Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Linta Fint arbete och snyggt matchat! Kollade in Skeindeer på Ravelry och hittade dig där via The Librarian. Vad produktiv du är! Antingen stickar du supersnabbt eller alltid eller både och. 😁

Funderar på att sticka något av Skeindeer som omväxling till min favoritdesigner Kate Davies och har spanat in Synchestra Cardigan. Flerfärgsstickning är min grej egentligen men det skadar väl inte med variation och att ge sig på lite flätor. Vad tycker du om hennes beskrivningar, är de instruktiva och begripliga?
 
Ännu fler grytlappar. Dessa ska mormor få nästa gång vi ses
20210712_095307.jpg
 
@Linta Fint arbete och snyggt matchat! Kollade in Skeindeer på Ravelry och hittade dig där via The Librarian. Vad produktiv du är! Antingen stickar du supersnabbt eller alltid eller både och. 😁

Funderar på att sticka något av Skeindeer som omväxling till min favoritdesigner Kate Davies och har spanat in Synchestra Cardigan. Flerfärgsstickning är min grej egentligen men det skadar väl inte med variation och att ge sig på lite flätor. Vad tycker du om hennes beskrivningar, är de instruktiva och begripliga?
Tack snälla! Jag är hyggligt snabb men framförallt är jag duktig på att ta mig tid för stickningen :p och börjar ofta på flertalet projekt ungefär samtidigt, så det ser nog mer produktivt ut än vad det är när 2-4 grejer blir klara ungefär samtidigt.
Jag älskar Skeindeers mönster! Har gjort tre tröjor och ett par vantar tror jag. Det är för det mesta glasklart vad man håller på med men OM det blir svårt att visualisera nånstans kan man lita på att det blir bra om man litar på mönstret och gör som det står, även om man inte riktigt fattar vad man gör, om det makes sense :p det är samma lite speciella axel/ärm-konstruktion på Synchestra som på Librarian men det är egentligen inte svårt, bara ovant och det går att lita blint på mönstret som sagt. Och bara 1x1-flätor och vridna maskor så det är inte heller alltför komplicerat :)
 
Tack snälla! Jag är hyggligt snabb men framförallt är jag duktig på att ta mig tid för stickningen :p och börjar ofta på flertalet projekt ungefär samtidigt, så det ser nog mer produktivt ut än vad det är när 2-4 grejer blir klara ungefär samtidigt.
Jag älskar Skeindeers mönster! Har gjort tre tröjor och ett par vantar tror jag. Det är för det mesta glasklart vad man håller på med men OM det blir svårt att visualisera nånstans kan man lita på att det blir bra om man litar på mönstret och gör som det står, även om man inte riktigt fattar vad man gör, om det makes sense :p det är samma lite speciella axel/ärm-konstruktion på Synchestra som på Librarian men det är egentligen inte svårt, bara ovant och det går att lita blint på mönstret som sagt. Och bara 1x1-flätor och vridna maskor så det är inte heller alltför komplicerat :)

Jag är så imponerad av snabb-stickerskor, som dessutom gör snygga grejer också! Själv är jag i hemlighet lite småimponerad av mig själv som faktiskt slutför mina projekt, från A till Ö, gör knappkanter och knapphål, fäster trådar, tvättar och sträcker osv. Det ingår inte riktigt i min självbild. Jag stickar inte snabbt, men också ganska mycket.

Låter lovande med Skeindeer, och det låter som att hon inte bara är designer utan skicklig yrkeskvinna också. Jag förstår precis vad du menar med att man förstår beskrivningen vartefter den fortskrider, men om man skulle läsa igenom den innan och försöka förstå utan att sticka så nej. Stivkning är ju till viss del matematik och jag gillar när mönstret är korrekt. Ska leta rätt på passande garn till Synchestra så ska jag köra igång.

Igår gjorde jag något spännande, och kanske dumdristigt, det visar sig. Jag beställde garn från England (!!!🙉 ) till två tröjor av Gudrun Johnston. Det stod på hemsidan att de nu har avtal med olika länder i EU så att de lägger på avgifter från början så att konsumenten slipper betala tullavgifter för att lösa ut paketet. Det blev ändå flera hundra kronor billigare, inklusive spårbar frakt, än det skulle ha blivit att köpa här. Lite spänning skadar väl inte i tillvaron! 🙊
 
Jag har väldigt länge velat ha en islandströja och hittade ett mönster som jag någorlunda gillade.

men jag har avstått att sticka i 30 år för jag tycker det går så långsamt. Men jag har inte kunnat släppa min önskan

så idag har jag gjort det. Slängt mig ut på riktigt djupt vatten.

laddat ner mönstret, varit i mysigaste garnaffären ever.
Införskaffat allt jag behöver.
(Bytte färger mot de i mönstret!)
Samt ska försöka mig på att göra dvärgschnauzer istället för 🐾 vi ses om ett par månader!
järbo o six är mönstret.
Gjorde provlapp oxå
Allt efter konstens alla regler.
 

Bifogade filer

  • 31693A5A-6E84-4997-A033-F8F4AE5F06C2.jpeg
    31693A5A-6E84-4997-A033-F8F4AE5F06C2.jpeg
    402 KB · Visningar: 47
Järbo har släppt ett mönster på en kofta som heter nybörjarkofta, den ska vara enkel att börja med. Har inte stickat den själv:)
68B249B3-B9EC-4384-9D75-6CC69F91F25F.JPG

Long time - no see, nor knitting... Har issues med hälsan: är under isen.
Men här är KAKAN! I Järbo Cookie Fuschia (+ Liqourice pga snålt med garn). Stickade ballongärmarna, och tvingades plocka upp några maskor i midjan för en hälla till ett bälte pga helt orimlig passform.
Har ej fäst trådarna på bältet pga vet inte om den virkade picotkanten ska sparas, repas eller göras om. Men jag kunde tydligen virka en picot iaf! ;) Har inte virkat en maska i hela mitt liv innan...

Tack för tipset!

I kön ligger nu två färdigstickade tröjor som ska monteras. Återkommer vad det lider.
 
Har haft uppläggningsbonanza senaste veckorna :laugh: går typ bara och väntar på att få dela med mig av teststickningen så fokuset är all over the place.
Flätstickad kofta i Holst Supersoft, började med en ärm som fick tjäna som provlapp också :angel: ska som synes monteras också så småningom.
C6844E0D-AC62-4207-AE52-36FDD56A143D.jpeg
 
Jag fick tillbaka min försvunna stick-mojo med denna lilla tunika/klänning till kommande bebis. Har gjort en hel del i nyfödd-storlek men denna ska vara lite större. Svårt att säga exakt för jag har inte riktigt följt ett och samma mönster - eller tjocklek på varken garn eller stickor. Men det löser sig nog!
 

Bifogade filer

  • 37B90FD7-39C6-406D-B861-F03FE268843B.jpeg
    37B90FD7-39C6-406D-B861-F03FE268843B.jpeg
    635,1 KB · Visningar: 37
Jag försöker lära mig knyppla. Jag fattar ingenting! Eller ja, jag fattar hur man ska flytta knyppelpinnarna. Jag kan göra enkla mönster, men jag fattar inte hur man följer ett mönster. Försökt googla och titta på youtube men blir inte mycket klokare.
 
Jag försöker lära mig knyppla. Jag fattar ingenting! Eller ja, jag fattar hur man ska flytta knyppelpinnarna. Jag kan göra enkla mönster, men jag fattar inte hur man följer ett mönster. Försökt googla och titta på youtube men blir inte mycket klokare.
Är det hur man flyttar nålarna, eller hur man vet vilken sorts knut att göra eller vad är det som hakar upp sig?
Var ett tag sedan jag knypplade, men har dyna och grundboken, så kan försöka hjälpa om du vill, dock dåligt med tid att titta på det förrens på måndag.
 
Är det hur man flyttar nålarna, eller hur man vet vilken sorts knut att göra eller vad är det som hakar upp sig?
Var ett tag sedan jag knypplade, men har dyna och grundboken, så kan försöka hjälpa om du vill, dock dåligt med tid att titta på det förrens på måndag.
Hur man följer ett mönster helt enkelt. Det blir bara jättekonstigt när jag försöker
 
Hur man följer ett mönster helt enkelt. Det blir bara jättekonstigt när jag försöker
Har du både ett mönster att fästa på din rulle och en beskrivning av mönstret/teckning av spetsen?
Efter att du fäst ditt mönster på rullen och hängt rätt antal knypplor, så visar teckning av spetsen eller instruktioner vilken typ av slag man gör. Prickar är där nålar ska sättas, oftast med slag runt och linjer i mönstret följs med slag utan nål i. Sedan jobbar man vänster till höger (och ibland tillbaks höger till vänster sedan beroende på mönstret och preferens).
Ska försöka visa ett exempel med spetsen jag har uppe just nu, sen får du jättegärna ställa specifika frågor om var det är du stöter på krångel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 091
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 664
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 746
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 666
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp