Bukefalos 28 år!

Vuxna - använder ni säkerhetsväst?

Det är faktiskt inte helt ovanligt att väst orsakar skador på det sätt @Dressyrtjejen_97 råkat ut för. Hört rätt många under åren med ft som skadat sig pga västen åker upp.

Förr för dom som är tillräckligt gamla att minnas hade vi alltid en rem från ryggdelen runt skrevet som fästes framtill vid magdelen för att förhindra just att västen åker upp. Finns ju inte längre... Jag bröt revbenen på det sättet..västen åkte upp och kanten på framsidan trycktes in i revbenen när jag ramlade av ganska odramatiskt
Hade en kompis som fick nackskada pga att västen åkte upp när hon trillade av.

Min sista väst köpte jag när jag red in mitt vilddjur. Hade den ett tag när vi hoppade då hon var väldigt explosiv. Sen har jag bara haft den på terränghoppning.
 
Jag använder det bara vid terränghoppning. Min dotter använder för det mesta väst men ibland är det knöligt med vinterjacka så då kan hon slippa undan.
 
När jag skadade mig svårt var i paddock på egen häst i skritt. Har suttit värre situationer än det både för och efter. Men inte den gången. Hästen blev skrämd och for iväg, jag talade balansen och hästen började bocka. Nästa grej jag minns är att jag ligger på marken och har enormt ont.

Jag har permanenta skador och daglig smärta. Har efter olyckan åkt av extremt gå ggr och aldrig med skador. Men alltid väst. Numera känns det fel rida utan - provade det några dressyrstarter men kändes helt fel.

Har en moden väst som efter fem minuter inte känns. Och med god passform så den inte åker någonstans.

Dock rider jag med skärm på hjälmen, så...
 
Jag rider alltid med väst. Tog upp ridningen som vuxen med en häst som ansågs vara svår och då tog västen den del av smällen när man åkte av. Sen ger den trygghet också vid t.ex. uteritt där jag ser stenryggar titta upp ur marken, tidigare gav varje sådan en ilning längs ryggraden.
 
Jag rider inte med väst, men har varit på väg att skaffa ibland när jag haft någon häst med mer sprall i. Känner mig tyvärr begränsad och osmidig med väst (med reservation för att jag inte provat de nyaste, modernaste västarna som kanske är lite smidigare).
Hade lånad väst ett tag när jag red en bockande häst åt en ryttare som åkt av och brutit bäckenet... I övre tonåren hade jag väst när jag hoppade. Som yngre hade jag det inte - däremot hade jag korsett i 6 år pga min rygg, så hade "väst" hela tiden :p
 

Det beror faktiskt lite på vad vi ska göra, vilket jag ju egentligen vet är helt galet - egentligen. Riskerna kan vara lika stora oavsett, men om vi bara ska skritta ut och promenera dem eller rida rakt fram på grusväg kanske jag inte tar den på. Det beror även lite på hur galen ponnyn känns just den dagen. 😝

Rider vi inne i skogen eller jag ska hoppa har jag den ALLTID. Dra en grusprilla är inte så mysigt och man kan bli trampad på/sparkad i vilket fall såklart, men landa på en bom, stock, sten eller stubbe utan väst känns verkligen inte lockande.

Jag har en lite tjockare, bättre och nyare väst när jag hoppar bana och en bekvämare, tunnare som dessutom sitter bättre när vi rider ut. Den tunna är bekväm, den tjocka är inte så bekväm, men jag störs inte alls av den när jag väl är inne på banan.
 
Skaffade en för några år sen för att ha vid hopplektioner på ridskolan då jag just då hoppade ganska ofta. Har dock haft två avfallningar med väst där det känns som jag fallit mer handlöst pga av västen och ena gången bröt jag ett revben för att västen trycktes in där. Sen dess har jag blivit lite feg för att hoppa och dessutom så har hästen jag oftast rider inte fått hoppa på ganska länge, så västen har samlat damm. Skulle tro att den får komma fram om det blir hoppning igen, men helt bekväm med den är jag inte.
 
Jag använde väst när jag red in den grå donnan på min avatar, men slutade med den efter ett tag eftersom jag upplevde att jag fick en dålig sits och att jag inte rätade på mig för att västen höll överkroppen rak ändå. Nu har jag inte använt väst regelbundet på 6 eller 7 år, men när jag nu håller på att rida in den nya donnan så försöker jag komma ihåg det. Västen sitter bra och är bekväm, så det är mest lathet egentligen att jag inte använder den oftare.
 
Denna tråden får mig att inse att jag ska titta ett nytt skydd under mässan i år, blir ingen nivå 3 men säkrare än den jag har.

Jag köpte min nya på mässan av ett brittiskt företag. En race safe av ny modell som jag inte sett i Sverige, dessutom billigare än de brukar vara. Mjuka och ventilerade paneler, kan rekommendera! :up:
 
Rider med westernsadel och är nojig att man ska fastna i hornet. Kommer bara ihåg det där extremt klumpiga sakerna, vi var tvungna att ha det på skolan när vi red ut. Sjukt obekväma och bockade hästen så höll du på att åka i backen för man var så styv och orörlig.
Tänker ibland att jag borde skaffa en väst, för det gör ONT när man trillar av. Men kommer inte längre än så.
 
Jag använder bara väst vid hoppning numera. Det enda som stör mig är att den slår i bakvalvet på djupare sadlar. Jag skadade ett revben för ett år sen och funderade då på att köpa mig ett ryggskydd men har inte kommit längre än så...
 
Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och aldrig plockar fram den igen 1 januari det år de fyller 19 (dvs då de är gamla nog att komma ifrån västkravet). Ju äldre och duktigare man blir, desto mindre använder man västen. Tyå att små nybörjarbarn har alltid väst, 12-åringar som får egen ponny har väst vid hoppning och uteritt men inte dressyr, 16-åringar som tävlat några år har bara väst på tävling, aldrig annars. Trenden är tydlig, iallafall häromkring.

Funderar vidare på det här och undrar, VARFÖR är det så? Många känner sig smidigare utan väst, men om man ridit med väst sedan man började, är man då inte van? Liksom, lyckas man rida stora klasser på ponny (i säkerhetsväst) med bra resultat borde man ju kunna göra det som 19-åring också?
Och varför rider så få vuxna med säkerhetsväst? Tittar man på lite större klasser förekommer det så gott som aldrig, lokalt är det nån enstaka vuxen ryttare som har väst.

Nyfiken på vad det är som gör säkerhetsvästen så mycket mindre självklar än hjälmen? Och på hur det ser ut hos alla andra, upplever ni det lika som mig eller är det fler vuxna som rider och tävlar med väst hos er? (Alltså i ffa hoppning, i dressyr gör väl just ingen det och i fälttävlan måste ju alla)
Jag red aldrig med väst som ung, men har nu som vuxen alltid väst om jag hoppar eller är osäker på hästen. Tävlar aldrig hoppning utan. Jag tycker den gör stor skillnad när man åker av, den skyddar verkligen. Visst kan man slå sig ändå, men tramp- och ryggsmällarna slipper man, och det är mycket värt. Att västen skulle åka upp känner jag inte igen, och då har jag ändå åkt av en hel del med den under åren.
 
Sedan ett par år tillbaka använder jag alltid väst. Antingen en sån där uppblåsbar eller om det är kallt och mycket kläder behövs- en rutig hård. Når jag var ung var det bara jockeys och fälttävlansryttare som använde väst.
Den rutiga hårda västen har jag klippt bort den nedersta delen på, den slår i bakvalvet annars och det gör mig vansinnig. Den uppblåsbara västen är väldigt bekväm både när man rider och om man ramlar av så dämpar den fallet väldigt mycket. Dessutom skyddar den nacken och det gör väl inga hårda västar?
 
Eftersom galopptränaren/ridläraren jag köpte hästen av propsade för säkerhetsväst så har jag alltid använt det sedan jag skaffade hästen. Vilket jag är glad för eftersom jag i januari flög av så illa att jag fick rejäl hjärnskakning med hjärnblödning och ett dåligt brott på nyckelbenet. Läkare var väldigt glada över att jag haft väst eftersom jag endast fått den frakturen och inte något värre som t.ex. punkterade lungor/skadade kotor.

Tänker också på alla er som säger "min häst kastar inte av mig ändå" - det gjorde inte min heller tills jag flög av riktigt illa. Förvänta er det bästa men förbered er för det värsta är mitt råd :up:
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 267
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
510
Senast: Andromedae
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 738
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 721
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp