Vita och gula myskällingar.

N

nepita

Har under många år fött upp myskankor, och har haft alla färger eller kombinationer. Men har alltid undrat över en sak, varför föds vissa gula och vissa vita. Även om de är fläckiga så har de antingen det "vita" vit eller gul. Slutresultatet blir ju ändå vit så varför är det så. Finns det någon som vet eller som har någon gissning.
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Där kom det! Jag har även misstänkt att det kan vara så. Men vad ska man göra, ringmärka och följa dem till vuxna, kanske inte helt fel. Men jag har aldrig hört talas om det innan, ingen har nämnt det , inte ens i böcker. Borde ju vara omtalat tycker man. Så som att vanliga ankor så har hanarna en kryllad fjäder på stjärten.....
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Kan du inte lägga in bilder? *nyfiken* Har aldrig sett myskällingar..
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Jag har ingen aning om hur man lägger in bilder, är inte så smart på sådant, men om ni vill se dem så gå in på Pixbox och sök på användar nepita så kan ni se dem.
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

22463130.jpg


naah.. vad fina..
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Det kanske inte är någon som har tänkt på det förrän nu. Om du kan så tycker jag du ska ringmärka och kolla om hypotesen stämmer :idea:
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Ok nu provar jag lägga in en bild.
22463115.jpg
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Tack nu blev jag glad, du förklarade bättre än de jag har hört innan.
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Vad kul. Alltid roligt att kunna hjälpa till. Fin bild!
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Jepp jag tänker faktiskt välja ut tre vita och tre gula som jag märker och behåller tills de är så gamla att man kan avgöra könet, ska bli roligt att se resultatet.
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Hur könsbestämmer man ankor btw? Om de inte är viltfärgade alltså..

På myskänder kan man se på det där röda "tjusiga" grejset i ansiktet om det är hon el. han. Hanar (drakar) har mera av den varan. (rätta mig gärna om jag har fel)
myskanka2.JPG


Vet inte om alla andra ankhanar har det eller inte, men en del har en krok/lock på ovansidan av stjärtfjädrarna.
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Jo du har helt rätt, på myskankor så har hanarna mycket mera bulor och röda svullnader på huvudet, men de har dock inte som andra ankraser den där fjädern som är böjd vid stjärten.
Men nu pratar jag om små ungar som är kanske1 dag och upp till 4 veckor.
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

men har alla andra vanliga ankraser den där böjda fjädern? stallet har nämligen fyra blå ankor varav en är större och mörkare än de andra. Jag har alltid uppfattat den som en hane men jag har aldrig sett den omtalade uppböjda fjädern.
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Majoriten av andraserna har denna fjäder( är ett par stycken som tillsammasn bildar en stor rund fjäder.), men många tappar den lätt och man ser därför inte skillnad. Alltså har de den så är de hanar, har de den inte så är det inte säkert att det är honor. Men du har rätt i att hanarna är lite större..... ser ut så i allafall. Jag hade kunnat ta en bild, men tyvärr är inga av mina andra ankraser så gamla så de har en sådan..... kanske jag kan hitta en.
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Hädanefter ska jag kika ankorna i rumpan varje gång jag är i stallet! Vi har ju lite olika, fyra blå, en liiten gul en stor vit (peking?) och ett antal myskankor av varierande ålder och teckningar. Ett tag hade vi också en hybrid mellan myskanka och nån "vanlig" den såg helknäpp ut :D
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Det är inte helt ovanligt att myskanka korsar sig med vanlig anka. Det finns avlare som gör detta med vilje för att få större anka med mer kött på, typ de som avlar för slakt.
Tänk även på att hanarna dansar runt honorna och pratar samtidigt. Också en sak man kan kolla på för att avgöra könen.
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

På mammas mignonankor kan man höra vilka som är honor, de som tjattrar mycket och högljutt är i den klanen iallafall "tanterna" :D

Syrrans cayugor är det likadant med, "gubbarna" kvackar lite lågmelt & "tanterna" de tjötar högt & tydligt.

När mamma hade myskor så hörde jag aldrig att de tjattrade/kvackade. De spankulerade tysta omkring och häste bara om de blev irriterade/rädda på/för något.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 634
Senast: Puffindog
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
971
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
32
· Visningar
5 270
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 153
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp