Bukefalos 28 år!

Voven är på djursjukhuset.

Sv: Voven är på djursjukhuset.

JIPPI
Den hunden är född med tur!
Tydligen är det ett ben i överarmen (strålben/arbågsben) som är av, bryter de det ena så brukar båda gå av och då måste hunden skruvas ihop men inte Focus hon lyckas bryta det ena benet och det är stabilt och fint.
Så nu är hon gipsad och redo att åka hem.

:bump::banana::bump::banana:
 
Sv: Voven är på djursjukhuset.

Det var skönt. Min gamling bröt ett bakben som 6 mån valp och det läkte väldigt fint utan problem. Enda beviset på att det hänt var en fläck med mörkare päls som kom och gick lite då och då. Snart är din hund bra igen.
 
Sv: Voven är på djursjukhuset.

JIPPI
Den hunden är född med tur!
Tydligen är det ett ben i överarmen (strålben/arbågsben) som är av, bryter de det ena så brukar båda gå av och då måste hunden skruvas ihop men inte Focus hon lyckas bryta det ena benet och det är stabilt och fint.
Så nu är hon gipsad och redo att åka hem.

:bump::banana::bump::banana:



Så tjänade sjukhuset lite pengar genom att låta din hund vara kvar i onödan. Det där tycker jag man känner igen ofta.

Men skönt det gick bra och att hon troligen nu är hemma.
 
Sv: Voven är på djursjukhuset.

yäääääyyyy va skönt!! :bump: Kan du inte lägga in en bild på det lilla miraklet ;)
 
Sv: Voven är på djursjukhuset.

Så tjänade sjukhuset lite pengar genom att låta din hund vara kvar i onödan. Det där tycker jag man känner igen ofta.

Trevligt inlägg!

Nu ligger det till så här att efter rtg-kontroll när man vet hur det ser ut så låter man oftast/alltid frakturer "vila till sig" ett dygn med smärtstillande och antiinflammatorisk medicinering så att blödningar/svullnader ska hinna lägga sig. Man gipsar ALDRIG en akut fraktur. Gör man det blir gipset för stort efter en dag eller två och måste läggas om.
 
Sv: Voven är på djursjukhuset.

Trevligt inlägg!

Nu ligger det till så här att efter rtg-kontroll när man vet hur det ser ut så låter man oftast/alltid frakturer "vila till sig" ett dygn med smärtstillande och antiinflammatorisk medicinering så att blödningar/svullnader ska hinna lägga sig. Man gipsar ALDRIG en akut fraktur. Gör man det blir gipset för stort efter en dag eller två och måste läggas om.

Vad märkligt:confused: på människa gipsar man ju med en gång, iallafall har jag aldrig behövt stanna kvar på sjukhus för att vänta på att svullnaden har lagt sig.
Det är ju betydligt lindrigare för djuret och för försäkringsbolag/ägare att komma tillbaka och gipsa om ifall det behövs.
 
Sv: Voven är på djursjukhuset.

Trevligt inlägg!

Nu ligger det till så här att efter rtg-kontroll när man vet hur det ser ut så låter man oftast/alltid frakturer "vila till sig" ett dygn med smärtstillande och antiinflammatorisk medicinering så att blödningar/svullnader ska hinna lägga sig. Man gipsar ALDRIG en akut fraktur. Gör man det blir gipset för stort efter en dag eller två och måste läggas om.


Ja vad var det för fel på det inlägget, eller tog du åt dig. Otrevlig var jag iallafall inte, utan skrev vad jag tyckte. För tyvärr, så är det ofta att de säger djuret ska vara kvar fast det inte behövs.
Samtidigt som de inte har personal på djursjukhuset på natten, då kan lika gärna djuret få vara hemma.
 
Sv: Voven är på djursjukhuset.

Det är inte så konstigt att en hund med ett akut benbrott får stationärvård under några dygn. Förutom det som Marna redan påpekat är några dagars ordentlig smärtstillning och stillhet i de fall man avvaktar op/gips en bra sak för hunden. Jag reagear också på ett inlägg som dömer ut den behandling djuret fått och dessutom syftar till att undegräva ts förtroende för den/de veterinärer som hjälper hennes hund.

Min erfarenhet av mänskliga benbrott är begränsad, men för egen del var det aboslut stillhet med tillfälligt gips under 1 vecka innan svullnaden lagt sig så pass att man kunde passa till det gips som kom att sitta tills benet var läkt.
 
Sv: Voven är på djursjukhuset.

Samtidigt som de inte har personal på djursjukhuset på natten, då kan lika gärna djuret få vara hemma.

Det beror ju på hur man ser det. En hund med bandagerat benbrott kanske inte bör transporteras fram och tillbaka - hanteringen, uppspeltheten när kommer hem osv ökar risken för att frakturen inte håller sig stabil. En sjuk hund som vårdas med mediciner och dropp kanske inte heller mår bra av att skjutsas fram och tillbaka, bättre att vila ut på djursjukhusets vårdavdelning även om den inte får någon egentlig vård under natten. De flesta djursjukhus har dessutom nattpersonal och ALLA har det i de fall ett sjukt djur kräver tillsyn.



Jag har citerat Grana men det står Marna??
 
Senast ändrad:
Sv: Voven är på djursjukhuset.

Eftersom det första jag gjorde var att varna om att det hade varit strul tidigare med att söva henne så var de väl extra försiktiga och väntade en dag extra, risken för inre blödningar fanns ju också.
Huvudsaken i mattes ögon var att hon fick en morfin spruta ca 20 min efter skadan uppstod sen om hon fick sova där eller hemma spelar ingen större roll.
(jag tycker det är ofta att djursjukhusen gärna behåller ett par dagar extra bara för att)
Men nu slutar vi men sånthär tråkande och njuter av lite bilder på en trött vove.
GetAttachment-1.jpg

GetAttachment1-1.jpg
 
Sv: Voven är på djursjukhuset.

Vad skönt att du har fått hem henne:love:
Du har ju helt rätt i att oavsett så är smärtlindring viktigast!
Hoppas att det läker snabbt och bra nu.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 391
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 952
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 762
Hundhälsa Hej! Min samojed på 3år var lös på gården i söndags och fick syn på grannens hund och skulle då skutta ner för slänten. Han snubblade...
Svar
6
· Visningar
806
Senast: JosseMandy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp