Volvo v40 D3

Läste att ni körde på en v40, dvs att ni krockade med en 😂 tänkte ifall den blev skrot 🤪🙈

Jag har en v40 T4 -16, himla fräsig liten bil. Haft den snart 4 år. Automat och awd, känns som en stor bil att köra, tuggar bara på. Drar mitt stora släp med (för bilen) maxlast och det märks knappt. Känns hyfsat säkert även i vinterväglag.
Ångrar mig inte! Enda minuset är att det är svårt att hitta hundbur, inga med standardmått passar om man har hund över 10kg typ. Har bara lastgaller nu, annars lär man beställa helt galler bak. Är väl runt 3000 så inte hutlöst, men ändå 😁

Tror inte de nytillverkas, annars hade de blivit en till när denna är slut. V60 med awd är ju betydligt dyrare.
Hahahhaa. Ja. Det är ju mest logiskt att läsa det så. 😂 får redigera!
 
Jag har haft en V40 ett par år. Det enda som jag ogillade (och det var för mig avgörande till att jag sålde den) var att jag som är ganska lång upplevde att jag liksom såg lite dåligt ut. Vet inte exakt vad det beror på men vindrutan känns liksom lite liten och jag upplevde att sikten blev lite skynd av breda ”stolpar” vid vindrutans sidor samt att den gav känslan av att taket kom lite långt fram?!

Sånt här känner man kanske när man provkör iofs. I övrigt gillade jag min lilla Volle❤️
Vi hann inte provköra 😅 men det är 14 dagars ångerrätt så jag tänker att man får känna på den rejält under ett par dagar :up:

Plus att vi inte är så långa 😂 ca 160 lillbattingar bägge två 🐀
Jag, den med längre ben än överkropp, får höja mitt säte till max för att känna mig bekväm :angel:
 
Senast ändrad:
Även jag kör V40, D2 från 2014. Grymt nöjd med hur bränslesnål den är i dessa tider 😁 jag har inte så mycket extrautrustning, däremot har jag det djupare bagageutrymmet. Smidigt när man ska gå in mer grejer, oerhört osmidigt om man ska ha in något större och platt som är ömtåligt (t.ex. om man lånar en TV av sin kompis).
Ah, baksätena fälls inte ned platt? Ja det är en nackdel 🤔
 
Jag är ett volvobarn (pappa jobbade på Volvo o vi hade/har alltid Volvo). 2016 bestämde vis oss för en v40, men just nu hjärnsläpp på D2 eller D3, privatleasing till mig som vi sedan köpte loss 2019 när avtalet gick ut. Älskar min bil.

En sak jag skarpt tokgillar är hur den känns på vinterväglag. Haft s60 och v70 själv, kört mycket xc70 på vintern också. Min favorit är helt klart v40n, både med dubb och dubbfria vinterdäck.
Låter väldigt positivt det där med vinterväglaget! Det var en stark fördel med CCn som vi funderade på, men om denna fungerar så bra så låter det ju väldigt bra :up:
 
Jag har en v40 D3 CC (ej fyrhjulsdrift), den är toppen! Krånglar aldrig, går alltid igenom besiktningen, går aldrig sönder och bara tuffar på. Är en väldigt lagom bil och känns rätt pigg att köra👍

Jag kör dessutom transport med min, inga problem.
Just det där med inget krångel etc låter som något som är typiskt volvo, så det känns som ett tryggt köp :up:
 
Vi har haft en V40 D3 -12 och har nu en V40 D2 -16. Det enda vi ångrar är att vi sålde den första (även om det var rätt då). Gillade den första bättre än den andra. En trevlig bil!
Hade bara en hund när vi hade första bilen så då hade vi Jeppegrindar. De passar i nuvarande bil också.
Jag tycker ändå att det ryms mycket i den när man fäller sätena.
 
Men jag tror att vi inte har behov av fyrhjulsdrift då bilen körs mest till affären, sommarstället (asfalt nästan hela vägen) och jobbet. Vi behöver inte tänka på totalvikt etc för vi använder inte släp.
Kanske kan vara värt och fundera på om man behöver diesel när man bara kör korta sträckor.
 
Vi har även tittat på en cross country, men den var dyrare och försäljaren sa att den var med fyrhjulsdrift på vintern (bara då? :cautious:).
Det där undrar jag om det är sant. Är lite skeptisk då jag själv äger en fyrhjulsdriven (även känt som awd - all wheel drive) v70.
Det jag fått höra om Volvos awd är att de driver mest fram och de andra däcken när det slirar.

Vet inte om det är annat idag, har inte direkt märkt något på min som är årsmodell 2016.
Jag tror den driver på alla fyra men mest fram och slirar ett däck driver de mer på de andra för att kompensera.
 
Vi tittar på bilar och har hittat en Volvo V40 D3 på strax under 10 000 mil. Det verkar vara bra pris på den vi tittar, men tänkte höra om folk här har erfarenhet av bilen?

Vi har även tittat på en cross country, men den var dyrare och försäljaren sa att den var med fyrhjulsdrift på vintern (bara då? :cautious:). Men jag tror att vi inte har behov av fyrhjulsdrift då bilen körs mest till affären, sommarstället (asfalt nästan hela vägen) och jobbet. Vi behöver inte tänka på totalvikt etc för vi använder inte släp.

Det känns rätt bra i magen men tänkte iallafall höra här 😊
Jag har haft en V40 ett par år. Det enda som jag ogillade (och det var för mig avgörande till att jag sålde den) var att jag som är ganska lång upplevde att jag liksom såg lite dåligt ut. Vet inte exakt vad det beror på men vindrutan känns liksom lite liten och jag upplevde att sikten blev lite skynd av breda ”stolpar” vid vindrutans sidor samt att den gav känslan av att taket kom lite långt fram?!

Sånt här känner man kanske när man provkör iofs. I övrigt gillade jag min lilla Volle
Vi hann inte provköra 😅 men det är 14 dagars ångerrätt så jag tänker att man får känna på den rejält under ett par dagar :up:

Plus att vi inte är så långa 😂 ca 160 lillbattingar bägge två 🐀
Jag, den med längre ben än överkropp, får höja mitt säte till max för att känna mig bekväm :angel:
Då tror jag inte att ni kommer uppleva samma sak☺️

Hoppas ni blir nöjda😃
 
Precis, utan det blir en upphöjning där, och samma då längst bak där golvet på bagaget är lägre än luckan vilket ju påverkar om man t.ex. skulle ha hundbur i bilen.
Ja jag är lite fundersam över hundburen 😬 tror inte att den får så bra plats. Men det är mammas hund och hon ville ha en mindre bil 😅
Vi har iallafall opeln kvar.
 
Det där undrar jag om det är sant. Är lite skeptisk då jag själv äger en fyrhjulsdriven (även känt som awd - all wheel drive) v70.
Det jag fått höra om Volvos awd är att de driver mest fram och de andra däcken när det slirar.

Vet inte om det är annat idag, har inte direkt märkt något på min som är årsmodell 2016.
Jag tror den driver på alla fyra men mest fram och slirar ett däck driver de mer på de andra för att kompensera.
Vi var också skeptiska när vi hörde det, varför bara på vintern liksom :confused:
 
Ja jag är lite fundersam över hundburen 😬 tror inte att den får så bra plats. Men det är mammas hund och hon ville ha en mindre bil 😅
Vi har iallafall opeln kvar.
Tar man bort ”hatthyllan” är bagaget relativt rymligt för att vara en så liten bil, men det är ju en kant ner till golven (en dm kanske?) och luckan är sluttande sas så det stjäl en del utrymme just för burar.
 
Vi var också skeptiska när vi hörde det, varför bara på vintern liksom :confused:
Ja det låter onekligen knepigt. Säljarn kanske inte va påläst ordentligt. 😅

Kamremsbytet är inte helt säkert att det sker vid 15 tusen mil, det beror på körstil och serviceintervall.
Generellt var det mellan 15-18 tusen mil någonting, sen om jag inte missminner mig pratade de på verkstaden även att åldern på bilen kan spela in.

Jag har serviceavtal på min v70 och betalar några hundralappar i månaden så när det sen är dax för service behöver jag inte betala något.
Kan tipsa om det, tycker själv det är smidigt att slippa klumpsummorna som kan bli vid en service annars.

Sen finns Volvokortet också, där kan man dela upp betalningen av verkstadsbesöket kostnadsfritt (det blir inte dyrare än om man betalar allt direkt). Har använt det några gånger.

Både serviceavtal och volvokortet funkar bara på volvo-verkstäder.
Jag vet att det går att använda volvokortet på andra ställen också men osäker om det går att få sån avbetalning då.

Både är inget man måste ha såklart. 😅
 
Vi (jag) är lite tveksamma på det där med bagageutrymmet 😅 men tänker behålla opeln med det större bagageutrymmet ett tag åtminstone så får vi se hur vi klarar oss med volvon.

Samtidigt så vill vi ha en lite mindre bil än nu, svårt att få bägge i en och samma bil :p
Ah fattar! Men är ju bra att ni har en större till såna tillfällen då 😅
 
Ja det låter onekligen knepigt. Säljarn kanske inte va påläst ordentligt. 😅

Kamremsbytet är inte helt säkert att det sker vid 15 tusen mil, det beror på körstil och serviceintervall.
Generellt var det mellan 15-18 tusen mil någonting, sen om jag inte missminner mig pratade de på verkstaden även att åldern på bilen kan spela in.

Jag har serviceavtal på min v70 och betalar några hundralappar i månaden så när det sen är dax för service behöver jag inte betala något.
Kan tipsa om det, tycker själv det är smidigt att slippa klumpsummorna som kan bli vid en service annars.

Sen finns Volvokortet också, där kan man dela upp betalningen av verkstadsbesöket kostnadsfritt (det blir inte dyrare än om man betalar allt direkt). Har använt det några gånger.

Både serviceavtal och volvokortet funkar bara på volvo-verkstäder.
Jag vet att det går att använda volvokortet på andra ställen också men osäker om det går att få sån avbetalning då.

Både är inget man måste ha såklart. 😅
Jag har också serviceavtal och volvokort, man får dessutom rabatt på servicen 👍
Det är väldigt smidigt.

Min bil ska byta kamrem framöver och då ringde de från volvo och frågade om jag ville lägga serviceavtalet över fler år för att sprida kostnaden, var schysst😊
 
Ja jag är lite fundersam över hundburen 😬 tror inte att den får så bra plats. Men det är mammas hund och hon ville ha en mindre bil 😅
Vi har iallafall opeln kvar.
Det finns väl lite burar numera för bilar med tröskel men det beror ju på storlek på hund också förstås. Med jeppegrindar så hade jag eurasier + labrador och senare 2 eurasier som fick plats iaf :-)
 
Det finns väl lite burar numera för bilar med tröskel men det beror ju på storlek på hund också förstås. Med jeppegrindar så hade jag eurasier + labrador och senare 2 eurasier som fick plats iaf :-)
En kromis, så inte jättestor :D
Men en jeppegrind skulle ändå ta upp halva bagageutrymmet :crazy:😅
Tror att mamma hade planerat att börja med bilsele istället, men vi får väl se. Än så länge har vi opeln.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: attheedge
·
Fordon Min gamla bil håller på att ramla i bitar och kommer snart att behöva vandra vidare. Följaktligen behöver en ny införskaffas om jag ska...
2
Svar
30
· Visningar
2 286
Senast: Leeelot
·
Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 348
Senast: skerper
·
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 198
Senast: Energi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp