Jag tror vissa menar att det ska motverka att hästen blir sjuk/förkyld. Men jag vet inte om jag tror på det, andra saker är nog av större betydelse! Min häst har aldrig ätit vitlök men inte varit sjuk för det.
 
Även bra mot knott och andra insekter. När hästen äter vitlöken går det ut i huden och det gillar inte de små odågorna.
 
Ska vara bra för luftvägarna, bra till hästar som lätt blir lite hostiga. Om det funkar? Vet faktiskt inte men gör väl iaf ingen större skada och kostar ju inte många kronor..

//jo7 :bump:
 
Finns en undersökning som tyder på att vitlökens aktiva substans, den som ska motverka förkylning och hjälpa mot hosta och så, försvinner i den pulvriserade formen. Alltså kan man ge hur mycket man vill, men till ingen större nytta. Vilket är rätt bra eftersom samma undersökning tyder på att hästar som äter vitlök med den aktiva substansen bevarad (t ex färskpressad) drabbas av anemi, brist på röda blodkroppar. Kan påvisas vid blodprov om man misstänker att ens egen häst kan ha drabbats.
Källa
 

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
8 256
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Satt och funderade över vilka tillskott som inte behövs men tillverkarna producerar för att tjäna pengar. Hittills har jag kommit på...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Verdandi
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 635
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån som vet nån bra salva att smörja en hästs spenar och området runt då hon kliar sig mycket där? Hon har svullet juver alltid haft och...
Svar
9
· Visningar
829
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp