Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
52C22438-FC09-4240-BBEF-7B8FA4C12278.jpeg

Ett stycke sommartopp 🤓 Vivien halter av Ponder & Ply i handfärgat garn från TréLiz :)
 
Så.
Har tagit upp stickningen som hobby och börjat på allvar. Med att skaffa konto på Ravelry, sticka efter mönster, fråga om hjälp åsådär. Har tidigare bara mätt på kroppen och stickat det som krävs för att nå fram i Raggi eller random akryl (helfrälst på boken "Sticka Nu" av Cruuse & Strandli). Kanske lärt mig ett strukturmönster utantill och upprepat detta in absurdum.
Men nu är det på allvar! :D:nailbiting:

1. Kommer en begripa sig på Ravelry med tiden?
Verkar vara en stor (och helig!) graal.

2. Garnvikt, typer, klasser, utbytbarhet och elände... finns det någon översikt över detta?
Jag är mycket nybörjarförvirrad.

3. Är det möjligt att undertecknad är för korkad för Magic Loop?
Hit me with era bästa tips för att komma igång!

4. Sticka tunna strumpor att ha till vardags - era tankar om detta? Märkt att det trendar i sociala medier.
Är duglig på att sticka vanliga (ragg-)sockar för värme.

5. Rimliga övningar/mönster för den som vill öva på flerfärgsstickning*?
*(...men konsekvent hållit sig till självrandande garn pga stickar hårt och får dragningar)


Projkekt redo för uppläggning nu:
1. Klassiska sockor i Raggi, tänkte prova en annan tå än jag brukar.
2. Enkel slätstickad tröja ur boken Sticka Mera (Hammergkog & Wincent), på prov i Järbo Cookie.

1. Jadå.
2. Vet inte.
3. Det tror jag inte. Det finns ett antal sidor på nätet som förklarar hur man gör, och även videor om du lär dig bättre på det sättet. Magic loop är fantastiskt, när man kan.
4.Jag tycker det är jobbigare att hålla i riktigt tunna stickor, alltså jobbigare för händerna. Och så tar det längre tid innan man blir klar.
5. Mitt bästa tips för att sticka med flera färger är att lära sig att hålla ett garn i varje hand, och sticka engelskt med det ena och vanligt kontinentalt med det andra. Det gör det hela så väldigt mycket lättare.

https://annkingstone.com/knitting_school/stranded/two-handed-stranded-knitting/
Yay för macig loop alltså. Nice.
Annars är jag en sucker för tunna stickor - gillar inte bulkiga maskor och grova garner, men jäklar så det sliter på händerna emellanåt. Rimligt tips för flerfärg - alla verkar ju behöva hitta sin egen fason.

1. Det går att lära sig :D
2. Järbo har kategorier på sin sida med vikter, längder och kategorier!
3. Jag tycker det är enklast att lägga upp "som vanligt" och sen dra ut kabeln mellan hälften av maskorna. Dra fram bakre stickan som ska vara i höger handen och sticka, finns säkert youtubefilmer på det.
4. Gillar tanken, men tröttnar ofta om det inte är spetsmönster. Tar sådan tid med smala stickor.
5.Kråkklöver! Jätte fina och enkla mönsterstickade vantar, utan långa flotteringar.
Tack för Järbo then!
MVH, gammal brevbärare på distrikt 811 70 ;)
"Den dröm som aldrigs besannats, som dröm var den vacker att få." Men alltså, spets? Är det kul?
Kråkklöver! :heart Ljuvligt namn, vi tar fasta på det.


1. jo man lär sig ravelry, så småningom. ;)

2. Här är jag fel person att svara, jag chansar hejvilt, ibland går det bra, ibland går det åt skogen. ;)

3. Jag älskar magic loop, det bästa är att testa sig fram tror jag. Det finns många bra videos att kika på, pausa, prova själv, titta igen osv.

4. För mig funkar det inte, jag sliter ut dem på en gång. Så jag håller mig till raggsockor.

5. Små grejer är bra att börja med, exempelvis hanledsvärmare, då kan man testa och repa upp om det blir för hårt och göra om utan att man får panik över mängden stickning.

Jag är väldigt mycket för att testa mig fram, jag kikar på mönster, gör en del enligt mönster men oftast börjar jag testa på egen hand istället. :)
Learning by doing alltså...
Jag menar, hur fel kan det bli? :p Morsan säger detsamma - vilket hon har fått äta upp gånger flera när jag ringt upp i vredesmod över "den förbannade jävla strumpjäveln!" eller något annat vidkommande... :o

Jag brukar titta på löplängd per 100 g och på garnets karaktär. Yarn weights är lite trubbigt tycker jag, det kan liksom vara större skillnad på två DK-garner än på ett DK och ett worsted.

Magic loop kan du absolut lära dig, jag tittade på youtube. Ang sockor säger jag som snurrfian :p är det nåt särskilt som känns klurigt med Ravelry? Ang flerfärgsstickning tycker jag personligen att större omkretsar är mer förlåtande än mindre. Brukar sticka typ 5-10 maskor och sen stretcha/dra i arbetet på höger sticka för att se så det inte blivit för tight.
(Sorry för rörigt inlägg, tänkte bara svara på 2 men fick feeling :laugh: )
Ravelry är... stort. Mytomspunnet. Magiskt. Et cetera...
Så det är väl det. Stort. Och nytt. Ungefär lika respektingivande som att vara ny på Bukefalos på tiden innan facebook?
Och att stretcha det flerfärgstiskade arbetet verkar ju vara grejen har jag hört! Men du sa det först. ;)

Jag hör också till dem som älskar rundstickor, det är de enda stickor jag använder (oavsett projekt)
De går alldeles utmärkt att sticka fram och tillbaka med också.

Det jag har lärt mig är att kabeln aldrig kan vara för lång i princip, det blir bara lite extra ögla. Är den däremot för kort är det lätt att det blir tänjningar och ojämnt i vändningarna och obekvämt att sticka. Jag tror att den kortaste jag har är 80 cm och den är ingen favorit.
Sen är det viktigt att hitta mjuka, följsamma kablar, det är en hel vetenskap det där om man läser i stickgrupper på Facebook :D Alla har sina favoriter, man får prova sig fram.

Första varven brukar jag vara riktigt noga med att hålla ihop kablarna tätt vid vändningar (när jag drar stickorna rätt till sin nya plats) men några varv in är det inte fullt lika viktigt upplever jag. Annars är det bara att sticka på. Ju mer man kör med rundsticka, desto naturligare känns det! Skönare för händer och nacke också tycker jag, de väger mindre och man fördelar vikten på stickningen på ett annat sätt.
Ähmen skit. Jag älskar strumpstickor. Men håller med om att kablar verkar smidigt. Och ergonomiskt!
Var lite uppkäftig och lade upp en tröja på jumpersticka nyss, och är lite bister i nacken efter detta. Den andra som ligger på kabel i samma dimension lockar liksom mer att sticka klart... En undrar ju varför. :grin:

1. Man begriper sig på en del i taget och ignorerar de delar man inte förstår/inte har behov av.

2. Det tar ett tag och tar ibland en del matematik när man inser att de tinte blir som man trodde. https://yarnsub.com/ kan hjälpa till lite på vägen.

4. Hemstickade tunna strumpor for the win!
Men, de behöver vara ganska hårt stickade, 8-9-10 maskor/tum. (Är Ravelry-skadad och räknar sånt i tum mer än cm numer... och en tum är enklare än 10cm på en socka...)
Och de behöver vara i rätt garn, ull med ca 20% nylon. Mina hemstickade håller betydligt längre än de köpesockor jag haft.
This inlägg!
It speaks to me. Spänk U. :heart
 
Tack för Järbo then!
MVH, gammal brevbärare på distrikt 811 70 ;)
"Den dröm som aldrigs besannats, som dröm var den vacker att få." Men alltså, spets? Är det kul?
Kråkklöver! :heart Ljuvligt namn, vi tar fasta på det.
This inlägg!
It speaks to me. Spänk U. :heart
Spets är roligt om jag är på det humöret, annars är det ett helvete 😅 Så länge det blir rätt så blir det ju väldigt fint med spets och det är roligt att se mönstret växa fram, då höjs motivationen (förutsatt att jag är i rätt sinnesstämning som sagt:D)
 
Tack verkligen för hjulpet med alla frågor.
Har nu börjat sticka en del, bla en restgarnsfest för att rensa upp bland annat gammal random akryl.
Men ting tar tid!
Det här är snuttar av Big Verona, som tillsammans genererade 3* par höga sockor á 43g styck. Och då har jag inte ens kommit ner till det ändlösa gyttret av Järbo Lady än. :D

Har även ett par raggisar i Järbo Raggi upplagda, men har repat upp häften pga hamnade i ofas med en Fleegle Heel.

IMG_0408.jpg

* egentligen 3,5 par sockor.
Men en socka ligger som maskot i tennisbagen pga strl 34 hände när jag stickade på angivet nummer på stickan.
Den är där döpt efter ATPspelaren Jack Sock, som i sverige ibland går under smeknamnet "lillstrumpa".
 
Sitter annars ute och gnetar med de två baströjorna för att lära mig veta hut.
En gul på kabel, och en annan jordgubbaråmjölkrödvit på strumpsticka.
En ren chansning på ett enligt utsago "enkelt mönster". Oklar sanning i detta...

Har ni något vattensäkert tips på en simpel slätstickad tröja att bara mata på med?
Nybörjarvänligast möjligt! Utan mönster, strukturer, garnbyten och mög. Bara rätt upp och ner med samma tråd liksom?
Så att en arm själ an få smidigast möjliga resa till ett färdigt plagg innan utmaningarna väntar. :)
IMG_0628.jpg
 
Sitter annars ute och gnetar med de två baströjorna för att lära mig veta hut.
En gul på kabel, och en annan jordgubbaråmjölkrödvit på strumpsticka.
En ren chansning på ett enligt utsago "enkelt mönster". Oklar sanning i detta...

Har ni något vattensäkert tips på en simpel slätstickad tröja att bara mata på med?
Nybörjarvänligast möjligt! Utan mönster, strukturer, garnbyten och mög. Bara rätt upp och ner med samma tråd liksom?
Så att en arm själ an få smidigast möjliga resa till ett färdigt plagg innan utmaningarna väntar. :)
Visa bifogad fil 71768
Här borde du kunna hitta något...
Garnstudio gratisbeskrivningar

Men varför i h-e kan jag inte lägga in en länk !!!

https://www.garnstudio.com/search.p...=0&y=0&col=0&df=0&page=1&sort=default&lang=se

Ärligt så vet jag inte om det är ok att lägga ut länkar så här...
 
Senast ändrad:
Här borde du kunna hitta något...
Garnstudio
1. Är lite osugen Drops efter plagieringshärvan med "stulna" mönster och censuren i kommentarsfält.
Eller är det okejat och pudlat och klart idag? Har inte riktigt hängt med där.

2. Tänkte mig fräckt nog mer konkreta tips på specifika mönster/plaggtyp/etc för att slippa sticka mig igenom en hel databas för att finna nybörjarvänligt mys. :o
 
1. Är lite osugen Drops efter plagieringshärvan med "stulna" mönster och censuren i kommentarsfält.
Eller är det okejat och pudlat och klart idag? Har inte riktigt hängt med där.

2. Tänkte mig fräckt nog mer konkreta tips på specifika mönster/designers för att slippa sticka mig igenom en hel databas för att finna nybörjarvänligt mys. :o
1. Man kan använda vilket garn man vill bara masktätheten stämmer.

2. Var mest tänkt som inspiration
 
Sitter annars ute och gnetar med de två baströjorna för att lära mig veta hut.
En gul på kabel, och en annan jordgubbaråmjölkrödvit på strumpsticka.
En ren chansning på ett enligt utsago "enkelt mönster". Oklar sanning i detta...

Har ni något vattensäkert tips på en simpel slätstickad tröja att bara mata på med?
Nybörjarvänligast möjligt! Utan mönster, strukturer, garnbyten och mög. Bara rätt upp och ner med samma tråd liksom?
Så att en arm själ an få smidigast möjliga resa till ett färdigt plagg innan utmaningarna väntar. :)
Visa bifogad fil 71768
Snyggt!
Jag gillar https://www.ravelry.com/patterns/library/flax-light för tunt garn och https://www.ravelry.com/patterns/library/flax för tjockare :) Är en rätstickad detalj på ärmarna som går att strunta i om en vill det. Så blir det lite Ravelryterapi också ;)

(Vet att MÅNGA gillar Drops mönster, min egen mormor t ex, men jag har fått en härdsmälta varje gång jag försökt. Otydliga och krångliga, tillsammans med att dom betalar sina återförsäljare lite klent, och så det med designstölderna då. Nja.)

Tillägger: Ja, Ankers också! La upp min första i förrgår :D
 
Det känns väldigt avigt att sticka en tjock cardigan i ull när det ska bli 30 grader varmt ute. Men om jag ska bli klar till vintersäsongen får jag lägga på ett kol. Jag stickar typ två tre varv per dag så det kommer ta ett tag. Har jag sagt att jag är en otroligt långsam stickare?
 
Det känns väldigt avigt att sticka en tjock cardigan i ull när det ska bli 30 grader varmt ute. Men om jag ska bli klar till vintersäsongen får jag lägga på ett kol. Jag stickar typ två tre varv per dag så det kommer ta ett tag. Har jag sagt att jag är en otroligt långsam stickare?
Inget fel med att vara långsam stickare! Huvudsaken är att du får ut det du vill av stickningen och känner att det är värt tiden! Oavsett om det är för att stickning är roligt eller avkopplande eller för att man vill ha den färdiga prylen eller nån helt annan orsak.
 
Inget fel med att vara långsam stickare! Huvudsaken är att du får ut det du vill av stickningen och känner att det är värt tiden! Oavsett om det är för att stickning är roligt eller avkopplande eller för att man vill ha den färdiga prylen eller nån helt annan orsak.

Ja jag stickat ju för att det är kul och avkopplande. Men det vore trevligt att bli klar nån gång :D
 
Jag stickar typ två tre varv per dag så det kommer ta ett tag. Har jag sagt att jag är en otroligt långsam stickare?
Jag stickar inte så långsamt, men jag är extrem på att repa upp eller börja om om det inte blir riktigt som jag tänkt mig. De flesta projekt tar evigheter, speciellt eftersom jag gärna stickar/virkar efter en bild jag gillar oftare än efter mönster. :o:D

Men jag tänker att det ger mig så mycket mer nöje ut för varje krona jag lägger ner och så blir jag nästan alltid nöjd med resultatet (annars repar jag!)
Visst vill man bli klar, men om det bara vore resultatet som räknades hade man ju kunnat köpa ett plagg/en grej istället - tänker jag.
 
Järbo har släppt ett mönster på en kofta som heter nybörjarkofta, den ska vara enkel att börja med. Har inte stickat den själv:)
Kakan - nybörjarkofta (jarbo.se)

Jag tycker no frills och ankers tröjan av petite knit är enkla och bra! No frills har kortvarv, men dom är det bara att hoppa över om man inte känner för det.
Ravelry: No Frills Sweater pattern by PetiteKnit
Ravelry: Anker's Sweater - My size pattern by PetiteKnit
Snyggt!
Jag gillar https://www.ravelry.com/patterns/library/flax-light för tunt garn och https://www.ravelry.com/patterns/library/flax för tjockare :) Är en rätstickad detalj på ärmarna som går att strunta i om en vill det. Så blir det lite Ravelryterapi också ;)

(Vet att MÅNGA gillar Drops mönster, min egen mormor t ex, men jag har fått en härdsmälta varje gång jag försökt. Otydliga och krångliga, tillsammans med att dom betalar sina återförsäljare lite klent, och så det med designstölderna då. Nja.)

Tillägger: Ja, Ankers också! La upp min första i förrgår :D
Ravelryterapi - underbart! :love:
Och yeah, det ser ut att vara ngt som jag söker. Och Anker's har en ju sett i sociala medier... så nu kommer en sannolikt med på det tåget också. Lite för vrång för att sticka koftan däremot - fattar inte grejen med koftor... Men gillade fasen mönstret, och gillar cookie... så nu på semestern kan det väl bli ett omvändarläger hemma på balkongen.

Har haft en liten Rubbning i Kraften en stund r/t livets jävligheter, men nu har stick-mojon vaknat igen och det är läge att sticka igån igen. Rimligt med mönstertips, tack!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 006
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 645
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 739
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 662
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp