Visa lägenhet tom eller med husdjur?

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Ska sälja min lägenhet till våren/sommaren och får tillgång till min nya (hyres)lägenhet i slutet av maj. Just slutet av maj är ju en ganska dålig tid att sälja tänker jag rent spontant, så antingen lägger jag ut lägenheten till försäljning i mars/april (förhoppningsvis lagom till att kravet på kontantinsats sänks och det blir amorteringsfritt 🙏) eller så väntar jag tills efter sommaren. Om jag väntar tills efter sommaren så är dock kruxet att lägenheten kommer att visas helt tömd och från vad jag har förstått så är det inte att rekommendera? Men HUR illa tror ni det är att visa omöblerat? Det är en tvåa på 55 kvm, så visst kan möbler göra att man lättare kan få en uppfattning om vad som faktiskt får plats.

Andra grejen är att vi har husdjur och kommer behöva packa in dom i bilen inför varje visning, då jag inte vill visa lägenheten med katter i (tänker att det kan skrämma bort folk som inte gillar katter/tycker det är ofräscht med husdjur). Detta gör att jag väger osmidigheten (pga katterna) med att visa möblerat mot att visa lägenheten tom.

Hur hade ni gjort?

Vis de visningar jag gått på så har lägenheterna har varit stylade och rejält städade och alla personliga tillhörigheter och ev spår efter husdjur har varit bortplockade. Jag tror att detta är mer eller mindre standard när lägeheten visas av mäklare, men kan ha fel? Undantaget visningar av KFM och dylikt, självfallet.

Det går säkert att visa lägenheten omöblerad men vanligast är nog att den visas möblerad, dock stylad.

Jag har aldrig varit med om att det finns varken husdjur eller boende i lägenheten vid visning. Lägenheterna har varit stylade och rejält städade och alla personliga tillhörigheter har varit bortplockade. Jag tror att detta är mer eller mindre standard när lägeheten visas av mäklare, men kan ha fel? Undantaget visningar av KFM och dylikt, självfallet.
Jag ska inte vara i lägenheten vid visningarna, vet inte om man kan tolka min text så?

Ska sälja min lägenhet till våren/sommaren och får tillgång till min nya (hyres)lägenhet i slutet av maj. Just slutet av maj är ju en ganska dålig tid att sälja tänker jag rent spontant, så antingen lägger jag ut lägenheten till försäljning i mars/april (förhoppningsvis lagom till att kravet på kontantinsats sänks och det blir amorteringsfritt 🙏) eller så väntar jag tills efter sommaren. Om jag väntar tills efter sommaren så är dock kruxet att lägenheten kommer att visas helt tömd och från vad jag har förstått så är det inte att rekommendera? Men HUR illa tror ni det är att visa omöblerat? Det är en tvåa på 55 kvm, så visst kan möbler göra att man lättare kan få en uppfattning om vad som faktiskt får plats.

Andra grejen är att vi har husdjur och kommer behöva packa in dom i bilen inför varje visning, då jag inte vill visa lägenheten med katter i (tänker att det kan skrämma bort folk som inte gillar katter/tycker det är ofräscht med husdjur). Detta gör att jag väger osmidigheten (pga katterna) med att visa möblerat mot att visa lägenheten tom.

Hur hade ni gjort?
Jag tycker bästa tiden att sälja är just före sommaren, med tanke på hur död marknaden är ljusnar det ju förhoppningsvis framåt våren så lägg ut den april då får du i värsta fall lägga ut den igen efter sommaren. Jag skulle inte avvakta.

Ja nog är det krångel med visning när man har djur. När jag sålde sist var det ett jäkla projekt varje gång eftersom vi också ville ts ut kattens klätterträd. Men det funkar ju ändå rätt bra 😊

Om du visar senare när den är tom kan du betala för styling? Mäklaren lär ha kontakt för sånt.

Ja nog är det krångel med visning när man har djur. När jag sålde sist var det ett jäkla projekt varje gång eftersom vi också ville ts ut kattens klätterträd. Men det funkar ju ändå rätt bra 😊

Om du visar senare när den är tom kan du betala för styling? Mäklaren lär ha kontakt för sånt.
Jag kommer redan gå med förlust pga mäklararvodet, så är inte intresserad av att betala för styling tyvärr. Säljer troligtvis för samma som jag köpte för.

När jag sålde min lägenhet bodde jag inte i den, men vet att mäklaren poängterade att det var bra att den fortfarande var möblerad för det var mycket svårare att sälja en tom lägenhet. Den var dock rätt spartanskt möblerad, men det verkade inte vara en nackdel. Även fått från mäklare i de fall en lägenhet är mycket plottrigt inredd kan vara en nackdel (typ äldre människa som inte velat plocka bort saker).

Finns det möjlighet att lämna en del möblemang eller låna lite möbler till ev visning?

Jag kommer redan gå med förlust pga mäklararvodet, så är inte intresserad av att betala för styling tyvärr. Säljer troligtvis för samma som jag köpte för.
Då hade jag stått ut med krånglet med djuren. Det är ju asjobbigt att förbereda för visning oavsett, klart det blir jobbigare med djuren men det funkar ju ändå. Vi brukade bara trycka in alla saker (som rensats bort för visning) i bilen, ta med katten och sen hänga på en närliggande parkering tills mäklaren meddelade att vi kunde komma hem igen.
Katträdet åkte ut till trapphuset (vår lägenhet hade ingång direkt från gatan så spekulanterna var aldrig i trapphuset)

Hur hade ni gjort?
Vad jag hört av grannar/vänner som sålt lägenheter så har alla mäklare menat på att priset brukar höjas ett par 100' som stylad. Dom flesta jag känner har betalat ca 30-50' extra för att få lägenheterna stylade och det kan det ju vara värt om lägenheten säljs för kanske 200' mer.

Jag kommer aldrig riktigt förstå hur det kan göra så stor skillnad men antar att dom vet vad dom gör.

Vad jag hört av grannar/vänner som sålt lägenheter så har alla mäklare menat på att priset brukar höjas ett par 100' som stylad. Dom flesta jag känner har betalat ca 30-50' extra för att få lägenheterna stylade och det kan det ju vara värt om lägenheten säljs för kanske 200' mer.
Den kommer inte att sälja för så mycket mer tyvärr, även om den är stylad. För 150’ mer får man en trea i föreningen istället. Det kanske funkar i storstäder, men inte på en liten skånsk ort.

Då hade jag stått ut med krånglet med djuren. Det är ju asjobbigt att förbereda för visning oavsett, klart det blir jobbigare med djuren men det funkar ju ändå. Vi brukade bara trycka in alla saker (som rensats bort för visning) i bilen, ta med katten och sen hänga på en närliggande parkering tills mäklaren meddelade att vi kunde komma hem igen.
Katträdet åkte ut till trapphuset (vår lägenhet hade ingång direkt från gatan så spekulanterna var aldrig i trapphuset)
Ja, det är lite så planen är också; packa in dom i bilen och köra en bit bort bara och vänta tills visningen är över.

Den kommer inte att sälja för så mycket mer tyvärr, även om den är stylad. För 150’ mer får man en trea i föreningen istället. Det kanske funkar i storstäder, men inte på en liten skånsk ort.
Okej, då hade jag nog valt att inte styla faktiskt.

Att åka iväg med djuren under timmarna som dom är där och tittar låter väl som bästa idén.

När jag sålde mitt hus valde jag att låta min katt vara kvar i huset vid visningarna. Att lasta henne i bur och åka iväg hade varit ett större trauma än främmande människor i huset. Hon var en skyggis från katthem.

Styling är inget som erbjuds här nere i mörkaste Småland men jag plockade undan och fixade så gott jag kunde själv.

Varken katten eller bristen på professionell styling verkar ha påverkat. Det blev intensiv budgivning efter andra visningen och jag fick mycket mer än jag räknat med.
Kan tillägga att de jag valde att sälja till var kattmänniskor :D

Jag tror att det kan vara svårare att sälja omöblerat. Många verkar ha svårt att se hur det skulle se ut med möbler av någon anledning.

Jag hade två katter när jag sålde mitt hus. Valde att ta undan träd och lådor varje gång, var visningen på en besvärlig tid så stängde jag kattluckan så de inte kunde gå in (mäklaren öppnade sen) och nån gång när jag kunde så fick katterna vara i bur i bilen en liten bit bort.
Jag tror helt klart på att inte ha katterna hemma och kattlådor framme osv vid visning. Omöblerat ska du nog undvika också, det lockar nog till skambud... Jag fixade iordning själv inför visningarna, bara att kolla på lite mäklarannonser (Erik Ohlsson stylar typ alltid). Inte värt pengarna i min mening.

Jag skulle absolut städa bort djursaker. Poängen är att ”vem som helst” ska kunna se sig boende där, så allt som är personligt ska väck.

Som kuriosa stylar man typ nada i ex Danmark. Kaffekopparna kvar på bordet, tandkräm i handfatet och lindrigt rent. Man har inte heller samma typ av budgivning som här. Och fler typer av ägande, som jag tycker är jättespännande.

Jag skulle absolut städa bort djursaker. Poängen är att ”vem som helst” ska kunna se sig boende där, så allt som är personligt ska väck.

Som kuriosa stylar man typ nada i ex Danmark. Kaffekopparna kvar på bordet, tandkräm i handfatet och lindrigt rent. Man har inte heller samma typ av budgivning som här. Och fler typer av ägande, som jag tycker är jättespännande.
Jag har inte skrivit att jag inte ska städa bort djurens saker…? 🙂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka