Bukefalos 28 år!

Visning av häst

the_connemara

Trådstartare
Undrar om den inte passar bättre här än under "Andra grenar"?

Bilden föreställer en tvåårig connemaravalack i trav som jag visade i september. Hade velat ha lite tips på hur man hade kunnat visa hans trav bättre, hur man hade kunnat träna innan osv.

540_20061017111657DSC_0155.jpg
foto Ebba Christensen
 
Sv: Visning av häst

kan inte hjälpa dej då jag är novis på området själv.

Men hur hög är den och vad räknar du med att den slutar på och vad är de för stam?
 
Sv: Visning av häst

Jag visade mitt 3-åriga friesersto i september också, fick nia på traven!
Jag överlät visandet till en handler som fanns på plats eftersom det var första gången för mig och hästen var nyinköpt.
Vad jag noterade var att han visade tydligt med sitt kroppspråk hur hon skulle röra sig.
I skritten gick han med energiska steg och i traven lyfte han väldigt högt med sina knän för att hon skulle gör det samma. Det fungerade väldigt bra!
 
Sv: Visning av häst

Är inte heller expert men jag tror inte du ska låta tygeln hänga så utan ha kontakt med munnen på hästen. Gör halvhalter o se till att få med bakbenen så han trampar på o kan länga sitt steg. Du vill ju visa så mkt längning o svung som möjligt o för att kunna göra det så måste du försöka få hästen på samma vis som om du satt på den o red en längning...

Förstår du?

Träna jätte mkt hemma innan så hästen vet precis vad den ska göra. Så har vi gjort iaf...
 
Sv: Visning av häst

kan inte hjälpa dej då jag är novis på området själv.

Men hur hög är den och vad räknar du med att den slutar på och vad är de för stam?

150 över manken, tror inte han blir mkt mer... Grovnar nog bara mer hoppas jag, på denna bilden är han tunn efter betet, kom till oss direkt därifrån. Ser lite bättre ut nu och mer ska väl komma.

e. Lofty Roderic u. Beezies Bounty ue. Carrentubber Lad.
 
Sv: Visning av häst

Men det är ju stackars mig som brukar få agera springjöns :D

Fast connemaror ska ju inte ha höga knän utan väldigt naturlig trav, dessutom så har jag ju korta ben så jag kämpar för att hänga med. Skulle aldrig kunna visa stor häst :scary:

Men ja kroppspråket kör jag på med, spec avbrotten och skritten. Man märker oftast stort skillnad spec på bäbisar som man tränar för första visningen, de kliver på mkt bättre i skritten om man är lite fult överenergisk :D

Eg vill jag inte ha mer knän utan snarare mer bakben och lättare framdel, men det kan ju vara svårt med unghästar.

På bilden är han tränsad typ tredje gången och tränad typ fyra gånger innan, fick honom två veckor innan visningen och bor 20 mil bort och hade tenta eller ngt, var bara hemma en helg innan iaf. Så han har ingen bjudning och är irriterad över bettet och allmänt rätt spänd i traven.
 
Sv: Visning av häst

Ja som sagt så hann vi inte träna alls mkt. Han var dessutom inte "ledvan" på vanligt vis, bara att få honom vid axeln var rätt knepigt. Han var/är väldigt blyg och försiktig och höll sig oavkortat bakom en när man ledde och vågade knappt komma upp jämsides. Tog ett bra tag innan han vande sig vid att flytta från "föräldrahemmet" till nya mattar :D

Där har vi nog delade meningar. Jag vill ha hästen helt lös en bit i från mig. Vill hålla hästen väl framme och på bakbenen genom min position ist. Lite långt fram med valacken eftersom jag inte fått honom att bjuda fram än (för lite träning). Hästarna brukar sänka sig och komma ihop och länga sig på slak tygel när bjudningen kommer.

Eller ja, rätt bjudning, detta stoet tränade vi hur mkt som helst och vecka ut o vecka in var hon het het het och bara galopperade efter tre steg i kort pinntrav men när hon började slappna av så visades det här:
540_20051122102133riks2005_016.jpg

Här har jag lite för kort tygel (enl mig) för hon var lite på g och man var tvungen att ta kontakt när man skulle bryta av.

Men är det bara jag som vill visa på lös tygel? Tar alla andra förhållningar i tygeln på unghästar?

Fö så rider jag inte längningar i traven genom att hålla ihop utan att samla först (jag engagerar dem så mkt de tål i sista vändningen, då kan jag hålla lite på ridna ponnyer) och sedan låta dem länga med så mkt bärighet de kan på mjuk mjuk hand och sitsen som "hålla balansen, ev broms". Och så travar man ju lugnt först (gärna lite peppig på de individer som tål) när man startar för att sedan öka o låta dem flyga iväg :love: Nu längtar jag till sommarens visningar :D
 
Sv: Visning av häst

När jag visat häst så har jag åxo lös tygel. Tycker nog att man ska ha tränar ordentligt innan visningen. Då kan du ju visa mer vad hästen går för. Fick en 9 på skritten när jag visade min 2 1/2 åriga fjordhingst. När de får en lös tygel verkar de slappna av mer, och då kommer ju rörelserna bättre till sin rättvisa.
 
Sv: Visning av häst

Vad skönt, då ar jag inte ensam om det!

Jo klart man ska eg. Men det här var en liten lokal utställning på vår ridklubb så han anmäldes först för att fylla ut klassen och sedan tyckte vi att vadå, det är ju alltid bra social träning. Spec för honom som verkligen behövde just lite social träning :) Dessutom så är han ju valack och förstor och jag visar honom gärna igen senare, så vi tänkte att så illa borde inte resultatet bli att det drar ner hela hans släkt i skiten ;) Och det var ju ägaren av både mor och hingst som anmälde och tyckte vi skulle visa honom för träningens skull :)
 
Sv: Visning av häst

Är inte heller expert men jag tror inte du ska låta tygeln hänga så utan ha kontakt med munnen på hästen

Blir nog inte så bra. Det är skillnad när man är uppsutten. Då följer man ju med hästen varje steg. Visst skall man ha viss kontakt med munnen, kunna göra en halvhalt tex, har man kontakt med munnen vid trav blir det ruksigt ryckigt i munnen. Man skall sträva efter att huvudet skall vara så fritt som möjligt. Hästen/ponnyn skall vara så vältränad att den skall veta att den skall trava frammåt, och man visar vägen med hand eller ett kort spö.

the_connemara: jag tycker att bilden ser trevlig ut!!
 
Sv: Visning av häst

Är ingen expert men kan försöka ge lite tips.
Gick några kurser i våras för att förbereda mig för sommarens visningar. Dock visar jag shettisar men vad 17, häst som häst..*fniss*

Några tips som vi fick var.
* Börja låååångsamt. Känn efter så att du har kontroll över hästen och små jogga igång traven. När du har koll så lägg på en ökning mitt framför dommaren.
Otroligt mycket svårare än vad det kan låta. MYCKET träning
* Hästen ska kunna röra sitt huvud fritt. Så att låta tygeln "hänga" lite är inte fel.
* En sänkt hand kan oxå få hästen att länga på steget lite, speciellt under dom steg som är framför dommaren.

Men nyckelordet är som alltid ÖVNING!! I massor!!

*squirlett som längtar till nästa utställnings säsong*
 
Sv: Visning av häst

Har också lärt mig, precis som de flesta säger, att det är väldigt viktigt att hästen visas med hängande tygel så att man inte på något sätt stör hästen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 972
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 496
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 608
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp