VM dressyr/hoppning/fälttävlan/WE 2026

Bukefalos 30 år!

Jag tycker Therese ser ut att vara en rätt snäll ryttare, men som person har jag bara hört negativt, dock från tredje hand så vet inte hur sant men är ändå lite sådär avvaktande pga det. Navarro tycker jag är en stor klump med fethals 😅

RM tävlade jag en del mot som ungdom innan hon blev känd och då var hon jättetrevlig, men ingen aning om hur det ser ut hemmavid med ridning osv.

CB är ju lite lokalkändisar i mina trakter av många anledningar men tycker hon är en duktig ryttare ändå.
Har ridit en träning för Therese och då var hon åtminstone himla trevlig trots att jag red Dio😅.

Har ridit en träning för Therese och då var hon åtminstone himla trevlig trots att jag red Dio😅.
Bara att hon är ”uppfödd” på ridskola och (liksom Patrik) inte har hästfamilj bakom sig gillar jag! Patrik har ju sen gift sig till mer resurser ;) medan Therese mer jobbat sig till dem men båda är fina exempel på att man inte måste vara född med pengar eller ha GP ryttare som föräldrar för att lyckas tycker jag

(med det sagt så gillar jag verkligen Cecilia Bergåkra med. Hon må ha hästförälder och satt på fina välutbildade hästar redan som barn men hon är modern, rider trevligt och har en skön attityd. Jag trodde kanske hon skulle kunna bli uttagen på nåt slags ”framtidskvot” eftersom hon och Rebecka var så jämna på uttagningstävlingen men det känns helt okej med uttagningen av Rebecka med. Fjärderyttaren i Sverige har antagligen inget med lagresultatet att göra, Therese är före den fjärde ryttaren även med missar, så var väl därför jag tänkte att Cecilia kanske kunde få chansen men å andra sidan är väl Rebeckas häst yngre än Cecilias och kan se som framtidskvot på så sätt?)

Hur tror ni lagtävlingen slutar?

Medaljerna bör gå till Tyskland, Danmark och Storbritannien väl?
USA har jag lite dålig koll på, men det brukar ju vara USA, Holland och Sverige som får plats 4-6 men med Justin V kanske Belgien ligger bättre till?
Kan de till och med slå sig in på pallen? Tror de har två hyfsade ekipage till och så en som kanske vinner GPn? Räcker det?

Sverige har ett helt ok lag, tre bra lagryttare men saknar en världsstjärna just nu som kan göra pallen möjlig. Mer troligt plats 5-7 för Sverige men det räcker kanske ändå till OS kval för det har väl Sverige inte ännu?

Individuellt så tycker jag både Isabel och Wendy och Cathrine och Freestyle ser bättre ut i år än ifjol men det vete sjutton om de slår Justin och Zonik ändå?
Cathrine har en ny kür och jag har inte hört att Justin skaffat nån sån (Hans var lite väl enkel ifjol tyckte jag) så kanske de har chansen ändå?
Becky och Jagerbomb ser bra ut men når kanske inte de tre stora?
Finns det fler utmanare?

Hur tror ni lagtävlingen slutar?

Medaljerna bör gå till Tyskland, Danmark och Storbritannien väl?
USA har jag lite dålig koll på, men det brukar ju vara USA, Holland och Sverige som får plats 4-6 men med Justin V kanske Belgien ligger bättre till?
Kan de till och med slå sig in på pallen? Tror de har två hyfsade ekipage till och så en som kanske vinner GPn? Räcker det?

Sverige har ett helt ok lag, tre bra lagryttare men saknar en världsstjärna just nu som kan göra pallen möjlig. Mer troligt plats 5-7 för Sverige men det räcker kanske ändå till OS kval för det har väl Sverige inte ännu?

Individuellt så tycker jag både Isabel och Wendy och Cathrine och Freestyle ser bättre ut i år än ifjol men det vete sjutton om de slår Justin och Zonik ändå?
Cathrine har en ny kür och jag har inte hört att Justin skaffat nån sån (Hans var lite väl enkel ifjol tyckte jag) så kanske de har chansen ändå?
Becky och Jagerbomb ser bra ut men når kanske inte de tre stora?
Finns det fler utmanare?
Tycker Cathrine gjorde en magisk GP i Falsterbo. Såg inte kuren dock. Såg iof bara Cathrine och Patrik. Nu var det längesedan jag såg zonic men jag tittar ju aldrig på dressyr så vet inte hur dom ser ut just nu. Jag vet inte ens vem som kommer rida för respektive lag ens.

Tycker Cathrine gjorde en magisk GP i Falsterbo. Såg inte kuren dock. Såg iof bara Cathrine och Patrik. Nu var det längesedan jag såg zonic men jag tittar ju aldrig på dressyr så vet inte hur dom ser ut just nu. Jag vet inte ens vem som kommer rida för respektive lag ens.
Håller med om Cathrine i Falsterbo. Det såg otroligt lätt och enkelt ut. Men av de filmer på Zonics starter i år är dom ännu bättre. Det syns att Zonic är en yngre generation och mycket mjukare. Men i jämförelse med båda ser Wendy allt mer ut som ett kassaskåp🫣.

Läste precis på tidningen ridsport som presenterade VM lagen. Men britterna är bara 3? Eller som jag skrev, vågar dom inte skriva ut att CD är den 4e?

Håller med om Cathrine i Falsterbo. Det såg otroligt lätt och enkelt ut. Men av de filmer på Zonics starter i år är dom ännu bättre. Det syns att Zonic är en yngre generation och mycket mjukare. Men i jämförelse med båda ser Wendy allt mer ut som ett kassaskåp🫣.
Ja tveksamt om det ens blir medalj för IW i år. Men hon har en förmåga att verkligen vara bäst när det gäller och speciellt i kuren.

Läste precis på tidningen ridsport som presenterade VM lagen. Men britterna är bara 3? Eller som jag skrev, vågar dom inte skriva ut att CD är den 4e?
De har bara tagit ut sin förhandandsnominering ännu, åtta ekipage som är listade så antar att Tidningen Ridsport gissar (eller har fått info om) att dessa tre är klara. En lagryttare och en resande reserv till ska tas ut.
https://eurodressage.com/2026/06/25/british-short-listed-riders-2026-world-championships-dressage

Såg storyn där Abi Lyle förklarade varför hon hoppat av VM.
Gillar henne ännu mer nu. Hon sa bla typ att hon inte tycker det är roligt på den nivån och att Arty inte behöver bevisa något utan hon gör det hon tycker är kul.
Som att låna en badmintonhäst och hoppa terräng.

Intressant tygelfattning av Fiona Bigwood! Ska bli spännande om hon rider så på VM.
Screenshot_20260722_200755_Facebook.webp

De som rider så verkar ju tycka att de "får en bättre känsla", vad det nu innebär? Jag har inte tänkt att man ska bli "finare" (mjukare?) i händerna så, men det är ju värt att prova. :idea: Jag håller ju ändå så när jag kör...

Mvh,
Lady_S
Jag fick rida så på en häst jag hade som var väldigt mjuk/vek i nacken fast på träns. Det funkar väldigt bra.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka