Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

F

frogeyes

Jag har en -05:a som jag planerar att visa på 3 årstesten 2008.
Hur har ni andra gjort med ryttare, visare etc.

Jag har fått för mig att med lite hjälp från mamma och vänner kommer jag på egen hand kunna visa honom. Men också rida honom på ridprovsdelen. Det finns ju alltid bättre ryttare, och mer vana ryttare som gjort detta förut. Jag tänker ändå att det måste för hästen kännas tryggare om jag visar honom samt rider honom eftersom det är vi som umgås jämt. Naturligtvis kommer jag ta hjälp av instruktörer, mammas vänner etc fram till testen för att matcha honom och mig själv mot dem. Hur har ni andra gjort väl på plats?
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

Jag har också en 05:a som ska visas nästa år. Jag kommer att ta hjälp av en professionell unghästutbildare som ska rida in henne och visa henne. Känns lugnast så :)
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

Jag hade två hästar som skulle visas på 3 års i år. Jag kände direkt att det skulle bli för mkt för mig, så en av dem lämnade jag iväg till proffs för inridning och utbildning. De visade även henne på testet i löshoppning och ridprov, medans jag hyrde in ytterligare en person till att springa med henne (korta ben, både på mig och utbildarna :D )
Det gick superbra, och känns som väl investerade pengar, hästen fick dubbeldiplom :banana:

Häst nr 2 som jag skulle visa själv är min egen uppfödning och jag känner mig säker på honom, så det kändes bara kul att få vara med själv. Tyvärr blev han halt 3 veckor innan provet (hål i hoven) Så det gick i stöpet.
Känner att jag skulle kunnat visa själv, men det jag hade varit mest nervös för hade nog varit hoppningen, känns som om där behövs rutin och sammansvetsning visarna emellan, för bästa resultat! Många var väldigt oaktiva i sin inverkan och hästarna såg matta/ovilliga ut.

Ridningen ska du nog vara minst nervös för, dels får du inga poäng för den, dels är det väldigt låga krav!
Så mitt tips är att lägga ner tid på hoppningen och visning vid hand, det är där man kammar hem poängen ;)
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

jag hade två sst 04.or i år som jag visade själv tillsammans med mamma och en kompis.

De jag tycker är svårast är visning för hand men eftersom denena inte ens hade nå gångarter o visa så tog vi inte de på så stort allvar :angel:

ridningen är de du behöve rvara minst orolig för..bara visa hästeni alla gångarter , inget krav på form.
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

Tack för era svar!

Jag kommer ta hjälp av en proffsvisare, men jag har långa ben så förhoppningsvis kan jag visa själv;) . Jag får ta lektioner under året.

Jag var faktiskt på Strömsholm båda testhelgerna och jag kan hålla med om att många visare var väldigt inaktiva dels vid den fria galoppen och framförallt löshoppningen. Dock var det en helt vild pisknisse där. Som jag själv skulle ha visat ut. :devil: Jag känner att om inridningen blir mig övermäktig kommer jag sända i väg Lillen under en kortare period :)
Gjorde jag med min förra unghäst. Med mycket gott resultat!

Nåja, jag antar att man kan känna av läget under våren. Så får man ha en bra plan B!
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

Jag hyrde in min tränare att visa min 04, då jag har en gammal skada i foten som hindrar mig från att hålla jämna steg med min donna. :) Dock vet jag inte om det var så bra, fick för mig det, eftersom hon inte visade sig så som hon brukar. Kanske hade lite med honom att göra eftersom hon inte är speciellt van med honom.. men men. Jag vet vad hon kan iaf, och hon skötte sig fin fint på ridprovet som jag lotsade henne igenom. :) Och det är ju ridhäst hon ska bli så jag tog det som en klackspark. :D
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

Om inte "pisknissen" hade varit med på Strömsholm så hade de hållit på med testerna fortfarande!!!
Maken till handlingsförlamade hästägare/visare får man leta efer....
Den som du kallar pisknissen fick ju i stort sett driva runt varenda häst alldeles själv, medan de som borde ha gjort det stog där som fåntrattar.
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

Om inte "pisknissen" hade varit med på Strömsholm så hade de hållit på med testerna fortfarande!!!
Maken till handlingsförlamade hästägare/visare får man leta efer....
Den som du kallar pisknissen fick ju i stort sett driva runt varenda häst alldeles själv, medan de som borde ha gjort det stog där som fåntrattar.

Det må mycket väl vara så. Personligen hade jag valt att driva min häst själv. "Pisknissen" döper jag om till mannen med pisken, menade inget illa. I mina ögon hämmades en del av hästarna mannen med piskens drivning. Medans det fungerade utmärkt på de hästar som hade lite mer självförtroende. Inte hans fel naturligtvis. Utan rätt och slätt visarnas. Jag menar att man som visare ska vara lika matchad som sin häst mot 3-års testen. Inget annat.
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

jag visade min -04 själv på treårstestet, jag tycker att det var jättekul och ett naturligt steg i hennes utbildning och bra för mej att se hur hon var att hantera på "tävlingsbanan". att hon sedan kunde fått nått poäng mer om nån annan hade visat henne bryr jag mej inte så mycke om!
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

Jag håller med dig till fullo - om man ska visa sin häst, så måste man ju vara beredd att agera. Det är ju fullt naturligt att hästen inte beter sig som den gör på hemmaplan när man kommer bort så där, och då gäller det ju att man tydligt talar om för hästen vad som gäller.
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

jag kan bara säga att hon var nervös !! =)
kunde inte stå still i två sekunder och gnäggade hela tiden....var lite avundsjuk på dom som kunde stå och "slappa" lite med sina hästar medans jag tappert fick promenera.... men så fort hon kom in i ridhuset och såg vad det var hon skulle göra så sansade hon sej och skötte sitt jobb ypperligt !!
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

Jag visade min själv, på Strömsholm. Ska behålla henne själv så hade det inte gått bra så hade det ju inte varit hela världen.
Jag tyckte att "pisknissens" drivning fungerade bra på min häst. Jag hade kollat på innan hur han drev på de andra hästarna och hade jag inte tyckt att det skulle passa till min häst så hade jag stått vid hindren själv.
Sen så var jag inte så nöjd med hur det fungerade ändå med löshoppningen och lösgaloppen eftersom att det visade sig att min medhjälpare inte riktigt hade koll på vad hon skulle göra :crazy: Men men.. det blir väl bättre till nästa gång förhoppningsvis!
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

*kl*

Det här är väldigt intressant, och ni har alla mycket bra svar.

Det jag undrar är, endel säger att domarna ger hästen högre poäng, om det är en "erkänd" ryttare som visar/rider. Ligger det någon sanning i det?
Jag kan hålla med dem av er som säger att hästen kanske blir lite lugnare om man själv gör det, eftersom det är jag som hanterat hästen hela tiden. Men vad tror ni, kan min häst få mindre poäng bara för att jag visar honom själv?
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

Kan det vara så att de erkänt duktiga visarna bara visar bra hästar och att man därför får känslan av att deras hästar får bra poäng?
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

Jag & sambon visade min ´04 själva i år. Jag visade för hand, han red & sen hade vi även hjälp av min hopptränare vid löshoppningen. Jag tror det är en fördel för hästen om den visas av människor den känner. Det är ändå så mkt nytt den dagen.
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

Det tror jag också. Det optimala måste ju vara att det är samma personer som visar hästen som har tränat den. Allra helst om det är en försiktig/tveksam häst som behöver stöd i rätt ögonblick.
Därför blev jag så förvånad när jag såg visare efter visare som bara stog där som fån utan att agera.
Men det är klart, hästarna kanske inte alls betedde sig som vid träning och då blev visarna kanske handlingsförlamade pga det. Vad vet jag....
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

jag tror inte att dom "vana " tränarna får bra poäng för att domaren känner igen dom utan just för att dom är vana....vi ägare kanske blir lite mer nervösa och många av oss kanske inte har visat på treårstesten innan, det är ju mycke som ska klaffa inne på banan !
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

Jag och mamma visad vår ungponny själva. Han gick kanon och på finalen i höst ska vi ta pappa till hjälp. Den funktionär vi bad på plats hjälpa till med den enklaste delen som i princip aldrig behövs på vår ponny blandade sig i alldeles för mycket och störde ponnyn som är känslig men han är himla vettig och hoppade kanon ändå när han såg hindren.

Men största anledningen till att vi visar honom själva är eg att det är ju våran lilla pärla som är den första hästen vi köpt och vi vill ju vara delaktigt ui hela hans utveckling. Att lämna bort på visning/inridning/vidareutbildning är inget för oss. Vi vill lösa ev problem med hästen i samråd med de tränare vi litar på så man hela tiden vet exakt vad som hänt med hästen. Om han sedan aldrig går med är LB spelar oss ingen roll. Har man stora ambitioner för sin häst sitter man i en helt annan situation. Likaså om man känner att det blir för mycket för en själv. Då är det mycket bättre att lämna bort o få proffshjhälp på heltid.

Dock trycker jag mer på att ta MYCKET hjälp under förberedelserna. Vi har endast löshoppat för en mkt erfaren unghästtränare och han hjälpte oss massor med matchning inför treårs. Allt i från konditionsträning till bra tips som gör att uppvisningen sker smidigt och sådant man inte ska göra.
 
Sv: Visar ni era hästar själva på 3-årstesten?

Det kan mycket väl vara så.

Jag har även en bekant som har två hästar, den ena hästen var bättre än den andra, utseendemässigt samt hur den rörde sig och hoppade. Hon anlitade en "erkänd" visare till båda, och upplevde att visaren engagagerade sig mindre i den hästen som inte var lite "sämre".
Det kan man nästan kalla mobbing!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 933
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 900
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 469
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 278
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp