Nej. Tanken är att visenterna ska göra nytta för ekosystemet, inte att de ska skjutas.Ok jag fick uppfattningen att de var mer aggressiva än de djuren vi har idag. Så är tanken att det ska bedrivas någon form av licens jakt då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej. Tanken är att visenterna ska göra nytta för ekosystemet, inte att de ska skjutas.Ok jag fick uppfattningen att de var mer aggressiva än de djuren vi har idag. Så är tanken att det ska bedrivas någon form av licens jakt då?
Jag uppfattade att de beskrevs som mer försvarande djur än de vi har idag. Men tanken kanske är som jag skrev tidigare att en organiserad licens jakt kommer ske varje år så att djuren behåller en rädsla/respekt för människor.Visenter är inte aggressiva och jag förstår inte hur det hänger ihop med allemansrätten?
Allemansrätten till trots så måste man hantera björnar, vargar, älgar, grävlingar, vildsvin, tokiga jägare, lömsk flugsvamp, störtande flygplan, elaka myggor, huggormar, fallande träd, getingar, farliga stup och andra saker som är farliga om man är ovarsam. Allemansrätten går inte ett dugg ut på att skapa en ofarlig parkmiljö för människor.
Tror (!) att du hamnat i fel tankespår?Jag uppfattade att de beskrevs som mer försvarande djur än de vi har idag. Men tanken kanske är som jag skrev tidigare att en organiserad licens jakt kommer ske varje år så att djuren behåller en rädsla/respekt för människor.
Som jag skrev tidigare i tråden så är nog en vanlig ko med kalv betydligt farligare än ett vilt djur som flyttar sig om de hör folk, men precis som björnar kan vara farliga bör man inte komma mellan mamman och avkomman oavsett vilket vilt djur det handlar om. Ändå är både björn- och älgattacker med dödlig utgång ovanliga.Jag uppfattade att de beskrevs som mer försvarande djur än de vi har idag. Men tanken kanske är som jag skrev tidigare att en organiserad licens jakt kommer ske varje år så att djuren behåller en rädsla/respekt för människor.
Jo, älgar är inte ofarliga så vi kan nog plocka in ett visentbestånd på tusentals individer utan att de, för människor, blir farligare än de 300.000 älgarna. Sen finns det många andra aspekter, så det är bra att det börjar observeras i liten skala. Totalt finns sådär 7000 visenter i Europa så det handlar om en bråkdel av antalet älgar.Som jag skrev tidigare i tråden så är nog en vanlig ko med kalv betydligt farligare än ett vilt djur som flyttar sig om de hör folk, men precis som björnar kan vara farliga bör man inte komma mellan mamman och avkomman oavsett vilket vilt djur det handlar om. Ändå är både björn- och älgattacker med dödlig utgång ovanliga.
Ja, det är kärvt att vara småjordbrukare numera.Äter inte ens getter al?
Annars ser jag det som ett alternativ, mer getter
En annan aspekt, som är helt politiskt styrd, är att du inte kan vara småjordbrukare idag. Det kan ju vara en av anledningarna till att många byggder med små gårdar står öde och förfallna. Ingen kan leva och bo där helt enkelt![]()
Det finns ju inget i allemansrätten som ger oss rätt att slippa naturens faror, oavsett om det är fästingburen smitta, snöstorm eller en retad björn.Jag förstår inte alls hur det ska gå ihop med allemansrätten? Om visenter är så aggressiva som det beskrivs i tråden.
De förflyttar sig årstidsbundet till platser med gott om föda.Jag har inga starka åsikter alltså, och jag är inte direkt inläst på frågan. Jag blev förvånad när jag först läste tråden, av att argumenten mot visenterna plötsligt fick mig att bli mer positiv till dem än jag var innan. Det är därför jag frågar saker, för att förstå argumenten.
Jag vet inte hur långt de kan antas förflytta sig. Att de skulle föröka sig besinningslöst framstår som osannolikt, plus att förslagen i sammanhanget också laborerar med att man ska kunna jaga visenter (i liten skala).
VIlken källa ha du på 7000 visenter?Jo, älgar är inte ofarliga så vi kan nog plocka in ett visentbestånd på tusentals individer utan att de, för människor, blir farligare än de 300.000 älgarna. Sen finns det många andra aspekter, så det är bra att det börjar observeras i liten skala. Totalt finns sådär 7000 visenter i Europa så det handlar om en bråkdel av antalet älgar.
Flera tusen djur bör vi helt utan problem kunna leva tillsammans med, en procent av älgpopulationen vi har, men det är så extremt mycket oklarheter innan vi skulle vara där så vad sägs om att vara skeptiskt fascinerade tillsammans och bygga kunskap i ämnet?De förflyttar sig årstidsbundet till platser med gott om föda.
De har kapacitet att migrera tiotals eller tjugotals mil eller mer.
Friska vuxna Visenter har egentligen inga naturliga fiender, även varg skulle undvika visenter.
Vi har inte tillräckligt stora vargflockar i Sverige, för att de skulle kunna påverka visenter.
10 visentkor med tjur blir till ca 15 visentkor efter två år, samt en grupp tjurar.
Efter 10 år så har vi ett flertal familjeflockar med visentkor, samt grupper med tjurar, som sprider sig åt flera håll.
Argument av typen "de kommer inte att sprida sig", och "de är så få", har redan hört , om Vildsvin och dovhjort.
Jakt kan man fetglömma.
Det är en dröm hos den extrema delen av jägarlobbyn.
Ett till häftigt vilt att skjuta på alltså.
Det är en strikt skyddad art enligt alla artskyddskonventioner, och innan s.k. livskraftiga stammar uppstått, antagligen många tusen djur enbart sverige, med stor genetisk diversitet, så lär ingen jakt få förekomma.
Göggle.VIlken källa ha du på 7000 visenter?
Enligt de flesta källor så finns uppåt 1000 fria visenter i Europa.
Hur många som eventuellt finns i europeiska delar av Ryssland vet vi inte.
Generellt sett är idisslande betesdjur inte folkilskna. Ej heller tror de att vi går att äta.Tror inte någon inbillat sig att de - såsom varandes kor - föder mer än en kalv om året. Så besinningslös förökning är ingen fara.
Däremot kan de, precis som andra kor, i sakta mak förflytta sig långa sträckor i jakt efter bra bete och lämpliga miljöer. Det är stora djur. En tjur kan väga up till ett ton och de är snabba på korta sträckor. Inget du springer ifrån.
Och som sagt - när de levde här var det ett helt annat landskap än det vi har idag.
Tanken om ekosystemen är ju så snurrig i det här fallet.Nej. Tanken är att visenterna ska göra nytta för ekosystemet, inte att de ska skjutas.
Jo , vildsvin är vädigt noga. Men också väldigt skygga så observerar man och agerar efter det ändå ganska förutsägbara. Vi har gott om vildsvin här och även om det är trist med avskavd grässvål så ändå helt okej i omfattning.Det är väl ändå inhen som tror att visenter är aggressiva i betydelsen "söka upp människor för att attackera", däremot så kommer de att försvara sig och sin avkomma, och göra det med hela flocken om de upplever sig som trängda.
Egentligen precis som nötboskap.
Jag har ibland stött på vildsvinsfamiljer som jag råkat överraska i skogen.
Då gäller det att göra rätt, för att inte råka illa ut.
Jag vill ha din länk.Göggle.
Det finns drygt 7 000 vilda visenter i Europa, främst i östra delen av kontinenten. De flesta av dessa lever i Polen, Vitryssland, Ryssland och Ukraina, men visenter har också återintroducerats i andra länder.
Går du in till tjurar också?Generellt sett är idisslande betesdjur inte folkilskna. Ej heller tror de att vi går att äta.
Jag springer inte från en älg heller, men det behövs ju i princip aldrig heller.
https://www.natursidan.se/nyheter/visenternas-aterkomst-i-europa-fortsatter/Jag vill ha din länk.
Eftersom t.ex. den svenska wikipediasidan om visenter innehåller felaktigheter, som återredigeras dit gång på gång av dem som vill sätta ut visenter, så räcker inte snabba googlingar.
Man måste lägga timmavis och dagar, kanske veckor på att läsa vetenskapliga rapporter, och stämma av dessa mot varandra.
Påståenden från Ryssland och Vitryssland saknar oftast trovärdighet.
Antal visenter, om några, i Ukraina är också mycket osäkert.
Finns det dokumenterade fall då visenter attackerat människor?Går du in till tjurar också?
Dom som föder upp Black Angus som renrasig går inte gärna in i en flock tjurar hur som helst. Dom är inte en helt tam ras jmf. med mjölkkor och då är dom tamboskap.
Visenten är dubbelt så stor, ett vilt djur som lever i flock och tjurarna försvarar flocken.
Men ett stort problem är de förslag som dykt upp avseende platser att släppa visenter på är långt ifrån glesbefolkade områden.Tror (!) att du hamnat i fel tankespår?
Det är inte något djur som ska jagas. De är av naturen skygga, som björn, älg och varg. Och jag har förstått tanken som att de ska släppas fria för att vara till nytta för ekosystemet.
Och att de ska släppas fria där det inte är så bebott?