Bukefalos 28 år!

VoH och andra färskfoder

Sv: VoH och andra färskfoder

Visst hade du en allergihund du med? Den du pratar om?

Någon som haft problem med rinnande ögon då, nyfiken på om färskfoder fått bukt med det?
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Om man lägger korvarna i rumstemperatur ett par timmar så kan man dela dem med en brödkniv utan problem. Smidigt att frysa om bitarna, som fortfarande är fasta och håller formen.

Jag delar korvarna i enkilosbitar.

Jo, så kan man ju göra. Får hem en stoooor frys nästa vecka också. Finns 5 kg korvarna i alla smakerna? Min pudlighet äter bara vommen och exclusiven tyvärr.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Jag har provat VoH och Bravo.
Min hund har lätt att gå upp i vikt och på VoH blev det ohållbart, hon kunde knappt titta på matskålen utan att bli tjock... Med Bravo är det för första gången lätt att hålla henne i bra vikt (men så äter hon deras foder för "tjockisar" också). Öht är jag otroligt nöjd. Hon äter även revben, nackkotor från älg och kalv m.m.

Det enda som får mig att tänka "ÅH, dumma mig!" när det gäller foderbytet, det är att jag inte bytte tidigare. Att min hund fått leva 4½ år på torrfoder när hon fungerar så enormt mycket bättre på färskfoder ger mig lite dåligt samvete :o
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Jag har av olika anledningar bytt rätt tvärt på mina, utan problem, men skulle ta det lugnt för säkerhets skull.
De har bara blivit finare i magen på färskfoder.

Min dv.schnauzer tycker bättre om vilt än lamm, det brukar ta några dagar för honom att "vänja in sig" smakmässigt på lamm. Valpen äter allt.

Min allergihund har aldrig haft rinnande ögon.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Ja, min hund är troligen allergisk. Men han har endast haft lite klåda och några utslag, inga rinnande ögon eller liknande. Han fick klåda när han åt nordic.
 
Senast ändrad:
Sv: VoH och andra färskfoder

Tror 5 kg finns i alla smakerna. Står inget annat på nätet.

Pudlighet? hehe
 
Senast ändrad:
Sv: VoH och andra färskfoder

Vi provade VoH till våran hund, han gick ner i vikt och fick matt päls.

Däremot våran förra hund, han älskade VoH. Han var alltid väldigt kinkig med maten och det var inte mycket som dög åt honom, men när vi gav han VoH så var matbacken tom på två sekunder.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Vi har också en hund som reagerar med allergi på de flesta foder.
Det enda som funkat är orijen.
Bägge hundarna lade på sig muskelmassa, blev fina i pälsen etc.
Och eftersom det innehåller så mkt kött så behövs det inte lika mkt mat för att de ska bli mätta.
Så även om det är ett lite dyrare foder så jämnar det ut sig i det långa loppet. :)
 
Sv: VoH och andra färskfoder

*kl*

Vi får ju hem en AA valp här om ett par veckor.
VoH tillverkas i vår by och vi har en återförsäljare 8mil härifrån.
Hur mycket brukar man köpa hem åt gången? Dvs. hur stor frys måste jag köpa :D
Kan en valp äta det på en gång?
Hur är de förpackade? Hur mycket ger man?
Berätta allt för en färskfodernovis, tycker voh's hemsida var värdelös :D
 
Sv: VoH och andra färskfoder

*kl*

Vi får ju hem en AA valp här om ett par veckor.
VoH tillverkas i vår by och vi har en återförsäljare 8mil härifrån.
Hur mycket brukar man köpa hem åt gången? Dvs. hur stor frys måste jag köpa :D
Kan en valp äta det på en gång?
Hur är de förpackade? Hur mycket ger man?
Berätta allt för en färskfodernovis, tycker voh's hemsida var värdelös :D

Jag köper hem ½ ton var sjätte vecka (delar med en annan hundägare). 300 kg ryms i vår frysbox av mellanstorlek.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

kl
Tittat på VoH hemsida, tror det är vommen nya hunden inte gillar. Hittade ett foder med bara kyckling, men det står att det är ett tillägsfoder men att allergihundar kan äta det som helfoder?
Ska man ge ngt extra till det för att det ska bli ett helfoder?
 
Sv: VoH och andra färskfoder

kl
Tittat på VoH hemsida, tror det är vommen nya hunden inte gillar. Hittade ett foder med bara kyckling, men det står att det är ett tillägsfoder men att allergihundar kan äta det som helfoder?
Ska man ge ngt extra till det för att det ska bli ett helfoder?

Åhå - och dom flesta hundar brukar älska vom:D

VoH kyckling är ett helfoder. Det enda av VoH:s foder som inte är helfoder är den rena vommen, men det går att göra som helfoder om man tillsätter extra kalk.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Jag ger Klass, men tänkte byta till VoH (enbart på grund av min lathet, då det finns VoH på vårt närköp 2 km bort.)
Enkelt, smidigt och bra tänkte jag :idea:
Men så tänkte inte hunden! Hon tyckte att VoH smakade BLÄH! :eek:

Så vi fortsätter med Klass, det är absolut inga fel på det fodret. Hon är jättefin i pälsen, perfekt i form och allt. Det var som sagt bara min lathet som gjorde att jag tänkte att det skulle vara bra/smidigt/enkelt att köra på VoH i stället.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

den här kräsentassen tycker det är snusk, han drog ut det på golvet o försökte rulla sig i det istället :p

Men då ska jag köpa en kyllingkorv imorgon o så håller jag tummarna för att han äter det :)

Har ätic RC innan o det vill vi inte alls ge :/
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Svält honom nån dag så ska det där nog gå över;)

(Min äldsta hane var väldigt kräsen som unghund. Om han inte åt när maten serverades så plockade jag helt sonika bort den igen och så fick han inget för än dagen efter. Med en fastedag i månaden så har han kanonfin aptit)

Om detta bara fungerade på min vovve, hon kan ärligt talat gå och tjura och svälta sig i 3-4 dagar innan jag ger vika och ger henne mjukfoder (sådan där äckligt från typ doggy eller så får hon frolic) men oftast äter hon sitt eukanuba foder.

Jag har aldrig ens haft tanken på att ha mjukfoder som enda fodret. Vad är fördelarna?
Hur blir det med hundens tänder? Min vovve har aldrig varit förtjust i att gnaga. Inte ens so valp. Har aldrig bitit/gnagat på något i hemmet.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Notera att det är avsevärd skillnad på mjukfoder/burkfoder och färskfoder!!

Torrfoder är knappast värt något för tandmotionens skull, för det behöver hundar ben.

Har inte sett skymten av tandsten på en enda av våra hundar sen jag började med färskfoder, det har snarare förbättrat munhälsan än försämrat. Detta trots konstant bengiva.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Jag har en hund och köper en låda, 20 kg, åt gången. Den får plats på 2/3 av en hylla i min halvfrys.

Man brukar utgå från 2% av hundens förväntade vuxenvikt och öka/minska om hunden blir tjock eller smal.
 
Sv: VoH och andra färskfoder

Har inte sett skymten av tandsten på en enda av våra hundar sen jag började med färskfoder, det har snarare förbättrat munhälsan än försämrat. Detta trots konstant bengiva.

Samma här. Det var det första jag märkte när jag började ge färskfoder för många år sedan. Torrfoder är som knäckebröd, fastnar runt, i och mellan tänderna och det är ju inte så bra för munhälsan!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 856
Senast: Lilla-S
·
Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 382
Senast: Rosett
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 360
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp