Visenter i Sverige (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

Bukefalos 30 år!

Vildsvinen dog ut i sen historisk tid, sannolikt i mitten av 1600-talet. Om de jagades ihjäl, eller om "lilla istiden" slog sönder stammen och de få som överlevde jagades ihjäl, är en annan fråga.

Så den arten kan nog anses som inhemsk, vad man än tycker om storleken på dagens vildsvinsstam.
Det är typ 1000 år sedan frilevande vildsvin försvann i Sverige sist jag läste på.. De som försvann på 1600 talet var på Öland eller i hägn.

Det är typ 1000 år sedan frilevande vildsvin försvann i Sverige sist jag läste på.. De som försvann på 1600 talet var på Öland eller i hägn.
Jag har inte önskat vildsvinen tillbaka i alla fall...

Det är mer sannolikt att vilda vildsvin försvann under bronsålderns tidiga del eller senare delen av bondestenåldern, men att adeln förde in vildsvin senare.

Svenskarna är ju vana vid att typ hela Sverige bara är en naturpark för deras eget nöje. Nåde det vilda djur som skulle kunna hota möjligheten att göra vad man vill ute i naturen. Jag har inga problem med att se återintroduktion av t.ex. visenten eller för all del ACCEPTANS för de vilda djur vi redan har. Men har man växt upp i ett land där ingen riktig vildmark finns förstår jag att det känns jobbigt.

Svenskarna är ju vana vid att typ hela Sverige bara är en naturpark för deras eget nöje. Nåde det vilda djur som skulle kunna hota möjligheten att göra vad man vill ute i naturen. Jag har inga problem med att se återintroduktion av t.ex. visenten eller för all del ACCEPTANS för de vilda djur vi redan har. Men har man växt upp i ett land där ingen riktig vildmark finns förstår jag att det känns jobbigt.
Återintroduktion?

Ett djur som försvann så att säga av sig självt, när istiden fortfarande pågick, kan inte återintroduceras.

Återintroducera kan man t.ex. göra med Vit Stork, som försvann som häckfågel i mitten av 1900-talet.

Om det är några som ser naturen som en nöjespark för att roa sig själva med spännande experiment med ekosystemet, så är det väl "rewilding"-entusiasterna, som vill introducera diverse djur, eller växter, hipp som happ, för att det är spännande att se dessa.

Jag ser rewilding som en 1800-talsmässig syn på naturen, som just en nöjespark för vuxna karlar, som inte är ute i naturen speciellt ofta, och är totalt hänsynslösa.

Återintroduktion?

Ett djur som försvann så att säga av sig självt, när istiden fortfarande pågick, kan inte återintroduceras.

Återintroducera kan man t.ex. göra med Vit Stork, som försvann som häckfågel i mitten av 1900-talet.

Om det är några som ser naturen som en nöjespark för att roa sig själva med spännande experiment med ekosystemet, så är det väl "rewilding"-entusiasterna, som vill introducera diverse djur, eller växter, hipp som happ, för att det är spännande att se dessa.

Jag ser rewilding som en 1800-talsmässig syn på naturen, som just en nöjespark för vuxna karlar, som inte är ute i naturen speciellt ofta, och är totalt hänsynslösa.

Dvs balkongbiologer :meh:

Ok, du får gärna ha dom på din bakgård 🤷‍♀️
Men håll dom söder om Dalälven tack.

Angående balansen, så anser jag att den är i stark obalans idag. Börja rätta till den först.
@Snurrfia hade ett mycket bra förslag i inlägg #71.
Min poäng var att med andra arter i ekvationen skulle det kunna vara lättare att hitta ”balansen”. Nånstans måste människor som art dessutom hitta ett sätt att klara av att förstå att planeten inte bara är till för oss, vår tillväxt och vår art - utan bygga framtiden på ett bättre sätt.

Jag tycker också det är ett bra förslag, men tycker inte att ett bra förslag slår ut alla andra bra förslag - utan anser att det är förnämligt om vi har ett batteri av möjliga åtgärder för att på bästa sätt få bra lösningar där de passar bäst.

Nu är ju en stor del av problemet att det inte finns några nötter som går på beten längre i stora delar av landet. Tänkte du att vi skulle släppa ut "vilda" kor? LRF vill ju ta bort beteskravet helt och det gäller ändå enbart kor, inte ungnöt och tjurar.
Nej, inte vilda utan innanför gps staket.

Att det finns röster för att ta bort beteskravet har jag bara hört från mjölksidan men inget från köttsidan (kan ha fel och bara inte hört det där).

Att det växerigen och betesdjuren blir färre är ju resultatet av en långsiktig politisk agenda som jag hoppas snart vänder.

Nej, inte vilda utan innanför gps staket.

Att det finns röster för att ta bort beteskravet har jag bara hört från mjölksidan men inget från köttsidan (kan ha fel och bara inte hört det där).

Att det växerigen och betesdjuren blir färre är ju resultatet av en långsiktig politisk agenda som jag hoppas snart vänder.
Ja, det var mjölksidan jag tänkte på, men det måste ju fortfarande finnas några bönder kvar som orkar ha betesdjur och gps-staket hjälper ju inte mot rovdjur.

@sjoberga blandar du ihop stäpp-bison och europeisk bison när du pratar om att dom utrotades runt istiden?

Europeisk bison har lite andra gener, bland annat inblandning av uroxe. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1040618221002421?via=ihub

Det stämmer dock att det enbart finns arkeologiska fynd i Sverige runt 9500-8500 bce, men det var ju jättevarmt här då, även i Norrbotten. Den var inte glacial period då. "Istiden" lever vi för övrigt fortfarande i. Runt 6000 bce peakade värmen och vi hade pelikaner i Skåne...

Ja, det var mjölksidan jag tänkte på, men det måste ju fortfarande finnas några bönder kvar som orkar ha betesdjur och gps-staket hjälper ju inte mot rovdjur.
Mycket av den marken jag tänker på är viktig att åter börja betas är mark som inte kan byggas rovdjursavvisande staket på pga hur marken ser ut. Köttdjur är inte dom snällaste och kan försvara sig mot vilda djur.

Jag hade velat se att man lade energin på att öka antalet betesdjur, få bort djurfabrikerna och återskapa beteslandskapet vi hade för hundra, hundrafemtio år sedan. Ur miljösynpunkt, både biologiskt och kulturellt, skulle vi vinna enormt mycket men ekonomiskt finns det pengar att tjäna inom djurindustrin och på granplanteringar så det är utvecklingen. Tyvärr.

Jag förstår inte varför så många av inläggen ställer frågan om fler betesdjur (alltså jordbruksdjur) mot det här med visenterna. Det ena utesluter väl inte det andra? Och har inte ens särskilt mycket med vartannat att göra? Olika lagrum, olika politik, olika myndigheter. Och dessutom väldigt olika skala. Inget tyder på att någon tänker sig visenter i Sverige i hundratusental, som korna är.

Jag försöker verkligen orientera mig i den här diskussionen. Men jag förstår den inte.

Jag förstår inte varför så många av inläggen ställer frågan om fler betesdjur (alltså jordbruksdjur) mot det här med visenterna. Det ena utesluter väl inte det andra? Och har inte ens särskilt mycket med vartannat att göra? Olika lagrum, olika politik, olika myndigheter. Och dessutom väldigt olika skala. Inget tyder på att någon tänker sig visenter i Sverige i hundratusental, som korna är.

Jag försöker verkligen orientera mig i den här diskussionen. Men jag förstår den inte.
Nötter, får och hästar betar innanför staket. Staketen håller djuren samlade men "vanliga" staket hjälper inte mot älg, rådjur eller -i värsta fall - varg.
Har svårt att se att de stänglen skulle hjälpa till att hålla visenter borta från lockande gräsmark?

Mycket av diskussionen runt att sätta ut djur vilt oavsett om det är att ha hästar vilda i Sverige eller vinsent är ju för att hålla landslaget öppet.
Just för att hålla landslaget öppet så tycket jag djur i fångenskap passar bättre än vilda.

@sjoberga blandar du ihop stäpp-bison och europeisk bison när du pratar om att dom utrotades runt istiden?

Europeisk bison har lite andra gener, bland annat inblandning av uroxe. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1040618221002421?via=ihub

Det stämmer dock att det enbart finns arkeologiska fynd i Sverige runt 9500-8500 bce, men det var ju jättevarmt här då, även i Norrbotten. Den var inte glacial period då. "Istiden" lever vi för övrigt fortfarande i. Runt 6000 bce peakade värmen och vi hade pelikaner i Skåne...
Kan du peka ut, citera, var i artikeln det står att Bison Bonasus är en hybrid mellan Bos Primigenius och Bison Priscus?

Jag tolkar den artikeln som att det skett visst utbyte av genetiskt material vid något tillfälle.

Annars kan vi väl säga att Homo Sapiens är en hybrid mellan Neandertalare, Denisovaner, och någon primitiv variant av Homo Sapiens när det ju finns några stänk av neandertal och denisovan i vårt nuvarande DNA.

Nej det var inte varmare än nu, och istiden pågick fortfarande. Det var ungefär som nu, och stora delar av Sverige var fortfarande nedisat.
https://www.tacitus.nu/historisk-atlas/skandinavien/istiden.htm

Det fanns dessutom en landbrygga till kontinententen vid den tiden, och eftersom Visent-fynden upphör när landbryggan försvinner, så kanske Visent egentligen inte varit året runt boende i Sverige, utan vissa djur kom hit säsongsvis.

Svårt att veta eftersom >Visent fynd är sällsynta på svensk mark.

Felcitering ? Jag har inte skrivit nåt om bisonutrotning. Historiken är intressant men jag tycker samtidigt inte att det är en förutsättning för att en ny art ska prövas som lösning för något. Det är en ganska svag kvalifikation att en förfäder till arten funnits tidigare och dött ut.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka