Kia ceed.
Trevlig att köra och åka, bra garantier och billig att äga.
Skulle lätt ha en om jag inte behövt ett monster till bil
 
Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den är värd..

Är inte så insatt i bilar överlag så tar tacksamt emot erfarenheter eller tankar kring nästa bilköp.

Jag vill ha:
- Billiga fasta kostnader såsom skatt och försäkring
- Låg bränsleförbrukning (kör dock inte jättemycket så detta kan vi nog tumma på vid behov)
- Bra komfort och köregenskaper, är väldigt nöjd med nuvarande bil gällande detta och vill helst inte byta ner mig till någon högljudd och ostadig sak..
- Kombi eller halvkombi
- Ska vara tillräckligt rymlig fram så att sambo nästan 190 cm kan sitta bra
- Tryggt bilägande, dvs vill vara så säker man kan vara på att bilen kommer hålla och fungera

Jag tänker mig att det får bli en ganska ny bil (max några år?) och med få mil. Inköpskostnad kring 150 - 200 000 kr kanske?
Lägger såklart så lite pengar som möjligt på ny bil men hellre dyr i inköp och att jag slipper oroa mig vid varje service eller besiktning..

Eftersom jag generellt gillar Volvo så har vi funderat på V40. Någon som har erfarenhet eller koll på den modellen?
Andra märken/modeller som kan vara värda att fundera kring?

Min mamma har en V40. Tror den är från 2015. Alltså; jag älskar den bilen! (och då har vi ändå en ny BMW 5-serie hemma). De har en d3a. Drar pyttelite, är pigg och rolig att köra, hyfsat utrymme i bagage och baksäte! Smidig att köra i stan, men känns ändå trygg att köra på landsväg och motorväg. Den enda nackdelen är möjligen att sambon som är 190 inte sitter jättebra i den (men provkör, kan lika gärna vara min sambo som ville ha ytterligare ett argumen till att köpa BMW )
 
Ja jag har funderat på Golf! Vi har en på jobbet som jag tycker är ok att köra, men inte alls samma komfort som i min v70..
Har alltid tyckt att Golf är dyra men ska absolut kolla!
Jag bytte min BMW 120 -09 till en VW Golf Alltrack TDI -16 för en dryg månad sen. Jag är superdupermeganöjd :) Jag är väldigt kvalitetsmedveten och petig och trodde jag skulle sakna premiumkänslan i BMW:n men det har jag i princip inte gjort. Kanske lite att BMW:n hade mer direkt styrning men det är nog det enda. Jag tycker jag fick jättemycket för pengarna.

Jag kollade även på V40 Cross Country men den fastnade jag inte alls för.
 
Jag har en V40 -14. Leasing dock så den ska lämnas tillbaka snart. Har den enklaste versionen, bensinare, 120 hästar. Kostar drygt 600 om året i skatt, drar nog runt 0,5 blandad körning. Jag gillar den jättemycket och har kört ett gäng gånger mellan Växjö- Stockholm med den. 6-växlad så jag upplever den bekväm att köra och ändå pigg. En väldigt bra bil för pengarna (2800:- mån inkl service). Men denna gång kommer jag köpa en beg bil istället för leasing och det blir antagligen en Saab 9-3 sportkombi. Varför det blir den? Min pappa har en som han är väldigt nöjd med. Och den passar in i min budget. Hade gärna köpt loss Volvon, men det har jag inte råd med.
 
Jag är grymt nöjd med våra ford mondeo :love:
På den ena som är 10år har vi inte behövt laga eller byta nånting under dessa år, inte ens bromsar. Den har bara gått, inga bekymmer(peppar peppar). Grym komfort och körkänsla. Dock har vi en Titanium X(med volvo T5 motor)vilket är en lite mer påkostad modell. Men ändå, mycket bil för pengarna! Nya modellen är dessutom urläcker i mitt tycke :D
 
Vi hade en v40 -13 som vi just bytt bort mot en v70 pga hundarna men hade det inte varit för dom hade v40in varit kvar. Som jag älskat den bilen.
Skön att köra, billig att äga, maken satt bra i den (dock är han bara 1,85). Vi hade en miljödiesel så den var skattebefriad några år och kostade typ ingenting när man väl behövde betala. Drog lite.
När vi skulle köpa den provkörde vi även Skoda och fy fan, vad dåligt man satt :angel:
 
Tack för alla svar!
V40 tycker jag känns lovande, dock verkar de flesta som är till salu begagnat ha dieselmotorer..

VW Golf känns positiv då det nog är lättare att hitta miljöbil begagnat.

Men ska ta en runda hos bilhandlarna med öppna ögon och kolla även såna bilar jag kanske inte tänkt på från början!
 
@MiniLi

Jag har nyligen köpt en V40 och älskar den. Min kille är 186 cm lång och har gott om plats i framsätet både för ben och huvud trots att jag har glastak som sänker höjden något.

Jag har bensinmotorn på 152 hk automat som drar strax under 0,7 blandad körning. Jag upplever komforten, framför allt i framsätet, lika bra som min mammas XC60 = känsla av stor bil i litet format. Motsvarande motor i dieselvariant låter ju mer vid stillastående men vid körning märks ingen skillnad. Skiljer några hundralappar i skatt men en del i inköpspris (tittade och jämförde massor när jag skulle köpa).

Svarar gärna på frågor om du undrar något :)
 
@MiniLi

Jag har nyligen köpt en V40 och älskar den. Min kille är 186 cm lång och har gott om plats i framsätet både för ben och huvud trots att jag har glastak som sänker höjden något.

Jag har bensinmotorn på 152 hk automat som drar strax under 0,7 blandad körning. Jag upplever komforten, framför allt i framsätet, lika bra som min mammas XC60 = känsla av stor bil i litet format. Motsvarande motor i dieselvariant låter ju mer vid stillastående men vid körning märks ingen skillnad. Skiljer några hundralappar i skatt men en del i inköpspris (tittade och jämförde massor när jag skulle köpa).

Svarar gärna på frågor om du undrar något :)
Toppen! Tack :up:
 
Det verkar bli en v40 cross country för oss!
Skulle kolla läget på olika ställen idag. Hälften hade stängt på lördagar på sommaren så vi kunde inte kolla alla märken vi hade tänkt, men så hittade vi den här bilen och det kändes som ett bra köp! V40 är ju den bil vi varit mest sugna på så..

Troligen blir det köp på måndag!
 
Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den är värd..

Är inte så insatt i bilar överlag så tar tacksamt emot erfarenheter eller tankar kring nästa bilköp.

Jag vill ha:
- Billiga fasta kostnader såsom skatt och försäkring
- Låg bränsleförbrukning (kör dock inte jättemycket så detta kan vi nog tumma på vid behov)
- Bra komfort och köregenskaper, är väldigt nöjd med nuvarande bil gällande detta och vill helst inte byta ner mig till någon högljudd och ostadig sak..
- Kombi eller halvkombi
- Ska vara tillräckligt rymlig fram så att sambo nästan 190 cm kan sitta bra
- Tryggt bilägande, dvs vill vara så säker man kan vara på att bilen kommer hålla och fungera

Jag tänker mig att det får bli en ganska ny bil (max några år?) och med få mil. Inköpskostnad kring 150 - 200 000 kr kanske?
Lägger såklart så lite pengar som möjligt på ny bil men hellre dyr i inköp och att jag slipper oroa mig vid varje service eller besiktning..

Eftersom jag generellt gillar Volvo så har vi funderat på V40. Någon som har erfarenhet eller koll på den modellen?
Andra märken/modeller som kan vara värda att fundera kring?
Kia Sportage. Uppfyller allt du önskar. Lås tråden
 
Det gjorde jag också. :D
Har en kompis som kört Volvo sedan han fick körkort .Sist hade han en v70d och så en dag kom han i en skoda visserligen en fyrhjulsdriven och han var supernöjd Höll på att tappa hakan Nu har han haft den ett år och den har fungerat bra .Han åker folkrace så han drar bilsläp efter den och den är stark säger han
 

Liknande trådar

Hemmet Jag kommer behöva köpa ny säng inom kort och känner mig helt lost. Nuvarande säng är helt fantastiskt skön och jag har extremt svårt att...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Magnum
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 781
Senast: super
·
Fordon Vi tittar på bilar och har hittat en Volvo V40 D3 på strax under 10 000 mil. Det verkar vara bra pris på den vi tittar, men tänkte höra...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 541
Senast: Ketrawzc
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp