Vit herdehund = schäfer light?

Wysiwyg

Trådstartare
Kan man säga att en vit herdehund är som en schäfer light?

Vad skiljer dessa två raser åt?

Kan man säga att herdehunden är lite mindre "skarp" men med mer vakt och reservation?

Är herdehunden en brukshund eller sällskapshund?

Många frågor, förlåt :angel:
 
Sv: Vit herdehund = schäfer light?

Kan man säga att en vit herdehund är som en schäfer light? Det skulle man nog nästan kunna faktiskt ja, många schäfermänniskor har gått över till VH just för att de vill ha en något mildare hund än schäfern..

Vad skiljer dessa två raser åt? Tror du får liten uppfattning om det i de andra svaren jag skrivit...

Kan man säga att herdehunden är lite mindre "skarp" men med mer vakt och reservation? Jag skulle nog inte uttrycka det så. Visst är nog herden i många fall mindre skarp, men att den skulle ha mer vakt i sig än schäfern tror jag inte. Mina markerar om någon kommer men sen är det bra. Reservationen är olika beroende på individ. Min äldsta har alltid haft ganska hög integritet och valt vilka människor hon gillar eller ej. Min yngsta har ingen reservation what so ever, hon har dessutom mycket mera motor och har hitills inte visat några rädslor övht. Ska bli spännande att se hennes MH till hösten.

Är herdehunden en brukshund eller sällskapshund? "Användningsområde:Uppmärksam och vaksam, vänlig och lättlärd familje- och sällskapshund" Så står det i rasstandarden. Men om jag ser utifrån mina hundar så kan jag säga så här; den äldsta skulle gott och väl kunna vara "enbart" en sällskapshund som nöjer sig med promenader och bara få vara med familjen och lite lättare arbete, medan den andra kräver bra mycket mer i aktivering och skulle krypa ur skinnet om hon inte fick använda hjärnan.

Många frågor, förlåt :angel:
 
Sv: Vit herdehund = schäfer light?

Oj, fanns ännu en tråd om vita. :)

Vilken grupp räknas den till då, sällskapshundar?
 
Sv: Vit herdehund = schäfer light?

Angående brukshund/sällskapshund så skulle jag säga att det varierar. Många uppfödare verkar vilja ha de som sällskapshund medan andra kämpar för att få den som brukshund. Själv tycker jag att den borde ses som en brukshund.
Hade någon köpt min vita herde som en sällskapshund hade den blivit besviken. Min hund har mycket motor men lite inte så stor samarbetsförmåga vilket gör han lite svår, men rolig :)

Kan tillägga att min hund är alltifrån skarp. Däremot är han vaktig men inte värre än de schäfrar jag känner.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 167
Senast: Bulldoozer
·
L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
7 247
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp