på 24 varv slätstickning med stickor 4,5 = 10x10cm

om jag möter och räknar på tröjan nu;
Mitt på magen eller vad man ska säga..
1maskor och 20 rader 😅 på 10x10 cm

möter jag där mönstret/ok är det;
16 maskor och 14 varv på 10x10cm.

att det är handhavande fel är jag ju helt klart med på men vill ju bara få bukt med det, men har inte ägnat mig så mkt åt stickning och kan så lite fast att jag googlar och försöker läsa på.
Stickat en annan till mig själv dock tjockare garn som blev mkt bättre o.O den kan jag liksom ha på mig. Den här drunknar jag i.
Du har helt klart haft för grova stickor för att få rätt masktäthet. Lite för grova på det enfärgade partiet, och sen blev det ännu värre vid flerfärgsstickningen.

Hur tråkigt det än låter så tror jag på noggrannare provlappar. Och om det är någonting som stickas runt, så måste provlappen också stickas runt. Ofta får man inte alls samma masktäthet när man stickar fram och tillbaka som när man stickar runt.

När det gäller flerfärgsstickning så tycker jag att det enklaste sättet att hålla samma masktäthet där som för det enfärgade är att lära sig att sticka engelskt med ena garnet och vanligt kontinentalt med det andra. Då kan man hålla ett garn i varje hand. Se länk nedan.

https://carolynkernknits.blogspot.com/2013/08/two-handed-stranded-colorwork-tutorial.html
 
Hur tråkigt det än låter så tror jag på noggrannare provlappar. Och om det är någonting som stickas runt, så måste provlappen också stickas runt. Ofta får man inte alls samma masktäthet när man stickar fram och tillbaka som när man stickar runt.
Jag tror man också behöver veta på vilket sätt man själv avviker från provlapparna.
Jag vet att jag stickar lösare när det blir mer tyngd som hänger på stickorna t.ex. och lösare på rundsticka än på strumpsticka beroende på att de blir olika för händerna att hålla i.
Och kontrollmät ibland när du kommit en bit på väg med arbetet
 
Du har helt klart haft för grova stickor för att få rätt masktäthet. Lite för grova på det enfärgade partiet, och sen blev det ännu värre vid flerfärgsstickningen.

Hur tråkigt det än låter så tror jag på noggrannare provlappar. Och om det är någonting som stickas runt, så måste provlappen också stickas runt. Ofta får man inte alls samma masktäthet när man stickar fram och tillbaka som när man stickar runt.

När det gäller flerfärgsstickning så tycker jag att det enklaste sättet att hålla samma masktäthet där som för det enfärgade är att lära sig att sticka engelskt med ena garnet och vanligt kontinentalt med det andra. Då kan man hålla ett garn i varje hand. Se länk nedan.

https://carolynkernknits.blogspot.com/2013/08/two-handed-stranded-colorwork-tutorial.html
Jag har först använt 3,5 till muddar osv och sedan 4,5 till resten som anvisat.

Jag har faktiskt gjort så som de visar på länken du skickar 🙈
Men övning ger färdighet antar jag.
 
Enligt beskrivningen står det;
Ca 18 maskor på 24 varv slätstickning med stickor 4,5 = 10x10cm

om jag möter och räknar på tröjan nu;
Mitt på magen eller vad man ska säga..
1maskor och 20 rader 😅 på 10x10 cm

möter jag där mönstret/ok är det;
16 maskor och 14 varv på 10x10cm.

att det är handhavande fel är jag ju helt klart med på men vill ju bara få bukt med det, men har inte ägnat mig så mkt åt stickning och kan så lite fast att jag googlar och försöker läsa på.
Stickat en annan till mig själv dock tjockare garn som blev mkt bättre o.O den kan jag liksom ha på mig. Den här drunknar jag i.

Det saknas en siffra på masktätheten på det enfärgade, vad ska det stå?

Du måste ha lagt upp för många maskor och stickat en större storlek än du trodde, med tanke på att du har tätare stickning på oket än beskrivningen säger och tröjan ändå blir för stor.

Handhavande fel skulle jag inte säga, stickningen ser fin ut, jag tror du tänkt fel.

Vad är det för garn du stickat i?

Man kan googla fram mycket gällande tekniker osv men för att få till en jämn stickfasthet som inte ändrar sig hit och dit är det bara att sticka och sticka. Övning ger färdighet.
 
Det saknas en siffra på masktätheten på det enfärgade, vad ska det stå?

Du måste ha lagt upp för många maskor och stickat en större storlek än du trodde, med tanke på att du har tätare stickning på oket än beskrivningen säger och tröjan ändå blir för stor.

Handhavande fel skulle jag inte säga, stickningen ser fin ut, jag tror du tänkt fel.

Vad är det för garn du stickat i?

Man kan googla fram mycket gällande tekniker osv men för att få till en jämn stickfasthet som inte ändrar sig hit och dit är det bara att sticka och sticka. Övning ger färdighet.
Det skulle stå 14 maskor 🙂

Jag valde att göra mudden i medium för att jag vill ha den mer rymlig i höften pga bred. Men sedan minskade jag maskorna. Och räknade till förbannelse och vad till och med kompisen att räkna så jag vet inte vad som hände 😅

Det är lettlopi!
Har en uppsättning garn till men vill inte paja det en gång till 😩
 
Det skulle stå 14 maskor 🙂

Jag valde att göra mudden i medium för att jag vill ha den mer rymlig i höften pga bred. Men sedan minskade jag maskorna. Och räknade till förbannelse och vad till och med kompisen att räkna så jag vet inte vad som hände 😅

Det är lettlopi!
Har en uppsättning garn till men vill inte paja det en gång till 😩

Det är inget mystiskt eller magiskt som gjort din tröja så stor, utan du stickar LÖST, då blir det så.

Så här. Mönstret anger en stickfasthet på 18 maskor per 10 cm. Vill man få en tröja som är 93 cm i omkrets som S ska vara enligt mönstret lägger man upp 167 maskor. (Cirka.)
18 maskor/10 cm × 93 cm = 167 maskor.

Om du som stickar löst lägger upp 167 maskor får du mycket färre maskor per 10 cm och en större tröja.
14 maskor/10 cm = 167 maskor/x cm =>
x = 119 cm.

Förstår du? 😁 Ren och skär matematik.

Du ska alltså ha en mindre stickstorlek, kanske 4 eller rent av 3.5 för att hamna rätt. Mönsterdelen stickar du fastare så där kanske du ska ha en halv storlek större än i slätstickningen.

Fattar du? 😁 Rita upp så förstår du!
 
Det är inget mystiskt eller magiskt som gjort din tröja så stor, utan du stickar LÖST, då blir det så.

Så här. Mönstret anger en stickfasthet på 18 maskor per 10 cm. Vill man få en tröja som är 93 cm i omkrets som S ska vara enligt mönstret lägger man upp 167 maskor. (Cirka.)
18 maskor/10 cm × 93 cm = 167 maskor.

Om du som stickar löst lägger upp 167 maskor får du mycket färre maskor per 10 cm och en större tröja.
14 maskor/10 cm = 167 maskor/x cm =>
x = 119 cm.

Förstår du? 😁 Ren och skär matematik.

Du ska alltså ha en mindre stickstorlek, kanske 4 eller rent av 3.5 för att hamna rätt. Mönsterdelen stickar du fastare så där kanske du ska ha en halv storlek större än i slätstickningen.

Fattar du? 😁 Rita upp så förstår du!
Tycker det är tvärtom om man kikar på tröjan, som att det enfärgade är mkt tightare 😅
Men ja, jag fattar!
Bara att testa igen 😅😅

tack för din hjälp! Lär återkomma 😉
 
Det är ju olika tjocklek på garnen så det är inte konstigt om det blir olika storlekar. Både garntjocklek och tjocklek på stickorna påverkar.
Ja det vet jag, är mest bara förvånad över att jag lyckades med den utan att ens försöka få det bra och när jag för en gångs skull verkligen försökt så blir det pannkaka 🙂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 662
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 746
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 666
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp