Vittringspinnar o brukspinnar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hundar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 889
H

hundar

Har börjat med spår på min flatt kille på tio månader. Där är det ju apporter i spåret o dom är han inte ett dugg intresserad av. Han stannar för att tala om att där är något o sen går han vidare. Han har noll intresse för dom. Går inte att busa med honom i spåret för han är inte intresserad av det. Nu min undran.
Ska jag lära in liggmarkering vid apporterna eller något annat eller ska jag fortsätta traggla för att han ska ta dom? Tänker lite framåt o då tanken är att vi ska tävla lydnad framöver så kanske det inte är så bra att träna in något annat än att han ska ta dom. Kan ju bli svårt vid lydnaden sen när han ska lära sej vittrings apportering.
Har problem med vanlig apportering med då han släpper innan jag tar apporten. Ordet apport är ej inlärt än.
Eller ska jag helt enkelt strunta i hur han markerar tills apporteringen sitter.

Sv: Vittringspinnar o brukspinnar

Jag skulle skitit i apportering och satt liggmarkering på istället, samt belönat REJÄLT när hunden hittar apporten i spåret.

Klart att han inte markerar de tråkiga apporterna, det gjorde inte min tik heller i början.
Minsta lilla intresse för apporten så belönar du på det "roligaste" sättet du kan dvs. det bästa hunden gillar.
Hundens markering kan vara allt mellan himel och jord, men komihåg att berömma mycket och länge väl när det där lilla intresset dyker upp !
Lycka till :D

Träna spår o pinnarna för sig.
Pinnarna kan du träna in hemma i lugn o ro med t ex klicker.

Lycka till!

delvis KL

Jag har en hund som hämtar alla pinnar var jag än kastar dem och leker med dem hur glatt som helst. Men i spåret är de ändå inte värda ett skit...

Vad gör man då?

Men om jag tex tränar in liggmarkering finns det inte risk att han får svårt att få till vittringsapporteringen sen när lydnadsklass 3 ska tränas in? Eller är dom så smarta att dom skiljer på det.

Suck ska köpa mej en guppy istället :D

Detta tränar man hemma, inte i spåret!!

Det ska tränas så mycket att sedan när han ser en pinne i spåret så vet han vad som förväntas av honom och det ska läras in med lek. Sedan kan man ha krav om man vill men i början tycker jag att det ska vara lekfultl och positivt så att inte hunden tappar sugen.

Jag förstår inte varför instruktörerna inte lär in det såhär, det har inte min heller gjort.

Hundarna spårar jättebra men sedan ska det tjafsas och tjatas med pinnarna i spåret, hundarna fattar inte varför det plötsligt blir ett avbrott, blir förvirrade och vill bara spåra.

Ingen kritik mot dig alltså.

de är så smarta att de skiljer på spårpinnar och vittringspinnar. situationen är ju helt annorlunda. jag tror inte att valet av markering i spåret påverar vittringen. ska den apportera så ska den apportera alla den ser, och de får den ju absolut inte göra på vittringen, utan den måste först identifiera rätt pinne utan att röra de andra.

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 233
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när... 2
Svar
23
· Visningar
3 450
Senast: ako
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har... 2
Svar
29
· Visningar
5 402
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 954
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka