Bukefalos 28 år!

VoH och andra färskfoder

Sv: VoH och andra färskfoder

Tänkte återigen ge samma tips som jag gav i en annan tråd. Min ena äter nämligen inte heller färskfodret rått, men när jag värmer det på full effekt i 30 sec i micron så blir det lagom "tillagat" och mer köttfärsliknande och då älskar han det!

I den tråden jag skrev så ratade hennes hund oxå färskfodret, men sen hon började värma det så äter hunden det.

Värt att testa kanske (om du nu inte gjort det sas :) )
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Jag prövade det oxå, det dög inte. Spottade ut det o såg ledsen ut.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Och jag är av åsikten att hundar, precis som barn, inte alltid förstår sitt eget bästa och därför ibland måste övertygas om att äta vissa saker.

Antingen äter man det som serveras (ett foder som är utvalt för att det i längden är optimalt för hundens hälsa och prestation) eller så får man vara hungrig. Få hundar svälter sig själva så länge att det på något sätt blir farligt. Skitfoder som Frolic däremot, ÄR farligt att ge som huvudkost.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Om det är konsistensen han ogillar så kanske du kan prova med Ziwipeak som är lufttorkat? Det är visserligen vansinnigt dyrt, men det kan det kanske vara värt om man vet att hundarna mår bra och att allt foder går åt.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Jag håller med lite faktiskt, var mer blödig förr och gav upp. Men blev "tvungen" att ge Bravo vilt istället för VoH p.g.a allergiutredning. Hunden åt det inte på kanske 4-5 dagar men insåg till slut att det var vad som bjöds och nu är hon helt galen i den maten med :) Tyckte fruktansvärt synd om henne under de dagar hon inte åt men det var nog jobbigare för mig än för henne! :)
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Nu får han Rc som huvudfoder, han är i bra kondition, fin i päls o hull, pigg o glad.
Så han verkar absolut inte må dåligt på det fodret även om jag hellre skulle ge färskfoder.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Blir ju riktigt sugen på att testa VoH men kan inte i dagsläget. Får erkänna att jag tagit åt mig alla de lovord andra jämt skriver om fodret. Fast det kanske inte ens funkar för just min hund.,
 
Sv: VoH och andra färskfoder

KL
Har planer på att gå över till VoH till mina två hundar en vuxen ACD och en WK valp på knappt 5 mån. (letar begagnad mindre frys som en besatt)

ACDn har tappat pigment på läpparna ev från fodret hon får nu och har torra trampdynor som får grunda sprickor inget hon blir halt av men ändå. Annars är hon fint musklad fin i pälsen och fungerar bra i övrigt. Henne funderar jag på deras no 25, den med lax, tror det kan vara bra för henne. Men har ett litet problem och det är att jag är allergisk mot fisk, är det nån som vet hur "fiskig" den är? Det är ju inte jag som ska äta den men det ska ju hanteras osv. Märks det på hundens andedräkt att den har ätit fisk? Hon slickar ju på en ibland också.
Valpen blir det väl deras valpfoder till då kanske han slutar försöka gasaihjäl mig med hans fisar :)

Eller hur stor skillnad är det på VoH och bravos färskfoder i kvalitet? Har 2 mil till Bravo försäljare och 7 till VoH.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Hur allergisk är du? Fiskallergener är mig veterligen väldigt potenta och ge allvarliga reaktioner. Kan ett alternativ vara fiskolja i form av kapslar, samt att du ger ett färskfoder utan fisk?
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Stod det när jag sökte på återförsäljare inom 10 mils avstånd, så jag hoppas det! Tänker då inte ta mig längre än det (har ingen bil):(
 
Sv: VoH och andra färskfoder

K

Eller hur stor skillnad är det på VoH och bravos färskfoder i kvalitet? Har 2 mil till Bravo försäljare och 7 till VoH.

Det är väldigt stor skillnad. Bravos "bas med vom" innehåller 45% animaliska produkter, resten är spannmål och potatis.
VoH är bara animaliska produkter om man ni inte väljer den med ris.

Gå in på resp. hemsida och jämför så får du se.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Jag är inte så jätteallergisk, symtomen är irriterade slemhinnor vid kontakt, ögon strupe osv.
Kapslar kan ju vara ett alternativ, vart kan man köpa det?

Vallhund Jag visste inte om man kan va allergisk mot vad fisken äter. Har inte gjort nån utredning på det men märker ingen skillnad mellan olika fiskar, skaldjur är inga problem.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Var väl känslan jag fick med när jag kollade sidorna. Svårt att hitta näringsvärdet på VoH dock.

Spannmål kan dom äta gratis hos fåren om dom saknar det :)
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Eller hur stor skillnad är det på VoH och bravos färskfoder i kvalitet? Har 2 mil till Bravo försäljare och 7 till VoH.

Det är stor skillnad på VoH och Bravo. För min hund är det bra eftersom hon inte fungerar på VoH men fungerar utmärkt på Bravo. Jag tänkte som du att det var bäst att köpa något "rent" foder och lägga till ev spannmål och annat om det behövdes, men även om jag bara gav pyttelite VoH så blev hon tjock. Hon har dock väldigt lätt för att bli tjock.

Idag äter hon istället ett av Bravos foder för tjocka hundar och så ger jag henne en del köttiga ben och rent kött. Det blev den perfekta kombinationen för oss :)
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Jag hitter inte heller det på hemsidan, men det står i broshyren jag har här.
Jag ger min leonberger nr 25 (hundmat med lax) och det står så här om den:
Innehåller: Kyckling, innanmäte, nötvom och lax Vitaminiserat
Torrsubstans (%): 35,2
Aska (%): 4,9
Protein (%): 12,5
Fett (%): 22
Kolhydrater (%): -
Kcal/kg: 2300
OE % från protein 22
OE % från fett: 78
OE % från kolhydrater: -
Kalcium (%): 1
Fosfor (%):0,5
OE=omsättlig energi

Jag känner inte av någon "fiskig" andedräkt på honom, tvärtom så har han bättre andedräkt nu eftersom han inte får tandsten när han äter VoH.
Du kanske kan använda handskar när du gör iordning maten?
Lax står som 4-e ingrediens av 4 så det är nog inte jättemycket.
Det finns en facebooksida där man brukar få svar på sina frågor relativt snabbt.
 
Senast ändrad:
Sv: VoH och andra färskfoder

Tack för den infon :)
Ska nog åka och köpa några korvar i morrn så får vi se om jag kan hantera det och om hundarna tycker om det :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 751
Senast: MML
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 856
Senast: Lilla-S
·
Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 382
Senast: Rosett
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp