Vit, vit och jättevit!

Cado

Trådstartare
Jag behöver alla era tips för att få ut AllA gula och gröna fläckar! Dessutom har min häst (en Tinker) hovskägg och är håröm (stackaren). När jag ska borsta hans ben, så lyfter han direkt på foten!!!!!! Berätta hur ni gör - jag behöver er hjälp!!!!
 
Har väl inte direkt några tips för at hålla benen rena, mer än att tvätta dem... Det finns speciella schampon för skimlar. Skulle det vara nån riktigt envis fläck på ett olämpligt ställe inför en tävling så vet jag att en del använder sån spray man har på människor som bleker håret stegvis varje gång man använder det... Är nog inte så bra i längden, men någon enstaka gång kanske...

Men att han lyfter på hovarna när man håller på med hovskägget känner jag igen. Hur länge har du haft din häst, och är den importerad?
Har själv en tinker, och hennes hovskägg var nog aldrig borstade innan hon kom till oss från England. Däremot lyftes förmodligen hovarna i hovskägget, så hon förstår inte att man inte alltid vill lyfta hovarna när man är där och pillar. Var noga med att aldrig lyfta i skägget utan i benet/hoven, och lär din häst att pillar du i pälsen ska hoven stå kvar. Helt enkelt en vanesak, och det gäller att vara konsekvent. Var bestämd när den gör fel, och beröm när den gör rätt.

Om det verkligen är så att den har ont misstänker jag att det kan vara fotskabb... Det är otroligt vanligt bland importerade tinkerhästar och smittar lätt till (eller från smittbärare) andra hästar med mycket hovskägg.
Det kan göra fruktansvärt ont om man inte behandlar... Kolla ordentligt så den inte har små sår eller är skorvig längst in på huden.
Det finns massor att läsa om fotskabb på forumet på Svenska Tinkerhästsällskapet rekommenderas varmt...
 
Finns ju flera sorters skimmelschampon, de flest brukar var rätt dyra har jag för mig. Dessutom har de jag provat inte ens varit bra.

Jag har istället använt såpa vilket har funkat helt ok om man är beredd att ge det lite jobb. Ser de för jäkliga ut har det tagit ett par tvättar innan det gula varit helt borta. För att hindra nytt att sätta sig har jag använt pälsglans och satt där fläckarna är vanligast. Dessutom har jag varit supernoga med bädden. Varje gång jag har strött har jag packat till bädden så att hästen inte ska komma ner till kisset. I halmbädd har jag lagt spån under på de ställen hästen brukar kissa, det suger upp bättre än halmen.

Potatismjöl har jag hört folk som använder och säger funkar bra menn jag har inte provat själv.
 
Grön såpa och sen när det är nästan torrt så tar jag potatismjöl. Det blir hur vitt som helst. Men om du ska använda potatismjöl så var noga med att hästen är på gränsen till att vara torr annars blir det bara en kladdig massa. Låt potatismjölet torka ordentligt sen borstar du bara bort det. ;)
 
Det går inte att hålla de rena hela tiden om de inte är renliga av sig själva. Men om du sprayar med massor av pälsglans på när det är nytvättat så håller sig fläckarna borta längre och fäster inte lika lätt. Och sen trasslar inte hovskägget ihop sig så mkt.

Riktigt vita blir de (vid speciella tillfällen) om man har på tex 3% väteperoxid (glöm inte att skölja av) men det är ju inget man har på varje dag, onödigt. Det bleker väldigt effektivt.
 
Det bästa skimmelschampot som finns är Quick Silver schampot. Hästarna blir verkligen kritvita. Det kostar ju en slant med är absolut värt varenda krona om man ska på tävling t.ex. Men till vardags så funkar ju grön eller gulsåpa och lactasyd väldigt bra.
 
På Strömsholm använder de sig av jodopax till alla gula fläckar på vitt. Det är bara gult när man blaskar och tvättar, men sen när man sköljt och det torkar är det hur vitt och fint som helst. :idea:
 
Tack för alla tips! Givetvis så handlar det om "specialla tillfällen", inte den dagliga vården... :p

Min lilla älskling är svenskfödd och har (tack o lov) inte hovskabb, men är håröm ändå. Det kanske har att göra med att han automatiskt lyfter på hoven när man vidrör hovskägget, inte ömhet - svårt att se skillnaden. Vi ska jobba på det så får vi se om det ger resultat!

Han ska visas upp på en mässa i April och jag vill vara helt säker på att ALLA fläckar är borta, så jag börjar bums med att kolla vilka tips funkar bäst! :) :) :)
 
Han ska visas upp på en mässa i April och jag vill vara helt säker på att ALLA fläckar är borta, så jag börjar bums med att kolla vilka tips funkar bäst! :) :) :)

Ska du på Zoo-mässan i Uppsala? Ska nog förmodligen också dit med min, för rastypning... Måste försöka få "mina" hovskägg rena också :P Troya heter min, finns att beskåda på Tinkrar i Sverige på rassidan :)
 
Jajamen, Bläsen (Svanåsens Blade) och jag ska till Mässan i Uppsala... Han kommer verkligen att ÄLSKA att vara "titt-o-klapp häst" en hel dag!!!! :love:
 
Ah, så det är du som är du :) Funkan på STS-forumet här :p
Då ses vi där :) kul å träffa lite andra tinkermänniskor... har bara träffat susannes man än så länge :p å hon vi köpte isbjörnen av såklart...
 
Ja, visst ska det bli kul! Jag kanske tar med min "Klicker" för demonstration... :D
Jag ska dessutom stå i montern (fredag). Vilken dag kommer du?
 
Ska rastypa pållen, så vi är där söndag. Är du där hela helgen eller bara på fredagen? Hade varit kul å se dessa omtalade klickes :P
 
Om du vill få det som är vitt riktigt vitt så använd diskmedel. Tänk på att inte använda det för ofta då det är uttorkande. Men fint blir det!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
768
Senast: Kakis
·
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 701
Senast: Lilla vän
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 353
Senast: Lisalei
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 429
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp