Vitt och fräsch, eller?

Kan även tänka mig att varenda liten pryttel du har i ditt hem finns i tusental "överallt". Såvida inte allt du äger är handgjort eller specialdesignat. :p
Jag köper ofta på bonna aktioner ute i obygden som jag mixar med nytt. Även från Mio och Ikea.
Det är inte enstak prylar som gör hemmet personligt utan helheten. :)
 
syrran har gått över till det här kataloghemmet. allt är vitt och beige. tycker det ser så fruktansvärt tråkigt ut. jag är inte nöjd med hur det ser ut hos mej heller. tyckte det var snyggt med färg när jag flyttade dit, en allt ser så skabbigt ut att jag känner för helrenovering på väggfärgerna. vill ha lite lagom färg och ev nån fondvägg.
men den våta drömmen är ett timmrat hus. eller vita väggar med mycket balkar och trädetaljer. vet inte riktigt hur jag ska kunna välja när jag ska designa mitt eget hus den dagen jag vinner mycket pengar
 
Blir imponerad av folk i tråden som menar att deras bekantas inredning inte har någon påverkan på dem.

Personligen kan jag bli superstressad av folk som endast har vitt, eller endast vitt med några få andra nyanser.

Har nära vänner som har möblerat sina rum i vitt-grått-svart tonerna, men flera olika toner. Även om jag kan tycka att det är sterilt så är det enkelt att umgås i en sådan miljö. Det är inte alls som de som endast har vitt. Det blir jag galen på.

Själv gillar jag att kombinera olika färger, starka som svaga, med olika typer av texturer och material. Det gör ett hem intressant tycker jag. Men så vet jag att vissa hatar vår tan färgade skinnsoffa också. Smaken är som baken, delad. Tur är väl det :D
 
Äsch, sådant kan man inte tänka på. Jag har längtat i 10 år att få tapetsera med Morristapeter. Nuvarande bostad bör inte ha tapeter pga nybyggt och att sättningar riskerar förstöra tapeten. Men när vi flyttar om några månader så då ska banne mig Morris upp på väggarna. Att det är löjligt trendigt just nu struntar jag i. :)
Har en Morris inspirarad barnbok, SÅ CHARMIG!
 
Att bli stressad av något är sällan självvalt. Jag blir obekväm och stressad av miljöer där allt är vitt. Inget ovanligt och definitivt inte självvalt. :)
Nu tänker jag inte på privatboende som miljöer.

Om du hälsar på hemma hos någon med vit inredning blir du alltså stressad? Jag kan förstå det om man har med sig en hund eller ett barn i kladdåldern. Men i övrigt låter det både fördömande och överspänt att säga sig bli stressad av andras smak.
 
Nu tänker jag inte på privatboende som miljöer.

Om du hälsar på hemma hos någon med vit inredning blir du alltså stressad? Jag kan förstå det om man har med sig en hund eller ett barn i kladdåldern. Men i övrigt låter det både fördömande och överspänt att säga sig bli stressad av andras smak.

Nej, jag syftar inte till folk som har vita möbler. Som jag skrivit ovan är det folk med HELVITA hem som gör att jag själv känner mig obekväm när jag är på besök.

Tänk: vita väggar, vitmålade golv, vita möbler, vita gardiner etc.

Sedan får ni andra tycka vad ni vill. Fördömande och överspänt känns lite väl hårt? Jag har inget sagt om att jag skulle tycka mindre om personer som inreder så. Jag säger bara att helvita hem är en stressande miljö. Med eller utan hundar och barn.
 
Nej, jag syftar inte till folk som har vita möbler. Som jag skrivit ovan är det folk med HELVITA hem som gör att jag själv känner mig obekväm när jag är på besök.

Tänk: vita väggar, vitmålade golv, vita möbler, vita gardiner etc.

Sedan får ni andra tycka vad ni vill. Fördömande och överspänt känns lite väl hårt? Jag har inget sagt om att jag skulle tycka mindre om personer som inreder så. Jag säger bara att helvita hem är en stressande miljö. Med eller utan hundar och barn.
Tja, du skrev att du blev "superstressad" och "galen". På något som andra väljer utifrån sin smak. Det tycker jag är väl hårt.
 
Tja, du skrev att du blev "superstressad" och "galen". På något som andra väljer utifrån sin smak. Det tycker jag är väl hårt.

Kan så vara hårt. Jag dömer ju inte personerna som sagt, men kan ändå tycka att helvitt är stressande och faktiskt tråkigt. Det är också min rätt att få tycka det, liksom det någons rätt att få välja att ha det. Tycker däremot inte att det gör det rimligt att i sammanhanget använda ordet "fördömande".

Lämnar den här konversationen nu. Har inget mer att diskutera. Jag tycker en sak, ni tycker en annan. :)
 
Kan så vara hårt. Jag dömer ju inte personerna som sagt, men kan ändå tycka att helvitt är stressande och faktiskt tråkigt. Det är också min rätt att få tycka det, liksom det någons rätt att få välja att ha det. Tycker däremot inte att det gör det rimligt att i sammanhanget använda ordet "fördömande".

Lämnar den här konversationen nu. Har inget mer att diskutera. Jag tycker en sak, ni tycker en annan. :)
Och rätten att tycka omfattar även mig. "Fördömande" tycker jag är betydligt mildare än att bli "galen" av andras inredning. På ett diskussionsforum bör du alltid vara beredd på att få kommentarer på det du skriver.
 
Att bli stressad av något är sällan självvalt. Jag blir obekväm och stressad av miljöer där allt är vitt. Inget ovanligt och definitivt inte självvalt. :)
http://b-w.se/tips-rad/farg-och-rumsupplevelser/

Färger i rummen påverkar oss mer än vi tror.
Ett helt vitt rum är inte särskilt trevliga att vidtas i.
Rum där allt är mörkt och murrigt med tunga mörka möbler är heller inte trivsamma i längden. (tycker jag)
 
Färger påverkar hur man mår.
Jag känner mig stressad i hem med väggar i väldigt starka färger. Det värsta exemplet var en lägenhet där varje rum var målat i varsin mörka och starka färg. Blodrött, grönt, knallblått, svart och mörkgult. Det var hemskt! Lägenheten fick en helt annan atmosfär efter ommålning i dusare färger.

Jag har BTW vita tapeter med svag struktur och lyster i (inte kritvita mer mot ljus ljus beige) pga att jag ville ha ett ljust hem och för att jag inte kunde se rummen innan tapetsering. Blev så svårt att välja tapeter så jag valde vitt tillsvidare.

Jag har kombinerat det med stora tunga antika bord i ek, mönstrade hellånga gardiner i tungt tyg i gyllene beige ton som i mönstret tar upp den nude färgade soffan, köksbänk i mörkgrå sten, sänggavel i art deco mönstrad möbeltyg i guld/beige, kristallkronor, tavlor i svart vitt med naturmotiv av personlig betydelse (några har jag fotat själv), många böcker, ljus och varm parkett etc. Det gör huset varmt och hemtrevligt trots de vita väggarna. Jag är inte riktigt klar med inredningen men jag trivs jättebra som det är nu också.

Alla som kommer hit säger samma sak, att de känner ett stort lugn och värme här, som en inre frid. :)
 
Färger påverkar hur man mår.
Jag känner mig stressad i hem med väggar i väldigt starka färger. Det värsta exemplet var en lägenhet där varje rum var målat i varsin mörka och starka färg. Blodrött, grönt, knallblått, svart och mörkgult. Det var hemskt! Lägenheten fick en helt annan atmosfär efter ommålning i dusare färger.

Jag har BTW vita tapeter med svag struktur och lyster i (inte kritvita mer mot ljus ljus beige) pga att jag ville ha ett ljust hem och för att jag inte kunde se rummen innan tapetsering. Blev så svårt att välja tapeter så jag valde vitt tillsvidare.

Jag har kombinerat det med stora tunga antika bord i ek, mönstrade hellånga gardiner i tungt tyg i gyllene beige ton som i mönstret tar upp den nude färgade soffan, köksbänk i mörkgrå sten, sänggavel i art deco mönstrad möbeltyg i guld/beige, kristallkronor, tavlor i svart vitt med naturmotiv av personlig betydelse (några har jag fotat själv), många böcker, ljus och varm parkett etc. Det gör huset varmt och hemtrevligt trots de vita väggarna. Jag är inte riktigt klar med inredningen men jag trivs jättebra som det är nu också.

Alla som kommer hit säger samma sak, att de känner ett stort lugn och värme här, som en inre frid. :)
Ditt hem låter super snyggt! :)
 
http://b-w.se/tips-rad/farg-och-rumsupplevelser/

Färger i rummen påverkar oss mer än vi tror.
Ett helt vitt rum är inte särskilt trevliga att vidtas i.
Rum där allt är mörkt och murrigt med tunga mörka möbler är heller inte trivsamma i längden. (tycker jag)
Att färg- och tapetbutiken du länkar säger att vitt gör ett rum större och mörkt förminskar det låter inte direkt som något nytt. Ingenstans påstås det att man blir superstressad och galen av hur ett rum är inrett, vilket var vad jag reagerade på.
 
Men att färger påverkar mående är fakta inget tyckande.
Vad är problemet om någon säger att dom blir stressad och mår dåligt av någon inredning?
Dom säger väl inte att den som gjort inredningen är ful, dum och korkad?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera här hemma och har väl kommit så långt att jag har en idé om hur köket och väggarna ska se ut, men golvet är kvar. Jag...
Svar
19
· Visningar
2 279
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp