Vuxna - använder ni säkerhetsväst?

Helst inte. Jag använde det vid hoppning på ridskolan, men jag är inte speciellt förtjust i den. Jag provade mängder av västar och köpte den näst minst obekväma ( den minst obekväma kostade sjukt mycket!) Men jag känner mig ändå otymplig och osmidig.

Väst var inget som fanns när jag började rida, jag skaffade min som återfallsryttare i vuxen ålder. Jag tänker att det kanske är lättare om man vant sig från början? De få gånger jag ridit utan hjälm har ju känts urkonstigt.
 
Helst inte. Jag använde det vid hoppning på ridskolan, men jag är inte speciellt förtjust i den. Jag provade mängder av västar och köpte den näst minst obekväma ( den minst obekväma kostade sjukt mycket!) Men jag känner mig ändå otymplig och osmidig.

Väst var inget som fanns när jag började rida, jag skaffade min i vuxen ålder. Jag tänker att det kanske är lättare om man vant sig från början? De få gånger jag ridit utan hjälm har ju känts urkonstigt.

Så tänker jag också, men med tanke på att de flesta ungdomar lämnar västen i garderoben så fort de får verkar det ju inte riktigt så. Eller är det (för dem) mer nån grej att "duktiga ryttare inte har väst"? 🤔
 
Jag är uppväxt med väst och har en dyr, hyfsat ny som var den minst obekväma på affären. Jag tycker ändå att det är MYCKET smidigare utan. Men de gånger jag landat i hinder har jag varit väldigt glad att jag haft den på.
 
Jag använder mig alltid av väst och annan säkerhetsutrustning, precis som @Amanda_F och @Alexandra_W
Hade en sträng stallägare som yngre, hon krävde att vi red med väst. Har sedan ridit lite galopphästar och där är det också ett krav. Nuvarande häst är väldigt bockig och jag känner mig tryggare med väst.

Rider enstaka dressyrpass utan. Säkerheten är viktig!
 
Senast ändrad:
Helst inte. Jag använde det vid hoppning på ridskolan, men jag är inte speciellt förtjust i den. Jag provade mängder av västar och köpte den näst minst obekväma ( den minst obekväma kostade sjukt mycket!) Men jag känner mig ändå otymplig och osmidig.

Väst var inget som fanns när jag började rida, jag skaffade min i vuxen ålder. Jag tänker att det kanske är lättare om man vant sig från början? De få gånger jag ridit utan hjälm har ju känts urkonstigt.
Jag råkade rida utan hjälm en gång. Då hade jag mössa på huvudet så jag reflekterade inte över att jag inte hade hjälm. Det var inte förrän jag kom in i stallet igen och såg hjälmen som jag reagerade :o Tur att det gick bra och jag inte åkte av då.
 
Använde i princip bara väst på ridskolans hopplektioner och blåbärshoppningar. Annars har jag aldrig använt det.
Vid minst 2 tillfällen när jag haft väst vid avramling, har också skadorna blivit allvarligare än om jag inte hade haft väst. (Not: Detta var alltså 00-talets klumpiga hårda västar, före Racesafe:s tid!)
Med tanke på att jag sedan många år nu, bara rider ut i skritt och trav, hoppar max 50 cm och ofta då bara enstaka cavaletter samt resten av tiden rider dressyr inom 4 staket/väggar eller tömkör, ser jag faktiskt inget behov av att använda väst.
 
Använde i princip bara väst på ridskolans hopplektioner och blåbärshoppningar. Annars har jag aldrig använt det.
Vid minst 2 tillfällen när jag haft väst vid avramling, har också skadorna blivit allvarligare än om jag inte hade haft väst. (Not: Detta var alltså 00-talets klumpiga hårda västar, före Racesafe:s tid!)
Med tanke på att jag sedan många år nu, bara rider ut i skritt och trav, hoppar max 50 cm och ofta då bara enstaka cavaletter samt resten av tiden rider dressyr inom 4 staket/väggar eller tömkör, ser jag faktiskt inget behov av att använda väst.

Vad var det för skador som blev allvarligare pga säkerhetsväst?
 
Kanske ska tillägga att jag är den enda i mitt stall som använder säkerhetsväst. De andra är en dressyrryttare, en som bara rider ut och en som rider lite allt möjligt men kanske lite mer fokus på hoppning. Alla vuxna. En av dem struntar i hjälmen lite då och då också...
 
På ridskolan jag rider på är det en hel del vuxna och äldre ungdomar som använder säkerhetsväst. Jag använder bara min när jag hoppar terränghinder, använde den ett tag även på hopplektionerna, men har väl blivit lite lat och inte varit så rädd för att ramla av eller nått (känt mig säker på hästarna).
Sommartid vet jag att jag undvek det in i det längsta då det blev så varmt under, men egentligen är det för ens egen säkerhet, så vet inte varför egentligen, latheten som kommer in i bilden gissar jag på.
 
Alltså, jag har ju till och med min säkerhetsväst på framridningen på dressyrtävlingar ibland. Min är ju mötesskygg som satan och det har hänt att jag trillat av på tävlingsplats.

Men sen min kompis fick levern sprucken efter en olycka utan säkerhetsväst känns det extra knas att utmana ödet.

Skrev i mitt förra inlägg att jag rider ut och hoppar med det. Rider även unghäst gärna med väst. Ska köpa ny i höst lagom till att tvååringen ska sittas in...
 
Vad var det för skador som blev allvarligare pga säkerhetsväst?
(Lyckligtvis temporära) nackskador, av måttlig grad. Typ "sträckningar" i nacken. Utan väst hade jag möjligen fått det i ytterst lindrig grad, men troligtvis helt sluppit det. Berodde på att västen, som ändå var "korrekt inpassad av kunnig personal i butik" och tillräckligt spänd, åkte upp i nacken i fallet. Fallet som sådant var i ridhuset, väldigt odramatiskt egentligen och från 159 cm höjd...
Sen dess har jag inte använt väst, kan tilläggas.
 
(Lyckligtvis temporära) nackskador, av måttlig grad. Typ "sträckningar" i nacken. Utan väst hade jag möjligen fått det i ytterst lindrig grad, men troligtvis helt sluppit det. Berodde på att västen, som ändå var "korrekt inpassad av kunnig personal i butik" och tillräckligt spänd, åkte upp i nacken i fallet. Fallet som sådant var i ridhuset, väldigt odramatiskt egentligen och från 159 cm höjd...
Sen dess har jag inte använt väst, kan tilläggas.

Har hört om någon enstaka som fått skador som de sagt varit värre pga väst (eller hjälm) än vad det hade blivit om de ridit utan, men det måste väl ändå vara undantagsfall?
Jag kan liksom inte tänka mig att västkravet i FT och för juniorer i hoppning skulle finnas om det överlag var farligare MED väst än utan.

BTW så kom jag på att den allra första säkerhetsvästen jag använde (låneväst på ridskola) förmodligen var lastgammal redan då, men den hade nån typ av rem i grenen som höll den på plats 😅 Är det nån mer som minns såna västar? När var de "inne", om de någonsin var det?
 
BTW så kom jag på att den allra första säkerhetsvästen jag använde (låneväst på ridskola) förmodligen var lastgammal redan då, men den hade nån typ av rem i grenen som höll den på plats 😅 Är det nån mer som minns såna västar? När var de "inne", om de någonsin var det?

Mina första säkerhetsvästar hade rem, för mig var det sent 90-tal. Inte superbekväma direkt :cautious:
 
Jag är 23 år och uppvuxen med väst - när jag började på ridskola som 6åring var det ett måste. :)
Använder fortfarande flera gånger i veckan, har en outlyne jag är supernöjd med. Har väst vid hoppträning och uteritter i grupp i högre tempo på min 9-åring och under alla ridpass på 4-åringen (som är väldigt grön och gärna busar till det). Har hänt ibland att jag ridit ut och busat utan, men ångrar mig alltid och tycker det känns naket 😂.
Tävlar Msv dressyr, LB hoppning och fälttävlan. I terrängen kompletteras västen med en airbag och på unghästen halsrem.
 
Jag rider ofta med, men mest beroende på häst. För jag rider helst utan.
Det är lite beroende på. Ingen självklarhet.

Vid hoppning tar jag på den och självklart terränghoppning.

När jag växte upp fanns knappt några som använde, min första köpte jag typ 2004 eller så för att kunna terrängträna.

Sen har jag väl blivit tillräckligt gammal för att tänka ’om jag inte tar på den idag händer det väl nåt...’
 
Har hört om någon enstaka som fått skador som de sagt varit värre pga väst (eller hjälm) än vad det hade blivit om de ridit utan, men det måste väl ändå vara undantagsfall?
Jag kan liksom inte tänka mig att västkravet i FT och för juniorer i hoppning skulle finnas om det överlag var farligare MED väst än utan.

BTW så kom jag på att den allra första säkerhetsvästen jag använde (låneväst på ridskola) förmodligen var lastgammal redan då, men den hade nån typ av rem i grenen som höll den på plats 😅 Är det nån mer som minns såna västar? När var de "inne", om de någonsin var det?

Ja, så är det absolut! :)
Men i kontexten att jag ramlat av 1 gång de senaste typ 7 åren, till 80% rider dressyr inom 4 staket/väggar, och därutöver antingen tömkör eller skrittar/travar lite i skogen samt "hoppar" typ 1 cavalett 3 ggr/år, ser jag liksom inte behovet riktigt.
I all hoppning på minst LD nivå samt FT hoppning och terräng tycker jag västens nytta övertriumpfar riskerna alla dagar i veckan, där finns det ingenting att ens diskutera. Hade jag också hoppat på minst LD nivå eller typ galopperat mycket ute, hade jag också använt det, otvivelaktigt! Däremot, givet ovanstående kontext tycker jag inte att nyttan överväger de riskerna jag själv upplevt, för mig personligen. Andra kan givetvis resonera helt annorlunda, och det är lika okej!
 
Enda gången jag har haft väst som vuxen har varit när jag har ridit häst på travbanan, där måste man ha det.
I övrigt - det blir för varmt. Obekvämt, tar plats att ta med, dyra i inköp. Så kommer troligtvis aldrig köpa en väst. Om jag inte skaffar en busig unghäst. :rofl:
 
Ja, så är det absolut! :)
Men i kontexten att jag ramlat av 1 gång de senaste typ 7 åren, till 80% rider dressyr inom 4 staket/väggar, och därutöver antingen tömkör eller skrittar/travar lite i skogen samt "hoppar" typ 1 cavalett 3 ggr/år, ser jag liksom inte behovet riktigt.
I all hoppning på minst LD nivå samt FT hoppning och terräng tycker jag västens nytta övertriumpfar riskerna alla dagar i veckan, där finns det ingenting att ens diskutera. Hade jag också hoppat på minst LD nivå eller typ galopperat mycket ute, hade jag också använt det, otvivelaktigt! Däremot, givet ovanstående kontext tycker jag inte att nyttan överväger de riskerna jag själv upplevt, för mig personligen. Andra kan givetvis resonera helt annorlunda, och det är lika okej!

Absolut, jag ifrågasätter inte ditt beslut utan mer riskerna i stort :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 134
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: Andromedae
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 683
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp