VM i Tryon 2018 - Fälttävlan

Stinger har gått 135/140 hoppning innan, men bara tävlad fälttävlan sedan 2015 så det kanske är svårt att få en häst både kvalad och tillräckligt tränad till att gå en CCI**** bra i alla tre grenar. Jag tyckte han såg trött ut.

Intressant, det visste jag inte. Då borde ju hoppningen eg inte vara ett problem (om han hoppat bra på den höjden tidigare). Kanske var det försent att påbörja en fälttävlanskarriär på högsta nivå då (Map den kondition som krävs)? Har terrängträningen "förstört" hans hoppning eller är det Luddes ridning som inte passar ihop m hästen? Eller så blev det för mkt med Burghley så nära inpå, även om de bröt ganska tidigt? Eller så är det inte försent med en fälttävlanskarriär, men svenska teamet underskattade vädret och backen och var för dåligt tränade? Vi får nog aldrig reda på orsaken fullt ut.

Men det stämmer att han såg trött ut, bågen var så ospänd som den bara kan vara och galoppen var nästan obefintlig. Han såg faktiskt ganska trött ut redan innan backen i lördags, men jag visste inte om Stinger brukar se ut så eller om det bara var denna gången. En del andra hästar hade väldigt spetsade öron och en helt annan blick än Stinger och såg piggare ut hela vägen i mål, men jag vet som sagt inte hur han brukar se ut.
 
Till Luddes försvar (eftersom jag gillar honom! :D) så är han extremt duktig på att producera hästar på den här nivån men han måste också sälja dem rätt snabbt för att gå runt och då hinner han sällan få dem helt kompletta i alla tre grenarna.
Banhoppningen är också Luddes svagaste sida men han är en väldigt säker terrängryttare som ofta har flera hästar att välja mellan vilket gör att man vill ha med honom till mästerskap.

Det är inte han som äger Stinger så det är ju inte bråttom att sälja honom på det sättet.
Däremot så har ju banhoppning aldrig varit hästens starka sida, det är anledningen till att han bytte gren till fälttävlan.
 
Ja! Du kan ju inte rida racer in i en trekombination? Det kan jag iofs förstå men att försöka plocka bort ett språng in på den där grinden kändes ju jätteonödigt? :crazy:

Ja men gud, att han inte lärt sig! Du minns ju vad som hände när han red min häst för 100år sedan när dom ledde efter dressyren och terrängen och pajade mina pengar i hoppningen 😁
 
Stinger har gått 135/140 hoppning innan, men bara tävlad fälttävlan sedan 2015 så det kanske är svårt att få en häst både kvalad och tillräckligt tränad till att gå en CCI**** bra i alla tre grenar. Jag tyckte han såg trött ut.

Och när Ludde tog över honom så gick det ganska fort upp i klasserna

Jag tror inte han gått mer än enstaka 135 men ingen 140.
 
Till Luddes försvar (eftersom jag gillar honom! :D) så är han extremt duktig på att producera hästar på den här nivån men han måste också sälja dem rätt snabbt för att gå runt och då hinner han sällan få dem helt kompletta i alla tre grenarna.
Banhoppningen är också Luddes svagaste sida men han är en väldigt säker terrängryttare som ofta har flera hästar att välja mellan vilket gör att man vill ha med honom till mästerskap.

Ja alltså Stinger äger han inte själv. De andra har han faktiskt fått sälja för att få ihop verksamheten Tex den som han red på EM förra året. Sen kanske han inte är världens bästa hoppryttare men å andra sidan är han inte så gammal än.
 
De två bästa på EM, och då räknas alltså inte de länder med som kvalar idag.

Bland de som inte kvalade nu.. Har inte resultatet framför mig men England, Irland, Frankrike, Tyskland kvalade nu så de får man räkna bort på EM. Så det är ju inte så att man måste få silver för att kvala utan de handlar om de lag förutom dessa som nämns ovan så det bör dom klara
 
Bland de som inte kvalade nu.. Har inte resultatet framför mig men England, Irland, Frankrike, Tyskland kvalade nu så de får man räkna bort på EM. Så det är ju inte så att man måste få silver för att kvala utan de handlar om de lag förutom dessa som nämns ovan så det bör dom klara

Ja det skrev jag ju?
 
Och när Ludde tog över honom så gick det ganska fort upp i klasserna

Jag tror inte han gått mer än enstaka 135 men ingen 140.
Har för mig att dåvarande ryttare sa det, och kunde inte riktigt utläsa FEI-resultaten. Men så är det säkert. Jag menar mest att det kanske inte är hästens hoppning som är problemet, men träningen som finns i den.
 
Jag har ju bara sett Stinger när Fanny red ft på honom här i Sverige och då trodde jag aldrig det kunde bli en Mästerskapshäst så Ludde har gjort ett fantastiskt bra jobb med honom på dessa få år måste jag säga! Så fantastiskt han hoppade i terrängen i Burghley innan han bröt var ju makalöst.
 
Men det stämmer att han såg trött ut, bågen var så ospänd som den bara kan vara och galoppen var nästan obefintlig. Han såg faktiskt ganska trött ut redan innan backen i lördags, men jag visste inte om Stinger brukar se ut så eller om det bara var denna gången. En del andra hästar hade väldigt spetsade öron och en helt annan blick än Stinger och såg piggare ut hela vägen i mål, men jag vet som sagt inte hur han brukar se ut.

Tror inte jättemånga kan svara på det eftersom jättemånga är det inte som sett hästen gå en hoppning sista dagen. Vad jag kan säga är att vi ska nog inte jämföra med när hästen gick ren hoppning för det är som natt och dag mot att hoppa sista dagen efter en terräng ritt. De flesta ft hästar går lätt 140 på en hopptävling felfritt men det är extremt annorlunda att hoppa efter terrängen och just det tror jag inte Stinger är så van vid.
 
Fråga till de med lite erfarenhet; vågar man sia om vad vilodag mellan terräng och hoppning kan ha för effekt? Kommer hästarna vara fräschare, stelare? Vad tror ni gjordes med hästarna igår?

/nyfiken novis :D

Jag kan ju svara eftersom så vitt jag vet är jag den enda här som ridit svårklass ft med hoppningen på sista dagen. Detta är ju något som aldrig skett tidigare men för hästarna en klar fördel för du får en extra dag att mjuka upp hästen på. För ryttaren tror jag det är mentalt sämre att hålla upp fokuset en extra dag till. Är ju extremt energikrävande som det är och nu med en extra dag är det ju de som tävlat i 5 dagar, dvs de som red sin dressyr på torsdagen.

Jag hade joggat lite lätt i lång och låg denna extra dag för att transportera bort slaggprodukter och få bort lite mjölksyra. Förutom alla de promenader de får när de betas såklart.
 
Stinger har gått 135/140 hoppning innan, men bara tävlad fälttävlan sedan 2015 så det kanske är svårt att få en häst både kvalad och tillräckligt tränad till att gå en CCI**** bra i alla tre grenar. Jag tyckte han såg trött ut.

Alltså det tar ju ett tag att få den Hårdheten i muskelaturen för att klara av alla grenar. Vad jag minns gick den 1*2016 med Fanny och sen fick Ludde den. Det är svårt att få den uthålligheten i muskelaturen på två år. Till OS om den är kvar blir det nog en annan femma!
 
Alltså det tar ju ett tag att få den Hårdheten i muskelaturen för att klara av alla grenar. Vad jag minns gick den 1*2016 med Fanny och sen fick Ludde den. Det är svårt att få den uthålligheten i muskelaturen på två år. Till OS om den är kvar blir det nog en annan femma!

Ja. Har för mig att han red Huntingen och fick honom efter det.

Kollar man resultaten gick den dessutom sin sista tävling förra året i Juni.
 
Jag är i alla fall glad över att Ros Canter vann. Har tyckt att hon rider så himla bra sedan jag såg henne rida första gången på Badminton förra året.
 
Jag kan ju svara eftersom så vitt jag vet är jag den enda här som ridit svårklass ft med hoppningen på sista dagen. Detta är ju något som aldrig skett tidigare men för hästarna en klar fördel för du får en extra dag att mjuka upp hästen på. För ryttaren tror jag det är mentalt sämre att hålla upp fokuset en extra dag till. Är ju extremt energikrävande som det är och nu med en extra dag är det ju de som tävlat i 5 dagar, dvs de som red sin dressyr på torsdagen.

Jag hade joggat lite lätt i lång och låg denna extra dag för att transportera bort slaggprodukter och få bort lite mjölksyra. Förutom alla de promenader de får när de betas såklart.

Tack, intressant! Jag föreställde mig något liknande men min ”ft-karriär” har liksom varit några träningar och en hunting för hundra år sen så jag känner liksom inte att jag har något att komma med :p
 
Ja! Du kan ju inte rida racer in i en trekombination? Det kan jag iofs förstå men att försöka plocka bort ett språng in på den där grinden kändes ju jätteonödigt? :crazy:

Jag tycker att de allra flesta red i alldeles för högt tempo! Är inte van vid att se ft-hoppning men de red ju omhoppningsfort hela tiden och så ökade de ibland helt omotiverat i mina ögon.
 

Liknande trådar

Foder & Strö I senaste numret av den tyska hästtidningen Cavallo har man gjort ett test av foderrådgivning hos olika foderproducenter. Alla fick...
Svar
4
· Visningar
1 408
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp