Visenter i Sverige (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

Bukefalos 30 år!

Våra hästhagar verkar ju tyvärr inte bidra så mycket för landskapet heller tyvärr. Ofta stenhård eller bottenlös lera med övergödning som avrinning :(

Ja det skriver jag under på, som har lättfödda hästar som man tyvärr måste minimera hagstorleken till såhär års. Det blir extremt hårt nedbetat, och allt i princips äts upp.

Ja det skriver jag under på, som har lättfödda hästar som man tyvärr måste minimera hagstorleken till såhär års. Det blir extremt hårt nedbetat, och allt i princips äts upp.
Jag har funderat över om man inte kunde göra som i vissa betessystem i USA och Afrika och flytta hästarna mellan mindre beteshagar en gång vart 3 dje dag eller liknande. (har försökt försiktigt putta fram idén till ridskolan)

Men du kan välja av utbudet......
Jobisst. Undvika leopardpäls, tex. Och industriägg. Med mera. Men jag ser det mer som uttryck för min maktlöshet än för min makt. Producenterna kan också välja. Det är väldigt mycket enklare att undvika att bli producent av tex industriägg, än det är att undvika likartade produkter som konsument.

Jobisst. Undvika leopardpäls, tex. Och industriägg. Med mera. Men jag ser det mer som uttryck för min maktlöshet än för min makt. Producenterna kan också välja. Det är väldigt mycket enklare att undvika att bli producent av tex industriägg, än det är att undvika likartade produkter som konsument.
Ja, ibland låter det som om alla utom konsumenten är helt maktlösa. EU bara måste ha kassa regler och tillåta import av regnskogskött, ICA är helt maktlösa, de klarar liksom inte att göra val. Banker likaså de har liksom inte förmågan att välja sina investeringar. Staten är helt maktlös de liksom kan inte ha andra regler. Och om folket försöker påverka dem så är folket odemokratiskt. Men konsumenten minsann ska göra allting. Som om alla dessa enheter inte styrdes av människor utan av ngn AI formel.

Iofs beror det på att oljebolagen lyckades skifta ansvaret för miljön från staten till konsumenten genom att prata om och starkt marknadsföra personligt footprint. Det gjorde att de kom undan ansvar än idag och blev trygga från statlig makt och är kanske en orsak till den totala handlingsförlamingen som finns politiskt.

Senast ändrad:
Men har inte lantbrukarna något samvete? Hur kan man själv tycka det är rimligt att korna inte ska få beta gräs?
Allt handlar bara om pengar…
Kognitiv dissonans är svaret på denna fråga. Precis som med oss hästägare där vi på rutin ställer hästar ensamma i box under ofta mer än 12 av dygnets timmar. Hade kognitiv dissonans inte funnits så hade vi haft betydligt fler lösdrifter.

Jag kan tycka att det finns vissa poänger med att ändra hur lagen ser ut idag. Tex skulle jag vilja ha tillgång utevistelse på halkfri yta större andel av året än vad som krävs idag. Idag står det såhär om bete:

1753263020808.webp

Just att det måste vara sex timmar i sträck ställer till det. Kanske vill kossan mjölkas efter 5,5 timme, det är inget ovanligt. Och vipps så räknas det som att hon inte varit på bete alls. Det är klart att det blir problem. Jag tänker att det skulle kunna stå tillgång till bete dygnet runt under X månader istället, där kon får välja själv.

För i det här vädret med över 25+ så finns det ingen ko som vill vara ute i solen.

Men sen är frågan hur viktigt själva gräset är för kon egentligen? Det är väl det min kompis ska titta på antar jag. Jag är avis till tusen kan jag tala om.

Jag kan tycka att det finns vissa poänger med att ändra hur lagen ser ut idag. Tex skulle jag vilja ha tillgång utevistelse på halkfri yta större andel av året än vad som krävs idag. Idag står det såhär om bete:

Visa bifogad fil 171481

Just att det måste vara sex timmar i sträck ställer till det. Kanske vill kossan mjölkas efter 5,5 timme, det är inget ovanligt. Och vipps så räknas det som att hon inte varit på bete alls. Det är klart att det blir problem. Jag tänker att det skulle kunna stå tillgång till bete dygnet runt under X månader istället, där kon får välja själv.

För i det här vädret med över 25+ så finns det ingen ko som vill vara ute i solen.

Men sen är frågan hur viktigt själva gräset är för kon egentligen? Det är väl det min kompis ska titta på antar jag. Jag är avis till tusen kan jag tala om.

För en något trög person. Det står ett dygn, inte per dygn.
Räcker det om nötkreaturet är ute just ETT dygn på en hel sommar?

För en något trög person. Det står ett dygn, inte per dygn.
Räcker det om nötkreaturet är ute just ETT dygn på en hel sommar?
Du behöver läsa det som står innan. För att det ska räknas som att de hålls ute ett dygn......

Nej det är flera månader de ska vara ute 6 timmar om dagen i sträck.

Då är man resistent när det gäller nyheter och information, eller idiot. Hur kan man öht missa att det bränns regnskog för en köttproduktion som är allt annat än naturlig? Jag kan välja att köpa svenskproducerat eller "billig" oxfilé som producerats under vidriga förhållanden. Vill vi ha öppna marker i Sverige får vi faktiskt betala för det och välja bort importerna.

Man ska inte underskatta hur stor del av befolkningen som är "idioter". Inte illvilliga, men helt enkelt inte nog med kapacitet för att orka eller kunna bry sig, eller ta till sig information. Och många har inte samma moral som de som bryr sig om djurvälfärd - det är helt enkelt oviktigt för dom, oavsett vad vetenskapen säger om djurens lidande.

Och vi ska inte heller underskatta hur många som faktiskt inte har råd att välja, speciellt senaste åren när priserna skenat.

Vad ska vi ens ha en stat till, om vi inte har den för att utjämna, förbättra villkor för folk och fä, reglera välfärd för djur och människor?

Jag tycker att det i princip är greenwashing att lägga ansvaret på individerna. Ansvaret ligger där makten finns.

Man ska inte underskatta hur stor del av befolkningen som är "idioter". Inte illvilliga, men helt enkelt inte nog med kapacitet för att orka eller kunna bry sig, eller ta till sig information. Och många har inte samma moral som de som bryr sig om djurvälfärd - det är helt enkelt oviktigt för dom, oavsett vad vetenskapen säger om djurens lidande.

Och vi ska inte heller underskatta hur många som faktiskt inte har råd att välja, speciellt senaste åren när priserna skenat.

Vad ska vi ens ha en stat till, om vi inte har den för att utjämna, förbättra villkor för folk och fä, reglera välfärd för djur och människor?

Jag tycker att det i princip är greenwashing att lägga ansvaret på individerna. Ansvaret ligger där makten finns.
Och fler och fler av oss blir ju idioter med tiden också.

Tidigare var det helt och totalt självklart att alla hade en morgontidning hemma och typ köpte en kvällstidning på helgen i alla fall. Och "alla" vuxna lyssnade på något av nyhetsprogrammen på TV och kanske på Ekot. (utom vissa män som hade båda dagstidningarna och köpte båda kvällstidningarna. Såg Aktuellt och Rapport och lyssnade på dagens Eko kvart i fem varje dag (det som ansågs vara nästan det bästa nyhetsprogrammet. Typ pappa och farbröder -till och med på julafton var det helt självklart att de gick och köpte kvällstidningarna...)

Själv läser man inte tidningen varje frukost "för man har inte tid" (det har man visst iom att mobilen hävdar att man tittat på kattvideos och gjort Duolingo och spelat ngt spel i 3+ timmar) och därmed inte heller plats för alla pappershögar som blir, och det är nedrans dyrt att få hem dem. Så man betalar för DN och Svenskan men snabbscannar rubrikerna på appen istället för läser hela tidningen, vilket inte alls är samma sak. (sedan inser man att man har för många prenumerationer och dumpar en av dem ibland. Tex när alla miljöjournalister på DN överger skeppet)

Och TVn sätter man på för nyheterna typ en gång i veckan. Och Ekot lyssnar man bara på när man kör bil just då. Kvällstidningarna är mest fulla av berättelser om folk som ligger eller ser ut. Så man går knappt in på sidan ens. Trots att man vet att kvällstidningarna ofta har de mest genomtänkta av reportage och undersökande journalistik.

Så i essens blir Facebook och Insta enda källan till nyheter. Där man iofs trillar in på artiklarna den vägen.

(nu har ju tydligen tidningsbranchen börjat gå bättre igen efter några katastrofala år för runt tio år sedan)

Och det spelar ingen roll om någon ljuger för journalisterna eller säger att jorden är platt för ljuga är helt ok numera.

Som komplement är det väldigt mycket färre nu som är runt 20 år gamla som ens kan läsa en hel dagstidning och förstå orden än det var för 40 år sedan.

Hu, jag måste börja se nyheterna och lyssna på Ekot igen och köpa kvällstidningarna när man handlar i sommar och sluta vara en idiot. :(

Då är man resistent när det gäller nyheter och information, eller idiot. Hur kan man öht missa att det bränns regnskog för en köttproduktion som är allt annat än naturlig? Jag kan välja att köpa svenskproducerat eller "billig" oxfilé som producerats under vidriga förhållanden. Vill vi ha öppna marker i Sverige får vi faktiskt betala för det och välja bort importerna.
Varför ska vi lita på att djurhållningen är särskilt mycket att hurra för i Sverige?

Varför ska vi lita på att djurhållningen är särskilt mycket att hurra för i Sverige?
Det ska vi inte, därför behövs både inspektioner och att folk anmäler missförhållanden, men vi har iaf en betydligt bättre lagstiftning än majoriteten i andra länder.

Jag har väldigt svårt att tro att svensken i gemen inte har råd att köpa svenskproducerat, när de har råd med resor, alkohol, importerade ox- och fläskfiléer. Jag har kollegor som glatt smäller i sig "naturkött" från grillen efter att nyss ha köpt både villa och stor husbil, för att inte tala om alla utlandsresor.

Jag har känt de som knappt haft råd att köpa mat och kläder, men samtidigt har råd att röka, kröka och tacka nej till jobb och inte kan tänka sig second hand. Jag ser det som ett större problem att många ska ha ny mobil, beställer kläder och annan skit från Kina och slänger det som är omodernt. Maten har aldrig kostat så lite som nu av den disponibla inkomsten, kruxet är att den får inte kosta något och skit samma med öppna landskap och djurvälfärd.

Och jo, jag tycker absolut att man kan lägga ansvar på konsumenten, det är de som skapar efterfrågan. Om ingen köper skit så tar inte affärerna in skit.

Det ska vi inte, därför behövs både inspektioner och att folk anmäler missförhållanden, men vi har iaf en betydligt bättre lagstiftning än majoriteten i andra länder.

Jag har väldigt svårt att tro att svensken i gemen inte har råd att köpa svenskproducerat, när de har råd med resor, alkohol, importerade ox- och fläskfiléer. Jag har kollegor som glatt smäller i sig "naturkött" från grillen efter att nyss ha köpt både villa och stor husbil, för att inte tala om alla utlandsresor.

Jag har känt de som knappt haft råd att köpa mat och kläder, men samtidigt har råd att röka, kröka och tacka nej till jobb och inte kan tänka sig second hand. Jag ser det som ett större problem att många ska ha ny mobil, beställer kläder och annan skit från Kina och slänger det som är omodernt. Maten har aldrig kostat så lite som nu av den disponibla inkomsten, kruxet är att den får inte kosta något och skit samma med öppna landskap och djurvälfärd.

Och jo, jag tycker absolut att man kan lägga ansvar på konsumenten, det är de som skapar efterfrågan. Om ingen köper skit så tar inte affärerna in skit.
Ja jag håller med. Att flyga härs och tvärs och åka lyxkryssning tycker jag snarare verkar korrelerat med att äta billigast, sämsta, möjliga mat och hyperkonsumera grejs från kinesisk postorder. Om man skulle gå på fikarumskonversationer.

Och jo, jag tycker absolut att man kan lägga ansvar på konsumenten, det är de som skapar efterfrågan.
Jag tycker gott att konsumenten, staten och företagen kan dela på skuldbördan. För om det bara är konsumenten är det faktiskt helt kört. De skulle faktiskt gapskratta om man föreslog att de skulle köpa Svenskt kött och sluta flaxa till sin lägenhet i Spanien när de inte rullar runt i sin gigantiska husbil, eller drar till någon horribel diktatur för att golfa (och när de slutat skratta konstatera att det skiter väl dom i vilken diktatur som hänger i det landet.).

Senast ändrad:
Jag har inga planer på att ta på mig skuld för andras oetiska hantering av djur och natur, tack. Eftersom producenterna dels är så mycket färre dels är på jobbet när de producerar, är de förstås mycket mer åtkomliga med tex politiska medel. Att sen politiken inte är särskilt djur- och naturvänlig är ju också ett problem.
Är du med och använder oetiska produkter så har du också, ditt eget ord, skuld- precis som vi alla andra.

Det är ju möjligt att det är ett lösbart problem med förändrade regler eller subventioner? Har för mig att det sägset hela tahet att regelverket gynnar större gårdar och att det var byggt medvetet så en gång då många små gårdar var vanligare och man ville ändra på det. Kan ha fel såklart.
På det hela taget, så stämmer det.

Det var också en period när matproduktion i Sverige, lindrigt talat, sågs som onödigt av stora delar av åolitiken, synen var att mat går att importera.

Är du med och använder oetiska produkter så har du också, ditt eget ord, skuld- precis som vi alla andra.
Men jag har en maktlös skuld. Ett ansvar utan rådighet. Jag kan inte påverka situationen, och beroende på var vi lägger ribban för oetiskt, kan det mycket väl vara så att realistiska alternativ saknas, och något måste vi ju äta och några kläder måste vi ha på oss. Det är inte konsumentens ansvar, på grund av konsumentens maktlöshet.

Tycker du det?? och hur stort tror du det behöver vara till en mjölkkobesättning??
Öhh, det är väl bara att smälla upp ett skjul som rymmer 60 kossor på varje gärde. Dödsoenkelt jö. Åsså hårdgöra alla vägar till och från varje gärde. Å alla grindhål. Skämt åsido. Jobbets sisådär 60 mjölkande ekologiska kossor går in och ut som dom vill nu på sommaren. Det betyder att dom är ute på natten en stund och om det regnar eller blåser mycket under dagtid. Soliga dagar står dom, eller ligger i sina bås. Vill inte vara ute med flugeländena.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka