MiniLi

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den är värd..

Är inte så insatt i bilar överlag så tar tacksamt emot erfarenheter eller tankar kring nästa bilköp.

Jag vill ha:
- Billiga fasta kostnader såsom skatt och försäkring
- Låg bränsleförbrukning (kör dock inte jättemycket så detta kan vi nog tumma på vid behov)
- Bra komfort och köregenskaper, är väldigt nöjd med nuvarande bil gällande detta och vill helst inte byta ner mig till någon högljudd och ostadig sak..
- Kombi eller halvkombi
- Ska vara tillräckligt rymlig fram så att sambo nästan 190 cm kan sitta bra
- Tryggt bilägande, dvs vill vara så säker man kan vara på att bilen kommer hålla och fungera

Jag tänker mig att det får bli en ganska ny bil (max några år?) och med få mil. Inköpskostnad kring 150 - 200 000 kr kanske?
Lägger såklart så lite pengar som möjligt på ny bil men hellre dyr i inköp och att jag slipper oroa mig vid varje service eller besiktning..

Eftersom jag generellt gillar Volvo så har vi funderat på V40. Någon som har erfarenhet eller koll på den modellen?
Andra märken/modeller som kan vara värda att fundera kring?
 
Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den är värd..

Är inte så insatt i bilar överlag så tar tacksamt emot erfarenheter eller tankar kring nästa bilköp.

Jag vill ha:
- Billiga fasta kostnader såsom skatt och försäkring
- Låg bränsleförbrukning (kör dock inte jättemycket så detta kan vi nog tumma på vid behov)
- Bra komfort och köregenskaper, är väldigt nöjd med nuvarande bil gällande detta och vill helst inte byta ner mig till någon högljudd och ostadig sak..
- Kombi eller halvkombi
- Ska vara tillräckligt rymlig fram så att sambo nästan 190 cm kan sitta bra
- Tryggt bilägande, dvs vill vara så säker man kan vara på att bilen kommer hålla och fungera

Jag tänker mig att det får bli en ganska ny bil (max några år?) och med få mil. Inköpskostnad kring 150 - 200 000 kr kanske?
Lägger såklart så lite pengar som möjligt på ny bil men hellre dyr i inköp och att jag slipper oroa mig vid varje service eller besiktning..

Eftersom jag generellt gillar Volvo så har vi funderat på V40. Någon som har erfarenhet eller koll på den modellen?
Andra märken/modeller som kan vara värda att fundera kring?

Jag tycker väldigt mycket om min V40 som är en gammal bil (-02). Trots åldern och väl stor motor har den en riktigt bra förbrukning. Den är skön att köra (tom särbon gillar den och han är kinkig... ;)) och jag får plats med det jag behöver. Ett besök till IKEA är inga problem, den sväljer det mesta.

Grannarna har en nyare V40 som de också är väldigt nöjda med. Den används främst som dragbil, mellandottern får inte köra deras hästtransport med V70:n.
 
Jag tycker väldigt mycket om min V40 som är en gammal bil (-02). Trots åldern och väl stor motor har den en riktigt bra förbrukning. Den är skön att köra (tom särbon gillar den och han är kinkig... ;)) och jag får plats med det jag behöver. Ett besök till IKEA är inga problem, den sväljer det mesta.

Grannarna har en nyare V40 som de också är väldigt nöjda med. Den används främst som dragbil, mellandottern får inte köra deras hästtransport med V70:n.
Ja det är den nya v40n som är intressant för oss. Tror den är mindre än gamla?
 
Jag har kört en ny Golf Sportcombi med minsta dieselmotorn (105 hk?) i ett drygt år på jobbet, 15-20 mil om dagen varav 80% landsväg/motorväg. Vi skaffade tre, som ersatte tre V50 diesel DriveE. Det smärtar att säga det men mitt intryck är att Golfarna slår V50: orna på typ alla punkter. Sittkomfort, ljudkomfort, kupéutrymme för både person och last, funktionalitet i system och tillbehör, vägegenskaper, motorprestanda, bränsleförbrukning, och så den urdiffusa "subjektiv kvalitetskänsla".
 
Jag har kört en ny Golf Sportcombi med minsta dieselmotorn (105 hk?) i ett drygt år på jobbet, 15-20 mil om dagen varav 80% landsväg/motorväg. Vi skaffade tre, som ersatte tre V50 diesel DriveE. Det smärtar att säga det men mitt intryck är att Golfarna slår V50: orna på typ alla punkter. Sittkomfort, ljudkomfort, kupéutrymme för både person och last, funktionalitet i system och tillbehör, vägegenskaper, motorprestanda, bränsleförbrukning, och så den urdiffusa "subjektiv kvalitetskänsla".
Okej!
Jag trodde vi har Golf på jobbet men när jag tänker efter är det nog en Polo.
Har nog inte kört Golf på många år..

Mina föräldrar har haft V50 och den känns ju väldigt budget jämfört med min V70, men samtidigt helt ok.
 
Vågar man köpa dieselbil nu?
Jag har diesel idag och är jättenöjd men tänker på allt prat om att förbjuda dieselbilar osv..

Tänker främst på hur det blir att sälja vidare sen..
 
Vågar man köpa dieselbil nu?
Jag har diesel idag och är jättenöjd men tänker på allt prat om att förbjuda dieselbilar osv..

Tänker främst på hur det blir att sälja vidare sen..

Jag hade tyvärr inte köpt en. Hade det främst varit fråga om att köra i Norrland (och då inte i städer) hade det blivit en diesel.
 
Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den är värd..

Är inte så insatt i bilar överlag så tar tacksamt emot erfarenheter eller tankar kring nästa bilköp.

Jag vill ha:
- Billiga fasta kostnader såsom skatt och försäkring
- Låg bränsleförbrukning (kör dock inte jättemycket så detta kan vi nog tumma på vid behov)
- Bra komfort och köregenskaper, är väldigt nöjd med nuvarande bil gällande detta och vill helst inte byta ner mig till någon högljudd och ostadig sak..
- Kombi eller halvkombi
- Ska vara tillräckligt rymlig fram så att sambo nästan 190 cm kan sitta bra
- Tryggt bilägande, dvs vill vara så säker man kan vara på att bilen kommer hålla och fungera

Jag tänker mig att det får bli en ganska ny bil (max några år?) och med få mil. Inköpskostnad kring 150 - 200 000 kr kanske?
Lägger såklart så lite pengar som möjligt på ny bil men hellre dyr i inköp och att jag slipper oroa mig vid varje service eller besiktning..

Eftersom jag generellt gillar Volvo så har vi funderat på V40. Någon som har erfarenhet eller koll på den modellen?
Andra märken/modeller som kan vara värda att fundera kring?

Skoda Superb. Älskar min. Det enda jag tänka mig att byta den mot är en ny Superb. :D
Vi har en kombi från 2012, TDI. Den snittar 0,54 när jag kör som vanligt (dvs korta sträckor, stadskärna och landsväg + för fort på motorväg) och under 0,5 när jag kör längre sträckor och som fölk. Oerhört driftsäker, larvigt mycket plats.

Kom på nu att du kanske inte har någon hund längre?
I så fall är det nog lite för mycket plats...
Kolla på Octavia i så fall. Octavia RS är en jätterolig bil.
Du får en riktigt fin -14 eller -15 för din budget.

Jag har haft jättemånga bilar, olika märken och modeller. Trodde inte att jag skulle överge Volvo - men jag älskar verkligen Skoda efter att ha haft Superben i ett par år. Vi köpte en ny Fabia som extrabil, och min väldigt bilkräsna man gillar verkligen sin lilla leksaksbil :D
 
Skoda Superb. Älskar min. Det enda jag tänka mig att byta den mot är en ny Superb. :D
Vi har en kombi från 2012, TDI. Den snittar 0,54 när jag kör som vanligt (dvs korta sträckor, stadskärna och landsväg + för fort på motorväg) och under 0,5 när jag kör längre sträckor och som fölk. Oerhört driftsäker, larvigt mycket plats.

Kom på nu att du kanske inte har någon hund längre?
I så fall är det nog lite för mycket plats...
Kolla på Octavia i så fall. Octavia RS är en jätterolig bil.
Du får en riktigt fin -14 eller -15 för din budget.

Jag har haft jättemånga bilar, olika märken och modeller. Trodde inte att jag skulle överge Volvo - men jag älskar verkligen Skoda efter att ha haft Superben i ett par år. Vi köpte en ny Fabia som extrabil, och min väldigt bilkräsna man gillar verkligen sin lilla leksaksbil :D
Skoda är ett sånt bilmärke som jag instinktivt tänker NEJ om :angel::D

Stämmer, ingen hund så har inte behov av extra utrymme alls.
 
Vi jämförde och utvärderare rätt grundligt mellan
Skoda är ett sånt bilmärke som jag instinktivt tänker NEJ om :angel::D
Gör inte det, det är 2017 nu. ;)
VW äger Skoda, och det finns i praktiken inga generella frågetecken alls kring kvalitet. Kundnöjdheten är i allmänhet mycket hög, och även objektivt ligger Skoda bra till ifråga om faktiska fel och problem.
 
Skoda har ju blivit jätte populära, det är inga skitbilar längre

Vi jämförde och utvärderare rätt grundligt mellan

Gör inte det, det är 2017 nu. ;)
VW äger Skoda, och det finns i praktiken inga generella frågetecken alls kring kvalitet. Kundnöjdheten är i allmänhet mycket hög, och även objektivt ligger Skoda bra till ifråga om faktiska fel och problem.

Ja jag har förstått att de förbättrats. Har ju noll koll egentligen, förutom på volvo :D
 

Liknande trådar

Hemmet Jag kommer behöva köpa ny säng inom kort och känner mig helt lost. Nuvarande säng är helt fantastiskt skön och jag har extremt svårt att...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Magnum
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 782
Senast: super
·
Fordon Vi tittar på bilar och har hittat en Volvo V40 D3 på strax under 10 000 mil. Det verkar vara bra pris på den vi tittar, men tänkte höra...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 542
Senast: Ketrawzc
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 007
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp