Vitlök mot fästingar

Mischmasch

Trådstartare
Förra året gav jag min hund vitlöksolja för att hålla fästingarna borta. Och det tänkte jag köra på i sommar också eftersom han älskade den :d

Men så läser jag på internet att vitlök är skadligt för hundar och lagras i levern på nåt sätt. Dom kan tydligen bli förgiftade av det :crazy:

Här är en länk där det står lite mer om det.

Så nu sitter jag här i valet och kvalet och undrar om jag ska våga ge honom oljan, åtminstonen under de två veckor vi är nere i södra Sverige?
 
Jag vet inte hur det är med vitlök och hundar, men jag har hört lite olika bud om det.

Jag har ett scaliborhalsband till min hund som jag tycker är kanon. Jag tar lätt av det när hunden ska bada och sätter på det efter badet igen.

/Anna
 
Helst vill jag inte använda Scalibor, Exspot? eller Frontline på hunden.

Funderar om jag bara ska köra på rosmarinsprayen istället..
 
Hej!

Jag har hört/läst att vanlig lök kan vara dåligt för hundar. Vet inte om samma sak kan gälla viltök :confused:

/Camilla
 
Vitlök är giftigt för hundar precis som vanlig lök!

Varför vill du inte använda de preparat som finns att köpa på Apoteket ex Scalibor, Exspot??
 
Här upp i Norrbotten finns det ju så gott som inga fästingar.
Så jag är egentligen bara i behov av fästingmedel de två veckor vi far på semester i södra Sverige.
Och då vill jag inte använda de fästingpreparaten med alla dess biverkningar..
 
Jag skulle vara mer rädd för de fästingburna infektionerna Ehrlichia, Borrelia och TBE än för biverkningar av antiparasitära medel. Läkemedel är ju trots allt kliniskt testade till skillnad från "hemmakok".
 
Vitlök innehåller Thiosulfat vilket vid kortvarig hög dosering, liksom vid långvarig låg dito riskerar ge hemolytisk anemi.

Dock är ju inte fästingar på något sätt ofarliga och om din hund har mycket fästingar så får du ju göra en avvägning. Ett tips kan ju vara att göra egen vitlöksolja gnm att lägga i hela vitlöksklyftor i olja. Efter några veckor silar du bort vitlöken och ger bara oljan (eller köpa färdig vitlkösolja i mataffären). Förmodligen är då thiosulfatet (om det öht följer med i oljan) VÄLDIGT utspätt.

Som sagt, jag kan inte garantera att det är ofarligt men du får väga för och nackdelar :).
 
Han har aldrig haft en fästing (vad jag vet) så det kanske går bra med bara rosmarinspray. Är väl heller inga överdrivet fästingrika marker precis där vi ska vara.

Det är precis så där jag gjort med vitlöksoljan. 4 klyftor till en liter. Jag tycker det borde bli gaanska så utspätt då :confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så bråkiga tankar man kan ha ibland. När man bara borde bara här och nu. Frejen är ju opererad nu igen, i måndags. Gipsbyte är bokat...
Svar
4
· Visningar
1 192
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 550
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 568
Senast: MJLee
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp