VM i Tryon 2018 - Fälttävlan

Tror du inte det kan ha varit lite illa dold besvikelse?
Bara delvis, han sa ungefär nästan samma sak efter terrängen i lördags, när de pratade banhoppning. Även Lasse sa att den brukade riva, även om det inte är i denna omfattningen.

Någon som har koll på hur den hästen som han först valde, brukar hoppa?
 
Tyckte dock intervjun med Ludde efteråt var rätt udda. Hans svar på alla frågor var ju bara "de e som de e". Hästen brukar alltså prestera sämre på banhoppningen, och orkar inte riktigt med hela tävlingen. Hur hamnar den hästen då i VM?

Ja, det är väl besvikelsen. Det var ju först tänkt att han skulle rida El Kazir, men sedan tog de Stinger eftersom den skulle vara något bättre i terrängen. Vet inte om det var Ludde själv som ville det eller mer önskemål från förbundskaptenen. Och den har ju inte varit riktigt såhär dålig, men den har bara gått 3* innan och denna hoppningen ska väl vara 4* nivå.
 
Ja, det är väl besvikelsen. Det var ju först tänkt att han skulle rida El Kazir, men sedan tog de Stinger eftersom den skulle vara något bättre i terrängen. Vet inte om det var Ludde själv som ville det eller mer önskemål från förbundskaptenen. Och den har ju inte varit riktigt såhär dålig, men den har bara gått 3* innan och denna hoppningen ska väl vara 4* nivå.

Tittade lite snabbt på British Eventings hemsida, kan inte tyda den hundraprocentigt, men det verkar som om Ludde brukar få minst ett minst ett nerslag i hoppningen. Stinger blandar få fel med riktigt många, El Kazir är jämnare på ett eller två, även om den får fel.
 
Tittade lite snabbt på British Eventings hemsida, kan inte tyda den hundraprocentigt, men det verkar som om Ludde brukar få minst ett minst ett nerslag i hoppningen. Stinger blandar få fel med riktigt många, El Kazir är jämnare på ett eller två, även om den får fel.
Enda **** i England i år för Ludde är Burghley, som han bröt m Stinger.
 
Tittade lite snabbt på British Eventings hemsida, kan inte tyda den hundraprocentigt, men det verkar som om Ludde brukar få minst ett minst ett nerslag i hoppningen. Stinger blandar få fel med riktigt många, El Kazir är jämnare på ett eller två, även om den får fel.

Jag tittade på FEIs sida, där var Stinger felfri i senaste tävlingen, men det var en CIC så jag antar att hoppningen var innan terräng då. I den senaste CCI3* hade Stinger 16 fel (Där hade El Kazir 4 fel och var 3e placerad) och den före 12 fel.
 
Till Luddes försvar (eftersom jag gillar honom! :D) så är han extremt duktig på att producera hästar på den här nivån men han måste också sälja dem rätt snabbt för att gå runt och då hinner han sällan få dem helt kompletta i alla tre grenarna.
Banhoppningen är också Luddes svagaste sida men han är en väldigt säker terrängryttare som ofta har flera hästar att välja mellan vilket gör att man vill ha med honom till mästerskap.
 
Jag tittade på FEIs sida, där var Stinger felfri i senaste tävlingen, men det var en CIC så jag antar att hoppningen var innan terräng då. I den senaste CCI3* hade Stinger 16 fel (Där hade El Kazir 4 fel och var 3e placerad) och den före 12 fel.
Vad är det domarna gör med hästarna efter ritten? Eftersom skötarna inte ens får klappa om hästarna?

De ska kolla bett och benskydd. Ingen får komma och säga att skötaren mixtrat med utrustningen innan den kontrollen.
 
Till Luddes försvar (eftersom jag gillar honom! :D) så är han extremt duktig på att producera hästar på den här nivån men han måste också sälja dem rätt snabbt för att gå runt och då hinner han sällan få dem helt kompletta i alla tre grenarna.
Banhoppningen är också Luddes svagaste sida men han är en väldigt säker terrängryttare som ofta har flera hästar att välja mellan vilket gör att man vill ha med honom till mästerskap.
Jag gillar oxå honom, även om det kanske inte verkar så på mina kommentarer. :-) Samtidigt hejar man ju på Sverige och blir besviken när det går så totalt åt skogen.
 
Om man ska försöka se framåt mot nästa år och en ev kvalificering till OS via EM, så är vi idag bästa, icke kvalificerade europeiska lag. :-) Jag vet att det inte betyder ngt om ett år, men försöker vara lite positiv. :-D
 
En helt annan reflektion. Det är många lag som tidigare varit lite sisådär och nu har gjort tydliga satsningar på att bli bättre, antar att det är med OS i Tokyo som första mål. Tänker främst på Irland, Canada och Japan. Hoppas att resultaten idag väcker förbundet och SOK, så att även Sverige kan få till en ännu bättre satsning, annars lär vi snart vara tillbaka där vi var för 10-15 år sedan igen.
 
Stinger har gått 135/140 hoppning innan, men bara tävlad fälttävlan sedan 2015 så det kanske är svårt att få en häst både kvalad och tillräckligt tränad till att gå en CCI**** bra i alla tre grenar. Jag tyckte han såg trött ut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö I senaste numret av den tyska hästtidningen Cavallo har man gjort ett test av foderrådgivning hos olika foderproducenter. Alla fick...
Svar
4
· Visningar
1 408
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp