Bukefalos 28 år!

VoH och andra färskfoder

Sv: VoH och andra färskfoder

Har inte sett skymten av tandsten på en enda av våra hundar sen jag började med färskfoder, det har snarare förbättrat munhälsan än försämrat.

Håller med!

Min omplacering kom till mig med tandsten och väldigt äcklig andedräkt. Nu har jag inte gjort något åt tandstenen, men hans andedräkt har blivit MYCKET bättre!
(Han åt torrfoder hos förra ägarna, hos mig får han endast VoH + mycket tuggben, och jag tycker hans tandsten verkar ha minskats)
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Kan man blanda ut VoH med egenmald fiskfärs?
Vad är kostnaden?

Det "spär ju ut" mängden tillsatta mineraler och vitaminer, så det är inget jag skulle göra regelmässigt.

När du talar om fiskfärs, tänk då på att man inte ska ge vit fisk rå. :)

Lite OT så måste jag bara berätta att min unghund älskar din avatar. Hon tycker att den vickande rumpan är hur fascinerande som helst. :D
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Min vovve blev besiktigad för 7 månader sedan i samband med att jag tecknade ny försäkring och då fick hon ingen anmärkning på tandsten eller liknande. Det borde han nämnt väl? Då han kollade hennes bett (hon har underbett men inget som gör att hon får problem på något vis)

Hon har rätt dålig andedräkt faktiskt... jätte nyfiken på att testa att ge henne något mjukfoder som nämns här.

Var inne och kollade på fodax.. men alla foder där är för väldigt aktiva hundar? Min hund är väl inte direkt super aktiv. Mest långpromenader och aktiviteter innomhus då hon är otroligt självständig och svår att få kontakt med utomhus.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Var inne och kollade på fodax.. men alla foder där är för väldigt aktiva hundar? Min hund är väl inte direkt super aktiv. Mest långpromenader och aktiviteter innomhus då hon är otroligt självständig och svår att få kontakt med utomhus.

Den GRÖNa funkar bra på en mindre aktiv hund, om inte hunden har väldigt lätt för att lägga på sig. Min pensionär får den gröna.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

den här kräsentassen tycker det är snusk, han drog ut det på golvet o försökte rulla sig i det istället :p

Men då ska jag köpa en kyllingkorv imorgon o så håller jag tummarna för att han äter det :)

Har ätic RC innan o det vill vi inte alls ge :/

Ja men ska man inte rulla sig i en död ko ;)

prova kycklingen. Annars tycker de flesta nog att valpvarianten är bland dom godaste, då det är lax i den förutom kyckling (fungerar lika bra till vuxna). Du får prova dig fram, för hunden är väl inte van vid "finmat";)
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Nä hon är snarare tvärtom. Men hon har hållit sig i bra hull de senaste månaderna:) Sen är hon ju mest päls så hon ser ju betydligt grövre och tjockare ut än vad hon är:p

Ska ta mig till lantmännen och köpa hem och testa vad hon tycker om det :)
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Det är sötvatten/insjöfisk man inte skall ge rå pga risken för parasiter.

Vad gäller att blanda färskfoder med t ex fiskfärs så kräver det samma kunskaper i näringslära som behövs när man BARFar.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Nä, han är väl inte det.
Tänkte köpa, kylling, laks o valp så får vi se om ngt duger. Ruben äter ju allt så ingen risk att behöva kasta.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Det är sötvatten/insjöfisk man inte skall ge rå pga risken för parasiter.

Vad gäller att blanda färskfoder med t ex fiskfärs så kräver det samma kunskaper i näringslära som behövs när man BARFar.

Du har rätt, men jag tänkte inte främst på fiskbinnikemask, utan på torskmask och spiralmask. Men de kanske avdödas vid frysning vid närmare eftertanke?
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Var inne och kollade på fodax.. men alla foder där är för väldigt aktiva hundar? Min hund är väl inte direkt super aktiv. Mest långpromenader och aktiviteter innomhus då hon är otroligt självständig och svår att få kontakt med utomhus.

Det skiljer ganska lite på kaloriinnehållet i fodax olika foder (några få kcal/100g foder), och jag har för mig att samtliga av dem är mindre kaloririka än VoH sortimanet...? Tycker nog man kan välja vilket som av fodax foder, beroende på vad man önskar (så lite spannmål som möjligt? fisk i foret? etc)
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Det är sötvatten/insjöfisk man inte skall ge rå pga risken för parasiter.

Vad gäller att blanda färskfoder med t ex fiskfärs så kräver det samma kunskaper i näringslära som behövs när man BARFar.

Tror du att det behövs tillskott om man ger 2/3 av färskfoder (fullfoder) och 1/3 köttdelar. Mestadels kycklingdelar, men även annat?
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Vilken besvikelse, köpte alla tre sorter o det var ingen som dög! Inte ens Ruben vill äta det, vad är detta?
Jag som tyckte det såg så fräscht o bra ut, luktade inte så mycket.

Så Ruben får väl fortsätta äta sin snuskiga Nordic light o Ture sitt Royal canin torrfoder fast det tar emot, det gör det verkligen :(
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Min vovva åt inte heller VoH de två första gångerna hon blev bjuden på det, sen smakade hon och numera är hon galen i sin mat!
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Ge inte upp så fort ;)

Det verkar inte helt ovanligt att det tar lite tid innan hundarna vänjer sig vid färskfoder. Alla blir inte eld och lågor, utan vissa behöver lite tid... :grin:
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Fast Ruben äter färskfoder som sagt fast Nordic o det fungerar bra.

Har inte hjärta att svälta Ture o tvinga honom äta ngt han inte vill ha.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Fast Ruben äter färskfoder som sagt fast Nordic o det fungerar bra.

Har inte hjärta att svälta Ture o tvinga honom äta ngt han inte vill ha.

Ge torrfodret så länge. Det kan ju hända att han så småningom blir sugen på det Ruben har i matskålen.

Men vissa hundar gillar nog inte färskfoder. Min italienare tyckte att rått kött hade läskig konsistens och ratade det om det inte satt i mycket små mängder på märgben (vilket hon alltid kräktes av, så det fick hon i princip aldrig). Mat skulle enligt hennes bestämda mening serveras tillagat.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Verkar vara samma här, vår lagade mat är god men inte det där läskiga som Ruben har i skålen.

Men vi fortsätter servera lite färskfoder vid varje mål så har han chansen att äta det om han vill ha.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Tror du att det behövs tillskott om man ger 2/3 av färskfoder (fullfoder) och 1/3 köttdelar. Mestadels kycklingdelar, men även annat?

Ja, om du inte har rätt proportioner ben/kött/inälvor så behöver du det. Men det behöver inte vara så svårt ändå. Standardt kan hjälpa till med rådgivning gratis, fick sjäv mycket hjälp när jag ville bättra på kötthalten i bravos foder.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Nä hon är snarare tvärtom. Men hon har hållit sig i bra hull de senaste månaderna:) Sen är hon ju mest päls så hon ser ju betydligt grövre och tjockare ut än vad hon är:p

Ska ta mig till lantmännen och köpa hem och testa vad hon tycker om det :)

Lantmännen?? Skulle de har fodax?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 751
Senast: MML
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 856
Senast: Lilla-S
·
Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 382
Senast: Rosett
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp