VM dressyr/hoppning/fälttävlan/WE 2026

Bukefalos 30 år!

Wow, där positionerade Tyskland sig rejält inför guldstriden! Starka resultat av både andra och tredje ryttaren och Isabell kvar på upploppsrakan.

Tycker att Fame ser mycket starkare, säkrare och pampigare ut än tidigare! Bitvis kom halsen ut men hästen är verkligen naturligt byggd som en tekanna i fronten.

Tänker faktiskt gnälla på bakgrundsmusiken. Den är för pampig och stör mig.

Får också skriva under på hur bra kommentatorerna (läs Mats) är. Förklarar på ett så bra och pedagogiskt sätt. Lite roligt ibland när det blir så tydligt att han tänker och pratar som en domare. Men det ger så bra insikter i vad domarna ser när de dömer. Tack och lov inget räknande eller förskräckta utrop hela tiden. Inget neeeej. Skillnaden är att Mats pratar om hur bytena utförs och varför de får olika poäng inte bara räknar hur många det där. Jag tror han tom sa vid någon tidpunkt igår att även om det blir ett byte för lite eller för mycket om det är så bra kvalitet att den ändå kan ges godkänt.

Han är inte så översvallande och inte riktigt lika slaviskt dyrkande av de stora namnen som Gunilla(?) där de inte kan göra något fel. Hur illa det än ser ut.

Har ni sett hur några av ryttarna rider i ökade skritten? De har helt raka armar, ganska låsta i axlarna och tar hela rörelsen i midjan. Det enda jag kan komma på är att det är för att slippa korta upp tyglarna i upptagningen, någon mer som noterat detta och har någon teori?

Har ni sett hur några av ryttarna rider i ökade skritten? De har helt raka armar, ganska låsta i axlarna och tar hela rörelsen i midjan. Det enda jag kan komma på är att det är för att slippa korta upp tyglarna i upptagningen, någon mer som noterat detta och har någon teori?
Yes så har det varit i rätt många år. Just att slippa korta tygeln särskilt mycket tror jag är anledningen. Gjort liknande på Zacke som drog när jag kortade tygeln i början..

Han är inte så översvallande och inte riktigt lika slaviskt dyrkande av de stora namnen som Gunilla(?) där de inte kan göra något fel. Hur illa det än ser ut.

Nej och det är så befriande, och samtidigt är han så engagerad också i "utfyllnads"ekipagen och att noggrant analysera om de har spänning i överlinjen eller otillräcklig samling och hur det påverkar olika rörelser. Men på ett respektfullt sätt och så gott som alltid med något positivt eller peppande medskick. Som man vill att också en bra domare ska ta hand om sitt uppdrag, att se förtjänster och möjligheter hos alla som kommer till start!

Medan Gunilla känns som att hon är helt uttråkad av alla utom kändisarna och då orkar hon inte tänka ut något annat att säga än att räkna galoppombyten och gång på gång babbla sin irriterande information för människor som aldrig sett någon dressyrridning eller tävling i hela sitt liv. Tämligen bortkastat och djupt störande.

Satte på detta, tänkte det skulle bli kul att se om dressyren blivit mer harmonisk nu. Men näää så besviken jag blev, kollade James Connors ritt och det var ju en tydligt obekväm och ihopdragen häst med en orolig mun. Det är alltså den första ritten jag såg, är han ett tråkigt undantag eller räknades det som en harmonisk häst? Den fick ändå en 6-7 för harmoni, kan inte riktigt se det??

Satte på detta, tänkte det skulle bli kul att se om dressyren blivit mer harmonisk nu. Men näää så besviken jag blev, kollade James Connors ritt och det var ju en tydligt obekväm och ihopdragen häst med en orolig mun. Det är alltså den första ritten jag såg, är han ett tråkigt undantag eller räknades det som en harmonisk häst? Den fick ändå en 6-7 för harmoni, kan inte riktigt se det??
6-7 för harmoni är relativt låg poäng ändå. Jag har inte sett massor men tycker det varit väldigt fina händer ffa även på de lite sämre ekipagen.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka